Aanhoudend bidden.

Biddende ten allen tijde in de Geest. (Ef. 06:18.)

“Altijd biddende”, Dan moet het leven ook één gedurig, onafgebroken gebed zijn. De gezind­heid en sfeer der ziel is dan één gebed. Dan is er geen tijd die ongeschikt is. want ieder ogenblik is geschikt, in vreugde of droefheid, in zwakte of sterkte, in duisternis of licht, het is altijd goed. dat het hart zich opheft tot waar gebed.

Maar het moet het gebed in “de Geest” we­zen hetwelk alleen krachtig zal zijn, en ook het gebed wat uit een oprecht hart voortkomt. Het moet gebed zijn wat geladen is met kracht. Niet juist maar enkele uitdrukkingen van ons wensen en begeren; een kanaal waardoor onze menselijke behoeften vervuld kunnen worden, maar de van God ingegeven roep tot het Hogepriesterlijk hart van onzen Verlosser en Zaligmaker. Het moet gebed zijn, wat zich een weg baant door alle tegenstand heen en al­les nederwerpende wat zich op de weg be­vindt, ja nederwerpende elke burcht des vijands, die zich zou willen verheffen tegen de wil en kennis Gods.

Gebed dat klieft de hemelen en bereikt het hart van God.

Gebed wordt te veel een luxe van het christelijk leven geacht, iets wat niet als zeer noodzake­lijk wordt geacht en waarmee de gelovige naar willekeur mag handelen. Velen hebben het niet leren ervaren, dat het een wapen is in onze geestelijke strijd en toch leert de Heilige Geest ons juist bidden, en indien iemand een heilig leven wil leiden, wat vol is van de Heilige Geest, dan zal dat enkel kunnen geschieden door gebed. Gebed is de toevlucht van de strijder Gods.

Goed en schoon te prediken is een goede zaak, en men kan God bidden, dat het woord met vrucht bekroond mag worden; maar veel heerlijker en nog meer tot zegen is, als we leerlingen zijn en blijven in de school des gebeds. Overwinningen door prediking kunnen vele zijn, maar nog veel meer overwinning is behaald op het slagveld des gebeds.

De arm van voorbidding is grenzeloos wijd en lang en geen afstand is te klein of te groot, of deze arm des gebeds kan het bereiken. Ja, het kan binnentreden daar, waar niets en niemand toegang heeft. Vanuit de binnenkamer des ge­beds kunnen stromen van geestelijke kracht vloeien over de gehele aarde.

Gezegende Geest, Gij alleen kunt ons deze gebedsgeest leren. Bij U alleen moeten wij ter school gaan en Gij leidt ons in de geheimen omgang van een verborgen leven met God door het gebed.

Leer mij zo te bidden in de Geest, dat ik in het geloof Uw gouden scepter zal aanraken en Gij zo onze gebeden zult kunnen verhoren.

Het ware gebed betekent veel, het kost iets; dat we toch gewillig zijn die weg van gebed te betreden en zegen en overwinning zal ons deel zijn.  

P.K.

 

Verloren

Een menselijke ziel van grote waarde. Een iegelijk die haar terugbrengt tot

Christus zal rijkelijk beloond worden.

Bovenstaande is een reproductie van een aan­plakbiljet in het verenigingslokaal van de oude John Street (New-York City) op een namiddag bidstond.

Verzuimt de samenkomsten niet!

Hebben wij er wel eens aan gedacht dat de Heilige Geest nooit één samenkomst ver­zuimt? .

Of de zaal gevuld is met armen of met rijken – met slechts twee of drie zoekende zielen, – of met een duizendtal — Hij is altijd op Zijn post, – immer is Hij tegenwoordig.

Hoe beschamend voor velen van ons, die voor hun aardse werkzaamheden en genoegens altijd tijd weten te vinden, doch de gemeenschap met de Here Jezus en Zijn kinderen van minder belang achten.

Laten wij met aandacht lezen: (Heb. 10:15): “Laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.”

Mijn broeder en zuster.

Verzuimt de bijeenkomsten niet! opdat gij niet verflauwt in uw zielen en ten slotte uw God verliest.

M.A.

(Gouden Schoven).

 

Het Heilig Avondmaal

“Doet dat tot Mijn ge­dachtenis.” (Luc. 22:19.)

Hier zijn we opnieuw op heilige grond: dit teken van het Nieuwe Testament. Zeker een eenvoudig, doch zinrijke betekenis waarin wij hebben het teken van Jezus’ lijden en sterven. Dit moment van Golgotha is een getuige van Jezus’ grootheid, dat Hij de Verlosser is uit het grote Egypteland en van de sterkere farao; en leidt naar de hemel. Het is een zichtbaar Amen op: Het is volbracht! Een zichtbaar lied: “De Here heeft voorzien.”

Een tastbaar Evangelie: een profetisch type en een afdruk van Gods Nieuw Testament of erfenis in zichtbare tekenen.

Dit liefdes-maal staat in het teken des kruises, en wij horen daar Gods stem: ”Zie, het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt.” Een gedachtenismaal aan Hem, Die voor ons stierf, waarin wij indachtig worden Zijn dierbaar werk. Deze plechtige viering en heilig maal is voor ons een gemeenschaps-maaltijd, waarin wij allen voor God één en gelijk zijn, nuttigende één en hetzelfde brood en drank, hebben zij deel aan de verworven heils-goederen door Christus Jezus.

Op de Bijbelse Tafel – wel te onderschei­den van alle andere tafels – liggen Gods tekenen van genade en waarheid, dingen, die wij persoonlijk om niet mogen toe-eigenen.

Doet u dat, lieve lezer(es)? En zo niet, waarom niet? Zegt u misschien: ik ben niet waardig aan zulk een tafel te zitten. Wie wel in-zich-zelven? Niemand! Maar in Christus zijn we allen waardig gemaakt; het is nu aller voor­recht en ook aller plicht. Is het soms dat er in uw kerk of kring geen gelegenheid, geen sacramenten zijn, zo wendt u vrijmoedig tot een gehoorzame kerk en dienaar. Laat u door niets weerhouden.

Het Heilig Avondmaal wijst terug naar Gol­gotha en vooruit naar de terugkomst van de Heer en spreekt voor het heden: “Nu is het de dag der zaligheid”, heeft dus een rijke betekenis. Het bestaat uit twee zichtbare tekenen, brood en wijn, door Christus ingesteld; ziende op Zijn lichaam en bloed. Het is een beeld en pand der gemeenschap, dat is, gelijk de tekenen de onze worden, in ons komen en met ons één worden, zo hebben wij deel aan Chris­tus. het Brood des levens. Het zegt ons zo klaar: dat God in ons, geheel in ons wil en moet zijn. Hij heeft recht op onze liefde! Dit sacrament vertegenwoordigt Christus’ lichaam. Wij eten Zijn vlees en drinken Zijn bloed. De Here is in ons midden en deelt Zich zelven aan ons mee. Wij horen de Geest spreken: smaakt en ziet dat de Here goed is. Hij geeft mildelijk. (Joh. 06:53-56.) Natuurlijk geen transsubstantiatie (wezen-verandering), maar een zien, smaken en onderscheiden van het lichaam des Heren. Hier kan de liefde aan de Here door gehoorzaamheid bewezen wórden, hef ge­loof in Christus’ offer zich oefenen en versterkt worden; en de hoop verlevendigd worden, dewijl wij weldra het Avondmaal zullen vernieuwd hebben, in de hemel.

Met heilige ernst neme men de communie, het Heilig Avondmaal, en viere oprecht ge­meenschap met Christus, en met elkander. In ootmoed, geloof, toewijding, vergevensgezind­heid, heilige vreugde, dankbaarheid en stille aanbidding, zitte men aan de tafel des Heren. Als verstandigen beoordelen wij recht de God­delijke zaken (1 Kor. 10:15-17). Alle onver­schilligheid en onbedachtzaamheid zij verre van ons. Wij dienen slechts één Heer en bezoeken slechts één Tafel en verblijden ons over de vrije gift van God, de welgemeende en persoonlijke schenking. Wij mogen nemen en worden rijk in Hem. Evenals wij het brood en de wijn ge­nomen hebben, even zo zeker worden wij zalig en bezitten wij Gods leven.

Slechts discipelen echter hebben het recht aan de Tafel te zitten. Niemand denke dat hij wel zonder spijze en drank kan. God weet hoe zwak wij zijn en hoe moeilijk de weg is. Nie­mand verwerpe de Sacramenten. Kom, eet, drink; en versterk u om God te dienen. Uw ziel, geest en lichaam worden er door gezegend. Golgotha is een dierbare grond; laat de Geest u daar henen leiden. Bereid het Heilig Avond­maal aldaar, en zing het loflied: ”Gij zijt waar­dig te ontvangen alle eer, want Gij hebt ons Gode gekocht met Uw bloed.

  1. R.

 

Laster.

Wie waarlijk op een of andere tijd van zijn leven onrechtvaardig is belasterd geworden, is voortaan tegen de invloed van menselijke lof­ uitingen beveiligd. De wonde, door de vuile laster aangebracht, kan met het rozenwater der lievigheid nooit genezen worden; alleen de Geest des Heren kan haar wegnemen.

Maar dit is óók waar: wie eenmaal zulke diepe wegen heeft doorgemaakt, die heeft ook geen behoefte meer aan lof en goedkeu­ring der mensen, waaraan anders ieder zondaar in meerdere of mindere mate gehecht is. Waarlijk, wij hebben harde medicijn nodig om radicaal van onze hoop op mensen genezen te worden. Wiens ziele éénmaal door de gloeiende pijl van de laster geraakt is, die is ontoegankelijk geworden voor het zwijmeldrank- je der vleiende tong.

Hear Hilty.

 

Wilt gij ongelukkig worden?

Wanneer gij ongelukkig wilt worden, dan be­hoeft ge slechts aan u zelf te denken; slechts er op te letten of de mensen u wel eerbied be­wijzen; slechts te tobben en stil te staan bij uw onvervulde wensen en uw onbegrepen idealen. Op deze wijze zal alles, wat God u in liefde toe­zendt, u tot een last zijn en ondragelijk worden en gij zult eindigen met u zo ellendig en onge­lukkig te gevoelen, als het slechts mogelijk is.

Maar de weg tot waar en diep geluk is. het leven geleefd voor anderen, zoals Christus ook gedaan heeft. Zijn eigen leven voor anderen ge­geven. In het verliezen van ons eigen leven ligt de weg naar het blijvend en heerlijk geluk. “Wie ’t eigen leven wil verliezen, vindt ’t ware leven in Hem alleen.”

 

Uit de arbeid.

Den Haag.

De samenkomst, die wij met elkander moch­ten hebben op Donderdag 9 Februari, was zeer gezegend. Een flink aantal was opgekomen en men mocht de tegenwoordigheid des Heren ervaren.

Br. en Zr. Bruining mogen de laatste tijd veel zegen op hun arbeid zien en in het geloof gaan ze moedig voort, om het Evangelie van de liefde van Christus uit te dragen.

Hilversum.

Zondagavond 19 Februari, hadden wij in deze kleine kring een opdrachtdienst die zeer gezegend was. Gods tegenwoordigheid mochten wij ervaren. Het is nog altijd waar, dat Christus een kind in het midden stelt en zegt “indien gij niet wordt als een kindeke, gij kunt het Ko­ninkrijk Gods niet ingaan”.

Terschelling.

We mochten op dit eiland, enkele zendings­samenkomsten met lichtbeelden houden, die zeer goed bezocht waren.

Eerst hielden wij een samenkomst op Oost-Terschelling in Hoorn. Zr. Bakker, die met ver­lof uit China is, vertelde aan de hand van de plaatjes, over haar rijke ervaringen. Het zaaltje, wat wij voor die gelegenheid gehuurd hadden, was geheel gevuld. Naar alles werd aandachtig geluisterd.

Op West-Terschelling hadden wij de Doops­gezinde Kerk gekregen en ook die avond was gezegend en een flink aantal mensen was op­gekomen, welke met aandacht naar alles luister­den.

We zijn alreeds uitgenodigd nog eens een keer terug te komen, en ook op andere plaatsen zulk een samenkomst te houden.

We waren dankbaar, dat we ook in de gele­genheid waren om met onze broeders en zusters aldaar samen te komen, om God te zoeken en elkander te versterken in het geloof. We mochten dan ook Gods heerlijke tegenwoordigheid in deze samenkomsten ervaren. God geve ook aan deze gemeente veel kracht en sterkte. God heeft grote dingen onder hen gedaan en zal dit ook ver­der doen.

Antwerpen, België.

God zegent de laatste tijden bijzonder de arbeid van onze broeder en zuster Rietdijk al­daar en een aantal zielen kwamen tot de Here. We verheugen ons daarover, te meer, daar we weten, welk een moeilijke arbeid het in duister België is.

Onze geliefden zijn er zeer door aangemoedigd dat er ook nieuwe mensen de samenkomsten bezoeken. Ook daar is gebrek aan arbeiders.

God sterke onze broeder en zuster.

Stockholm, Zweden.

D.V. van 5-12 Juni a.s. zal een grote Europese Pinkster-Conferentie gehouden worden’ voor hen, die voor God arbeiden. Van verschil­lende landen zullen dan de arbeiders, die in Gods wijngaard arbeiden, samenkomen, om de arbeid Gods in Europa te bespreken.

God heeft grote dingen in die gemeente ge­daan en de voorganger broeder Lewi Pethrus is bijzonder door God gebruikt in die stad en in dat land.

Br. Albert Widmer, die bij ons ook niet onbekend is, schrijft ons zeer opgewekt vanuit Zweden en is vol dank aan God voor de vele zegeningen, die hij onder deze broeders en zus­ters mag ondervinden.

Hij deelt ons tevens mede, dat hij verloofd is met Ruth Nelson, een dochter van zendelingen uit Brazilië. God moge ook dit zegenen tot heil van vele zielen in dit donkere land.

Zr. Alt – Java.

Uit een schrijven van onze zuster verna­men wij, dat God ook deze arbeid zegent. Ook verwording en zonde, die meer en meer toeneemt, maar ook de heerlijke zekerheid: “Christus komst is nabij”. God zegene allen, die ook op Java en buitenbezittingen arbeiden.