Levend Geloof 1972.08 nr. 140

Een van de twee door Gert Jan Doornink

De Bijbel is een radicaal Boek! Toen ik – nu bijna 20 jaar geleden tot bekering kwam, was dat één van de eerste dingen waardoor ik getroffen werd. Ik ontdekte dat het bij God steeds of het één óf het ander is. Er is geen tussenweg. Niet lauw, naar koud of heet. Wie niet vóór Mij is, is tegen Mij, heeft Jezus gezegd.

Bent u vóór Jezus? Niet op de wijze van iemand die voor een be­paald persoon, plan of programma is. Maar het voor-Jezus-zijn houdt in, Hem aanvaarden als Red­der, Verlosser en Heer.

Toen onlangs de regering Biesheuvel was afgetreden en er een debat volgde in de tweede kamer daalden plotseling op de verbaasde Kamerleden pamfletten neer, die van­af de publieke tribune naar beneden worden gegooid. Wat stond er op? “Hebt u al een beslissing voor Jezus genomen, of hinkt u nog op twee gedachten?”.

Deze vraag wordt op dit moment ook aan u gesteld. Of u het erkennen wilt of niet, maar als u Jezus niet kent als Verlosser, als u niet weet een kind van God, c.q. wederge­boren te zijn, bent u verloren. U bent in de greep van satan.

Maar het blijde nieuws, evangelie = goed nieuws, is dat Jezus, Gods Zoon, naar deze wereld kwam om de duivel te overwinnen. De duivel/satan kwam met zonde, ziekte, dood, vrees, zorg, enz. het volmaakte scheppingsplan van God verstoren. Maar Jezus kwam om alles te herstellen.

U moet Hem echter persoonlijk aanvaarden. Het is één van de twee: Verloren of behouden, gelukkig of ongeluk­kig. Aanvaard Jezus en ontdek de geweldige rijkdom van het nieuwe leven met Hem.’

“De wereld gaat voorbij en haar begeren, maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid”.’ (1 Joh. 02:17).

 

Hoe beantwoorden wij de liefde van God door Gert Jan Doornink

“God echter bewijst zijn liefde jegens ons, doordat Christus, toen wij nog zondaren wa­ren, voor ons gestorven is”(Rom. 05:08).

Wie is God?

Wie is God? Hoe vaak zou deze vraag – door alle eeuwen heen – reeds gesteld zijn? En ook nu in 1972 is deze vraag nog even actueel. Ook nu komt de naam van God over miljoe­nen lippen. Sommigen vereren en aanbidden Hem, de Gemeente van Christus, maar anderen bespotten en vervloeken Hem.

Wat dit laatste betreft? Ook hierin zien wij’ een erken­ning. Alleen reeds dat is een bewijs dat God bestaat. De mens die Jezus niet kent leeft onder de macht van satan. De duivel wéét dat God bestaat. (Jak. 02:19) zegt: “Gij gelooft, dat dat God één is? Daaraan doet gij wel, maar dat geloven de  boze geesten ook en zij sidderen”.

De erkenning van God door de onbekeerde mens is een heel andere dan de “erkenning” van God door de bekeerde mens, om­dat de achtergrond een heel andere is..

Maar….. “Wie is God?” En “Hoe moeten wij ons God voor­stellen?” Het antwoord geeft de Bijbel.

Wat zegt de Bijbel over God?

In het gesprek dat Jezus had met de Samaritaanse vrouw in Johannes 4, zegt Jezus in antwoord op de vraag van de vrouw waar de plaats van aanbidding is, dat niet de plaats van aanbidding belangrijk is, maar de wijze waarop: “De ure komt en is nu, dat de waarachtige aanbidders de Vader aan­bidden zullen in geest en in waarheid; want de Vader zoekt zulke aanbidders; God is Geest en wie Hem aan­bidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid” (Joh. 04:23-24).

Let er speciaal op dat Jezus hier zegt dat God Geest is. Een geest is onzichtbaar. Ook God is niet zichtbaar. (Joh. 01:18) zegt: “Niemand heeft ooit God gezien….”

Maar een geest maakt gebruik van instrumenten. Boze geesten manifesteren zich in mensen en dieren. En het gro­te wonder is, dat God niet onzichtbaar is gebleven. Hij openbaarde zich in Zijn Zoon Jezus Christus! Daarom staat er in (Joh. 01:18) meer dan het zoeven geciteerde.’ Er staat meteen achteraan: “….de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen”.

Dit is erg belangrijk: God heeft Zich geopenbaard in het vlees, in een lichaam van vlees en bloed, in Zijn Zoon. Wie God wil leren kennen, moet Jezus leren kennen. (Heb. 01:03) zegt dat Hij “de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen” is. Onderzoek in Gods Woord wie Jezus is, wat Hij deed en zei en u ontdekt wie God is. Toen Jezus op aarde was openbaarde Hij de wil van God voor de mensheid” Jezus kwam om leven en overvloed te brengen (Joh. 10:10).Hij genas de zieken, bevrijdde de gebondenen en vergaf de zon­daren hun zonde. Hij maakte de mensen die hun vertrouwen in Hem stelden werkelijk gelukkig.

De mens is beelddrager Gods

God openbaarde zich echter niet alleen in Zijn Zoon, maar ook wij zijn van oorsprong naar Zijn beeld geschapen. Als wij het wonderbare scheppingsverhaal lezen in Genesis 1, lezen wij over de schepping van hemel en aarde, met uiteindelijk de mens, als kroon der schepping. Er staat in (Gen. 01:26): “Laat ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen….’’. En (Gen. 01:27) zegt: ” God schiep de mens naar Zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen…. “Let ook op het woordje: ons.’

Satan gooide echter roet in het eten. Adam en Eva vielen in zonde, maar desondanks bleef God de wereld liefhebben.’ En toen de tijd was aangebroken, die daarvoor in het plan van God met Zijn schepping was vastgesteld, zond Hij Zijn Zoon: Jezus Christus. Hieruit blijkt wel overduidelijk, de ondoorgrondelijke liefde van God.

God is liefde .’Dit is niet zomaar een holle kreet, maar één van de grootste en machtigste waarheden die er bestaan.’ “Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn enig­geboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem ge­looft eeuwig leven hebbe”(Joh. 03:16). “

God heeft Zijn, liefde jegens ons bewezen, doordat Christus toen wij nog zondaren waren, voor ons gestorven is, zegt (Rom. 05:08). “God bewijst Zijn liefde jegens ons….”. Wordt u ook zo getroffen door het woordje ”bewijs’?

Wat is een bewijs?

Wat is een bewijs? Een bewijs is een garantie, een zeker­heid, dat iets waar is. (Heb. 11:01) zegt dat geloof, het bewijs is van de dingen die men niet ziet. In het gewone dage­lijkse leven is het ondenkbaar iets te doen zonder bewijzen. Om een auto te besturen is een rijbewijs nodig. We moeten kunnen bewijzen dat we kunnen autorijden. Als er iemand bij ons aan de deur komt om iets te controleren, vragen we naar zijn identiteitsbewijs. Hij moet waar kunnen maken dat hij werkelijk degene is, waarvoor hij zich uitgeeft.

God heeft ook BEWIJS geleverd. Hij bewees dat Hij liefde is…..Hij zond Zijn Zoon. Halleluja!

Waarom wil God Zijn liefde jegens ons beantwoord zien?

God is liefde, maar Hij wil Zijn liefde beantwoord zien. Waarom? De eerste reden is Omdat God bewijs wil zien, dat wij in Hem geloven, dat wij Hem werkelijk liefhebben. Een voorbeeld daarvan vinden we in het oude testament in de geschiedenis van Abraham en zijn, zoon Isaak. In Genesis 22 lezen we hoe God het geloof van Abraham op de proef stelde, omdat hij zijn eigen zoon moest offeren. Immers God had een geweldige belofte gegeven aan Abraham. Zijn nageslacht zou wonderbaar gezegend worden. Maar hoe kon God nu van nage­slacht spreken, als Isaak geofferd moest worden? Maar Abraham een onvoorwaardelijk vertrouwen in de levende God. Dui­delijke taal spreekt in dit opzicht (Heb. 11:17-19):

“Door het geloof heeft Abraham, toen hij verzocht werd, Izak ten offer gebracht, en hij, die de beloften aanvaard had, wilde zijn enige zoon offeren, hij tot wie gezegd was: Door Izak zal men van nage­slacht van u spreken. Hij heeft overwogen, dat God bij machte was hem zelfs uit de doden op te wekken, en daaruit heeft hij hem ook bij wijze van spreken teruggekregen”,

Abraham bewees dat hij werkelijk geloofde’. Dit verlangt de Heer ook van u en mij, want: “Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders” (Matt. 07:21).

De tweede reden waarom God Zijn liefde jegens ons beant­woord wil zien, is omdat God andere mensen gebruikt als instrumenten in Zijn hand. God is uiteraard souverein en Hij kan ook buiten de mens om werken. Zeker in dezé eindtijd ho­ren wij soms van de meest wonderbare dingen, hoe bijvoorbeeld mensen tot geloof in Christus komen, zondér dat ooit hen ie­mand van Jezus heeft verteld, doordat zij een verschijning van de Heer ontvingen.

De normale weg waardoor de Héér werkt – en dat vertelt dé Bijbel ons ook zeer duidelijk – is via de gemeente van Christus, via u en mij.

Wees een actief getuige van Jezus!

Het antwoord op de vraag hoe wij de liefde van God moeten beantwoorden is dus: door een actief getuige te zijn van Jezus! Als wij de geestelijke nood rondom ons zien, dan kunnen wij niet anders dan volbewogenheid alles doen wat in ons vermogen ligt om anderen te winnen voor Jezus.

De satan, die weet dat hij nog een korte tijd heeft, zet alles op alles om de mensen steeds vaster in zijn greep te krijgen. De mens zonder Christus heeft’ bovendien steeds sterkere prikkels nodig om nog bevredigd te worden. Billy Graham schrijft in zijn nieuwste boek (“Jeugd zegt ja tegen Jezus”) hoe bijvoorbeeld in Amerika vorig jaar in de zoge­naamde duivelskerken 450 dienaren van satan werden “ingeze­gend”. In Chicago kwamen vorig jaar Pasen 5000 mensen bij­een om de opstanding van….de duivel te vieren. Wij willen geen verdere voorbeelden aanhalen om aan te tonen hoe groot de zonde en de ongerechtigheid in onze dagen is.

De kerk in grote nood

Niet alleen is de nood in de wereld erg groot – maar het ergste is – dat de kerk, die toch pretendeert het officiële Christendom te vertegenwoordigen er geen antwoord voor heeft, omdat zij zelf in grote nood is. Waarom? Omdat zij is afgeweken van het fundament. Dienaren met universitaire diploma’s zijn in de plaats gekomen van dienaren met Gods Geest gezalfd. (Ps. 011:005) zegt: “Wanneer de grondslagen zijn vernield, wat kan dan de rechtvaardige doen?”. De grondslag is bekering en wedergeboorte, doop door onderdompeling en doop met de Heilige Geest.

Waarom gebeurden er in de dagen van Jezus en de apostelen zulke geweldige dingen? Omdat het fundament goed lag en er gehandeld werd op grond van dat fundament. Er was ge­hoorzaamheid en overgave en God bevestigde Zijn Woord door tekenen en wonderen.

Dit is het waaraan de wereld van 1972 ook grote behoefte heeft. De wereld, wordt in onze dagen via de moderne publici­teitsmedia overspeeld met woorden en gedachten, die veelal door de duivel geïnspireerd zijn en in de mens zijn vernieti­gend werk doen. Alleen het Volle Evangelie is daarom het antwoord voor een wereld in nood. Omdat dit het evangelie is wat Jezus bracht en in de eerste tijd van het Christendom openbaar werd. Dit evangelie maakte, en maakt! de mensen wer­kelijk gelukkig. Het is de boodschap dat Jezus de volkomen verlosser is en dat Hij niet veranderd is.

U en ik zijn geroepen dit evangelie uit te dragen. Geluk­kig gebeurt dit in onze dagen weer op grote schaal. Pinkster- Volle Evangelie- en Jezusbeweging zijn even zovele bewijzen; dat God bezig is in deze eindtijd nog eenmaal alle mensen een kans te geven zich tot Hem te bekeren. (Matt. 24:14) zegt: “En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld ge­predikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn”.

Nu wordt er in onze dagen nog al eens kritiek geleverd op de verschillende bewegingen van Gods Geest onder hét motto: ook daar is vaak verdeeldheid, verwarring en lauwheid. Dan zeggen wij: Natuurlijk is dit zo, er is kaf onder het koren, sommigen leven in het vlees, in plaats van onder de zalving ’ van de Geest, maar laten we niet vergeten, dat de duivel een ontzettende hekel heeft aan alles wat God doet, soms lukt het hem te infiltreren en hier en daar wat brossen te maken, maar nooit zal het hem lukken het werk van God stuk te maken. God is getrouw, Zijn plannen falen niet. Hij is liefde en elk waarachtig kind van God is ingeschakeld in Gods plan. Wees daarom in ieder opzicht gehoorzaam, want alleen zo beantwoor­den wij de liefde van God!  

 

Het afgodsbeeld (Ex. 52:19-20) gedicht door Judith Jakobs

Vóórdat ik wist had ‘k U bedrogen,

Een “gouden kalf” mij opgericht;

Toch wild’ ik met U verder wand’len,

En off’ren voor Uw aangezicht

 

Nooit zal ik, Heer, kunnen beseffen

Het leed, dat ‘k U heb aangedaan;

Maar was het daarom zulk een wonder,

Dat Gij niet met mij voort kon gaan?

 

Toen Gij het stuk stiet in mijn leven

Schreeuw!’ ik tot U in felle pijn;

Veel later is ’t besef gekomen

Hoe groot Uw smarte wel moest zijn.

 

Geef dat ‘k U nimmer neer zal kwetsen,

O werp omver elk gouden beest;

Wil mij vanaf dit uur bevrijden,

Geleiden door Uw Heil’ge Geest.

 

Vriendelijkheid door J. Noë

“Vriéndelijke woorden zijn als honingzeem, zoet voor de ziel en medicijn voor het ge­beente (Spr. 16:24)

Lieve lezers! Toen ik zo mijn mapje met aantekeningen op­sloeg, viel mijn oog weer eens op bovenstaande spreuk en ik kreeg het in mijn hart eens nader hierop in te gaan.

In “Levend Geloof” van november 1970 heb ik in het arti­kel “De ware liefde” iets hierover aangehaald en helaas ben ik dus gedwongen in enige herhalingen te vervallen.

Salomo heeft zo vele wijze en treffende woorden gezegd. Vriendelijke en bemoedigende woorden, die werkelijk door liefde gedreven uit het hart opwellen, doen zo oneindig veel goeds, niet alleen aan hen die het moeilijk hebben, die verdrietig, moedeloos, neerslachtig of radeloos zijn, of die lichamelijk lijden hebben te doorstaan, maar ook aan broeders en zusters in de gemeente die nog zwak zijn en wier geestelijk niveau nog opgetrokken moet worden, alsmede aan broeders en zusters behorende tot een andere gemeente. Helaas laat een en ander nog wel eens te wensen over.

Jezus was een en al liefde, barmhartigheid, zachtmoedig­heid en vriendelijkheid en was met ontferming bewogen. Je­zus zegt in (Luc. 10:27) ”Gij zult de Hére, uw God, liefhebbén uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf”.

Wie is nu onze naaste? Niet alleen diegenen die wij liefhebben of mogen, maar ook onze tegenstanders, onze vijanden; mensen die onverdraagzaam, beledigend, twistziek, liefdeloos of hatelijk zijn.

Kortheidshalve moge ik u verwijzen naar hetgeen Jezus zegt in Zijn Bergrede, Matteüs 5, en wat Hij ons gebiedt te doen. Lees dat aandachtig. In (Matt. 05:25) zegt Hij bijvoorbeeld: “Wees vriendelijk jegens uw tegenpartij, tijdig, terwijl gij nog met hem onderweg zijt”, enz. (Matt. 05:59): “Wie u een slag geeft op de rechterwang, keer hem ook de andere toe”, enz. En dan niet te vergeten, de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan (Luc. 10:25-57).

(Spr. 16:52) zegt: “Een lankmoedig mens overtreft een held, wie zijn geest beheerst, hem die een stad inneemt”.

Hoe zijn we daartoe in staat? Er is maar een mogelijk­heid, namelijk door de Heilige Geest. In Galaten 5 staat wat de vrucht, niet vruchten, van de Geest is, namelijk… eerst de liefde en dan onafscheidelijk daarmee verbonden: blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goed­heid, trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.

Als wij met de Heilige Geest gedoopt zijn en wij dus deel hebben gekregen aan de Goddelijke natuur, dan gaat de God­delijke liefde, die alle verstand te boven gaat, in ons doorwerken. Als de vrucht van de Geest niet zichtbaar is in ons leven, dan mankeert er zeer zeker wat aan onze verhou­ding tot God en kunnen ook de Geestesgaven nooit goed func­tioneren. (Lees 1 Korinthe 15). We dienen .ons dan aan een zelf­onderzoek te onderwerpen.

(Kol. 05:12-15) zegt: “Doet dan aan, als door God uitverko­ren heiligen en geliefden, innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld. Verdraagt elkander, en vergeeft elkander, indien de een tegen de ander een grief hoeft; gelijk ook de Here u vergeven heeft, doet ook gij evenzo. En doet bij dit alles de liefde aan, als de band der volmaaktheid”.

Echter kunnen wij wel bij wijze van spreken in ‘heilige, dus door de Geest geleide, toorn ontbranden en dienen wij streng op te treden, als mensen God beledigen, Zijn Woord belachelijk maken of als broeders en zusters”, niettegenstaande herhaalde waarschuwingen, volharden in ongehoor­zaamheid en blijven zondigen. We zien in de evangeliën, dat als het er op aankwam, Jezus in heilige toorn kon ontbranden tegen de Farizeeën en Schriftgeleerden.,

Jezus wijst ons ook de weg hoe wij moeten handelen als een broeder zondigt (Matt. 18:15-17) Als wij de brieven van Paulus lezen, dan zien wij, dat hij ook aardig van leer kon trekken.

Dit is het dan, lieve lezers, voor vandaag.

Ter aanvulling van hetgeen ik net reeds geschreven heb over (Kol. 05:15-18), wil ik dit keer nog eens eindigen met hetgeen staat in (Jak. 03:13-17)

“Wie is wijs en verstandig ónder u? Hij tone uit zijn goede wandel zijn werken met wijze zachtmoedigheid.

Indien gij echter bittere na-ijver en zelfzucht in uw hart hebt, beroemt u dan niet en liegt niet tegen de waarheid. Dat is niet de wijsheid, die van boven komt, maar zij is aards, ongeestelijk, duivels; want waar na-ijver en zelfzucht heerst, daar is wanorde en allerlei kwade praktijk. Maar, de wijsheid van bo . boven is vooreerst rein, vervolgens vreedzaam, vriendelijk, gezeglijk, vol van ontferming en goede vruchten, onpartijdig en ongeveinsd”.

 

Mededelingen

Adres br. Glasbergen – Het adres van onze medewerker br. H. J. Glasbergen is: Zandstraat 5 te Rijsbergen (N.B.) Dit is tevens het adres, van zijn volle evangelie centrum “Sjaloom”, met gelegenheid voor conferenties, etc. Vraagt telefonisch inlichtingen.

One way day – Massale “Eén weg” manifestatie op 14 oktober’ in de Expozaal van het Jaarbeurscongresgebouw te Utrecht. Alle gewenste inlichtingen: Da Costastr. 51, Putten.

Toernee “Naeiri Tuhan“- Dit angkloeng- en koelintangorkest uit Indonesië houdt in september een tournee door Neder­land. Inl. Gooiluststr.15, Nieuwendam.

 

Het woord van God door H. J. Glasbergen

Compromis: ‘

Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, – althans – indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, Hij behoort Hem niet toe. Deze Heilige Geest deed Jezus uit de doden óp­staan. Zo is er dan geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. (Rom. 08:01-17) En déze Geest overtuigt de mens van zonde, gerechtigheid en oordeel. Er is geen verontschuldiging, voor niemand.

In alle kerken is men koortsachtig en in kramp bezig een weg te vinden, waarbij de kerk zich kan aanpassen aan de ontwikkelingen van deze tijd. Gods Woord wordt verdraaid, verkracht en aangerand, door het compromis wat de kerk sluit om de mens nog in de kerk te houden. Wat eens cen­traal stond het Woord der Waarheid – daarvoor is de rede in de plaats gekomen. De destructiebedrijven van de duivel werken op volle toeren, dag en nacht, en de beminde gelovi­gen worden geleerd door de theologen dat wij arme zondaren zijn van een zondige kerk, wat erg vroom klinkt, maar een belijdenis van de duivel is.

De theologie zoekt het in uiterlijkheden – hot zichtba­re – en begrijpt niets van de strijd in de onzichtbare we­reld, waar gestreden wordt om elke mensenziel.

Tilburg

Een voorbeeld geeft ons het gebeuren in Tilburg,’ waar hoogleraren een comité hebben opgericht met het doel te voorkomen dat veertien, ruim honderd jaar oude, stenen hei­ligen- en engelenbeelden op een stuk grond van een kerkhof worden gesloopt. De gemeente Tilburg heeft deze’ grond van het kerkbestuur aangekocht om het verkeer meer ruimte te geven. De hoogleraren hebben hun comité dé naam: “Heiligen gaan niet naar de hel” gegeven, wat klopt met Gods Woord. Heiligen leven namelijk al in dit leven in het eeuwige le­ven door de Geest van Christus die in hun is, maar wat dit met steen te maken heeft begrijpen wij niet. Ten eerste be­staan, er geen dode heiligen, maar nog erger is stenen beel­den een plaats te geven in het geloofsleven; uiteraard is .dit wel mogelijk, maar het heeft niets met God te maken die wij kennen door Jezus Christus.

Het verkromde denken, waar de duivel een handig gebruik van maakt, zorgt ook nog dat vele “dierbare gelovigen”, op­rechte mensen, deze actie steunen. “Als de hoogleraren het zeggen zal het wel goed zijn….” Maar het is domweg afgo­dendienst, zo oud als de mensheid zelf, de Bijbel staat vol . van deze gruwel. Hoeveel gebeden worden er niet uitgespro­ken, hoeveel leed en verdriet uit gesnikt bij stenen beelden, waarvan de misleide gelovigen geloven dat deze een voor­spraak hebben bij de Vader. Door Maria tot Jezus, door Maria

en dode heiligen tot God, het is een leugen. Niemand komt tot de Vader dan door Mij, zegt het Lam Gods. Hoevelen bui­gen hun knieën voor geld, macht, roem, vermaak, sport, om enkele te noemen. Duizenden Christenen leven zonder Chris­tus als bedelaars, gevangen ineen leer van zondaar-tot-de- dood toe., terwijl zij als geestelijke koningskinderen kun­nen leven. Daarom zullen wij niet ophouden te prediken, dat al wat dood is en uit de menselijke geest, niets net God te maken heeft, wel met godsdienst. Geen wetbetrachters, geen eigen gerechtigheid, maar Jezus alleen. Een ieder die anders leert is een dienstknecht der leugen en maakt Jezus tot .een leugenaar. Een volgeling van Jezus Christus is op Zijn leer en de leer van Zijn discipelen gebouwd.

Aanbidders

Er is maar één voorspraak bij de Vader. (Rom. 08:25-30). Men­sen vol van de Heilige Geest pleiten voor hen die God nog niet kennen. Dit zijn de priesters die God roept, de besnedenen van hart. Die lopen niet in lange gewaden, dat zijn uiterlijke dingen, voor de wereld zichtbaar en die de wereld moet zien. Maar de ware aanbidders bidden in Geest en waar­heid. Die zijn geworden als een kind, zij gebruiken geen veelvoud van woorden, maar zijn het heilige der heilige bin­nengegaan, bewogen met de mensen die God op hun weg brengt.

Wij zijn vrijmoedig om in te gaan, omdat wij weten dat de­ze weg bereid is door het bloed van Jezus en Zijn opstanding. Hij is de levende weg. Er zijn veel wegen naar Rome, Genève en Brooklyn, maar er is maar één weg tot God de Vader, Jezus Christus is de weg. Eén weg zeggen de hippies: Jezus, een­voudig, kinderlijk, maar “als gij niet wordt als de kinderen zult gij het Koninkrijk der hemelen niet binnengaan”.. Wie is een rots buiten onze God, zegt David in Psalm 18, en Zijn weg is volmaakt en Zijn woord zuiver, dit zijn niet de bovengenoemde wegen. Hij geeft geen stenen (beelden) voor brood.

Dan zijn wij huisgenoten Gods en groeien wij tot een tem­pel, een woonstede Gods. In Hem wast elk bouwwerk tot het doel van God: heersen over de zonde, macht hebben over de he­le legermacht van de vijand, de duivel (Luc. 17:20). Geen slaven meer van roken, alcohol, drugs, seks, en aanverwante artikelen, waarvoor duizenden Christenen hun knieën buigen. Maar zijn deze zich Christenen noemende, werkelijk van Chris­tus?

Het is opmerkelijk in kerkelijke kringen hoe ieder van de ander weet hoe hun leer is, en wat ieder wil; maar schijnbaar’ weet niemand wat de wil van God is. Een ieder denkt een hei­lig God te kunnen gebruiken om in Zijn leer te passen.

Vernieuwing

Elke kerk spreekt van vernieuwing en andere wegen, maar één weg wordt vergeten, de weg die Jezus ging en leerde. Het gaat niet om een behoud van een kerk of klooster – die lopen vanzelf leeg – naar, om de mens die van God afgedwaald is en overweldigd door de hel. Als de heren theologen terug keerden naar het begin: Pinksteren en het fundament van Jezus en Zijn discipelen, eerst zichzelf onderwerpen uiteraard, zoals een Paulus (Filip. 03:02-11), dan was er een levende weg tot ver­nieuwing. Maar deze boodschap is te kinderlijk, het moet erg ingewikkeld, erg vroom en belangrijk zijn, maar het is zoute­loos en krachteloos, en de spraakverwarring neemt toe. In Belfast vermoorden zij elkaar nog steeds in Jezus’ Naam en de wereldkerken zwijgen. Maar het Koninkrijk Gods breekt baan met kracht en is niet tegen te houden.. Tussen de 500 en 600 jonge mensen zijn op toernooi in België, Frankrijk en Spanje om het evangelie te brengen van Pinksteren. Operatie Mobili­satie krijgt van kardinaal Suenens van België zo maar een heel klooster ter beschikking om vandaar uit te opereren. Zou voor God iets te wonderlijk zijn? Kan God niet van een dal van doodsbeenderen, levende Godskinderen maken, tot eer van Zijn Naam? (Ez. 37:01-14)

De sleutel is er, Jezus gaf die aan Zijn discipelen en de wonderen en tekenen volgen hen die waarachtig geloven.. Geen boeken en geschriften neer schrijven, heren, daar worden de mensen naar doodmoe van en bovendien worden ze toch niet ge­lezen, naar: bekeert u, het einde is nabij gekomen, Jezus komt. Bekeert u, predikt Johannes de Doper. Bekeert u, pre­dikt Jezus, (Matt. 04:17) Bekeert u, predikt Petrus, toen Pinksteren was gekomen, en ieder van u late zich dopen, en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. (Hand. 02:36-40). De geest der wedergeboorte, (Joh. 03:01-13).

De discipelen leerden niet dat de mensen lid moesten worden van een nieuwe kerk, naar dat zij hun zonde moesten belijden en nalaten door de kracht uit de Heilige Geest. De nieuwe mens is uit God geboren, tot alle goede werken in staat. (Ef. 02:14-22). Dit zijn de zonen Gods, door Christus verwekt. Dit zij geen huilers, maar juichers voor Gods troon, waarin God een welbehagen heeft, een volk met een geest, een tempel waar God in woont.

Wij prediken een gekruisigde Christus, die is opgestaan uit de doden, die leeft en wij met Hen. Onze blijdschap is als mensen tot bekering konen, of dit in Japan, Amerika, Vietnam of Staphorst is. Dan verblijden wij ons, omdat het Koninkrijk Gods met geweld zal baanbreken in deze wereld die verloren gaat in ongerechtigheid en onwetendheid. De gena­deloze kritiek uit een bepaalde hoek nemen wij op de koop toe. De heers- en verdeelgeesten vegen alles op een hoop, om­dat dit niet op een deskundige manier gebeurt. Zij denken dat Gods Geest zich laat binden aan een groep of leer, maar de Geest waait waar Hij wil. Gelukkig.

Vrijheid

Als wij denken God te kunnen voorschrijven hoe het moet gebeuren, wat zijn wij dan anders dan de kerken die alles hebben vastgelegd in leer, formulieren, artikelen en onfeil­bare uitspraken. Waar de Geest is, is vrijheid en verscheidenheid, de veelkleurige wijsheid van God. Wij zijn geen heilsleger met dezelfde uniformen. Wij laten ons geen jukken opleggen, maar willen Jezus Christus en Zijn liefde, die bo­ven het menselijk denken uitgaat, Niet lief doen, geen woor­den maar daden. David Wilkerson is een man van de daad, een Godsman met een roeping zoals er geen tweede is op dit mo­ment. Blijf dan van deze uitverkorene, af, je zou wel eens te tegen de heilige berg kunnen trappen.

Wij danken God en bidden nog voor veel Godsmannen die de hel zullen doen vrezen en sidderen, en nog vele demonen zul­len aanspreken en zeggen; Geef terug wat geroofd is in Jezus Naam.

Van deze plaats nog een enkel woord: Richt je op het red­den van zondaren, de opdracht van Jezus, beklim de muren, zonder de ander te hinderen.