Van de redactie door Gert Jan Doornink

Dezer dagen spraken wij met een zuster die ons vertelde hoe zij getroffen was door een woord van een prediker die had gezegd: “We bidden vaak om een opwekking, maar we be­merken niet dat we midden in de opwekking leven”. Inder­daad. Deze prediker heeft gelijk. Gods werk manifesteert zich in onze dagen op een machtige wijze. Als wij alleen reeds denken aan de golf van berichten die ons via de pu­bliciteitsmedia bereiken over de werking van Gods Geest in de hippie-wereld, kunnen wij alleen maar dankbaar zijn en met een variant op Psalm 126 zeggen: “De Heer doet grote dingen, daarom zijn wij erg blij”.

“Levend Geloof” is thans bijna 10 jaar verschenen. Ook wij zijn dankbaar dat de Heer de eenvoudige en bescheiden wijze waarop ons blad verschijnt heeft willen gebruiken voor de verkondiging van het volle evangelie. Wij weten dat zeer velen gezegend zijn door de belichting van de verschillende facetten van het heerlijke evangelie.

In gehoorzaamheid aan Zijn opdracht gaan wij door met de deze verkondiging aan een generatie die hoe langer hoe meer vervreemd raakt van de levende God. Het spreekt van­zelf dat wij dit niet alleen kunnen. Naast de verschil­lende medewerkers doen wij een beroep op alle kinderen Gods onder onze lezers en lezeressen ons te helpen. U kunt ons op verschillende wijze helpen, maar wij doen nu vooral een beroep op u om ons blad grotere bekendheid te geven, bijvoorbeeld door o.a. adressen te sturen, waar wij gratis proefnummers naar toe kunnen zenden. Kunnen wij op u rekenen?

U kunt op ons rekenen. Wij willen ons best doen een blad uit te geven, dat vrucht draagt. In het eerstvolgend nummer, dat eind-oktober verschijnt, hopen we meer te schrijven over de plannen die wij in de komende tijd hopen te verwezenlijken. Alles in dienst van de Heer en tot Zijn eer!

 

Gods almacht is onbeperkt. door Gert Jan Doornink.

Gods almacht is onbeperkt.’ Welk een heerlijke waarheid en zekerheid! Dit is geen hoogmoed, fanatisme of farizeïsme maar een belangrijke Goddelijke waarheid die beleefd en geproclameerd wordt door de Gemeente van Jezus Christus.

De almacht van God komt reeds op de eerste bladzijde van de Bijbel tot uiting als daar beschreven wordt hoe Hij hemel en aarde schiep. God schiep alles op volmaakte wijze. “Hij zag dat het goed was”. Als kroon der schepping formeerde Hij de mens. De duivel verstoorde weliswaar Gods volmaakte schepping, maar God bleef de almachtige: Hij zond Zijn Zoon.

De almacht van God heeft zich in Jezus Christus op een machtige wijze geopenbaard. Immers Jezus kwam om de werken van satan te verbreken. “Hiertoe is de Zoon van God geo­penbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou”- (1 Joh. 05:08). Hij kwam om de zonden van de wereld op zich te nemen. “Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe” – (Joh. 03:16). Hij kwam om leven en overvloed te brengen. “Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed” – (Joh. 10:10). Hij kwam met dat éne doel naar deze wereld de mens waarachtig gelukkig te maken.

Hoe is het voor de mens nu mogelijk dit aan te nemen en te accepteren daar is slechts één antwoord op? Geloof.’ (Heb. 11:01) zegt wat geloof is; “Het geloof nu is de zeker­heid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet”. Geloof is vertrouwen, is eenvoudig datgene, aannemen wat God heeft beloofd in Zijn Woord.

Ga die éne weg, gebruik die éne sleutel, want (Heb. 11:06) zegt dat het zonder geloof onmogelijk is God welgevallig te zijn. Zonder geloof beleven we daarom nooit iets van de almacht van God geopenbaard in Jezus Christus.

Maar door geloof beleven we Gods zegeningen.. Zijn lief­de, Zijn kracht, Zijn uitreddingen, Zijn overwinningen, het valt ons alles ten deel…..door het geloof. Ja, Gods al­macht is zo groot dat reeds een klein geloof wonderen be­werkt. Immers Jezus zei: “Indien gij een geloof hebt als een mosterdzaad, het kleinste van alle zaden, zult gij tot deze berg zeggen: Verplaats u van hier daarheen en hij zal zich verplaatsen en niets zal u onmogelijk zijn” (Matt. 17:20).

Als wij zelf door het geloof leven en zo Gods almacht ervaren, zijn wij ook in staat anderen te helpen en ook hen te wijzen op de geloofsweg: Jezus Christus. Dan beantwoor­den wij aan de wil en de taak van God voor al Zijn kinderen. Dat is broodnodig in deze demonische tijd. Occulte leringen en moderne theologen proberen weliswaar de almacht van God aan te tasten, maar Jezus is nog dezelfde! En Hij die gezegd heeft: “Mij is gegeven alle macht in hemel en op de aar­de” (Matt. 28:18) brengt dit in vervulling in ons en allen die waarachtig geloven.

Er zijn helaas heel wat kinderen Gods die de Heer door hun ongeloof beperkingen opleggen. Jacobus spreekt over een dood en een levend geloof. “Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder werken dood” (Jak. 02:26). God kan Zijn almacht in hun levens niet openbaren en vanzelfsprekend zijn zij daardoor ook geen volwaardige instrumenten in Zijn hand. Hoe arm is hun leven, terwijl God. toch zo graag wil dat zij de geloofsweg bewandelen en daar­door ook de diepe, innerlijke vreugde die de volkomen ge­hoorzaamheid geeft, beleven.

Hoe is uw visie? Negatief, vol ongeloof, aardsgezind? Of positief, vol geloof, hemelsgezind? Is dit laatste niet het geval, neem dan nu een nieuwe beslissing om Jezus in het geloof te volgen. En bedenk dan, tezamen met allen die reeds de geloofsweg bewandelen dat “Hen nu, die blijkens de kracht, welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen, Hem zij de heerlijk­heid in de gemeente en in Christus Jezus tot in alle geslachten, van eeuwigheid tot eeuwigheid! Amen”. (Ef. 03:2O).

Geprezen zij de almachtige God!

 

Het volmaakte offer door Jan W. Companjen

“Want door één offerande heeft Hij voor al­tijd hen volmaakt die geheiligd worden”. (Heb. 10:14)

In gesprekken en opmerkingen is mij steeds weer gebleken dat er zeer veel mensen zijn die met hun zondeschuld pro­bleem niet in het reine komen. De vergeving der zonden en het opstaan tot een nieuw leven blijft voor hen een onover­komelijke drempel. Wat zouden ze graag hardop en ronduit belijden een kind van God te zijn, maar toch kunnen zij dit niet om dat het ergens niet uit hun hart te voorschijn komt. Diep in hun hart twijfelen ze aan hun eigen woorden.

Dit is niet alleen het geval met schuldvergeving, doch dit strekt zich ook uit over al de andere vlakken van het geloofsleven. Zo is het bijvoorbeeld gemakkelijk te zeggen dat Jezus Doper is in de Heilige Geest. Maar door deze be­lijdenis heeft men de doop in de Heilige Geest nog niet ont­vangen. Jezus is de Geneesheer en slechts één woord uit Zijn mond maakte de mens gezond, wat er ook aan mankeerde.

Zo zou men door kunnen gaan en na alles tot de vraag kunnen komen: Kan de mens, de schepping, hersteld worden? Is het mogelijk dat de méns van paradijs naar paradijs gaat, kortom kan de mens die in één man, Adam, tot de zóndeval kwam, door één nieuwe Adam, Christus, tot volkomen herstel komen?

Vele Bijbelgetrouwen, mensen die zeggen dat God een Waarmaker van Zijn Woord is, zullen zeggen? Ja dat kan en het zal ook gebeuren, maar….. en dan komt het, de één zegt dit en de ander dat, maar meestal kont het er op neer dat Jezus dan eerst zichtbaar in deze wereld terug moet komen. Dan, ja dan zullen, zeggen zij, alle dingen hersteld, worden.

Dit laatste is er de oorzaak van dat het Godsdienstige leven zo’n armetierige zaak is. Men komt daardoor tot de be­lijdenis van het kleine beginsel en tot een volk van God dat in grote mate niet verder komt dan de wieg der wedergeboorte.

De tijd is gekomen dat de mens tot een radicale omkeer komt, dat is bekering. Hij moet zich afkeren van de oude Adam, de mens van vlees en bloed, en zich wenden tot de nieu­we Adam, Jezus Christus, die heden, nu en elke dag, uw en mijn leven nieuw maakt. Bij de komst van Jezus werd er een nieuw volk des Heren geroepen. De oude schaduwdienst van een wet op steen, de wet van Mozes, van tempel en offerdienst, werd in Christus ver­vuld. Hij bracht het volmaakte offer waarin alles hersteld kon worden en zo is Hij, na één offer voor de zonden te heb­ben gebracht,, voor altijd gezeten aan de rechterhand van God, afwachtende totdat Zijn vijanden gemaakt worden tot een voetbank voor Zijn voeten… (Heb. 10:12-13).

Waar gaat het dus om broeders, zusters, vrienden, om uw en mijn geloof. Is het offer van Christus volmaakt ja of neen? Heeft Hij alles volbracht toen Hij’ uitriep: “Het is vol­bracht”, ja of neen?

Laat ons tot de openlijke belijdenis komen en de wereld verkondigen dat in Jezus het offer volmaakt was. Dat door geloof in Hem elk herstel, elke bevrijding en elke vergeving van zonden, een volkomen feit is.

De Heilige Geest, dat is de Geest van Jezus, die het nieuwe volk van God tot één Lichaam maakt, door één Geest tot één lichaam gedoopt, zal ons de weg wijzen en zal met ons zijn tot aan de voleinding van deze wereld.

Die Geest mogen wij ontvangen door het geloof. Door het geloof zijt gij behouden, indien u gelooft dat Jezus’ offer voor u volmaakt was, maakt Jezus door het geloof woning in uw hart (Ef. 0317), opdat ook u samen met alle heiligen, in staat zult zijn om te kunnen vatten hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij ver­vuld wordt tot alle volheid Gods.

Indien Jezus heden ten dage in de zienlijke wereld zou terugkeren, indien de gemeente, naar vlees en bloed, heden ten dage opgenomen zou worden, zouden miljoenen mensen zich bekeren omdat zij door de feiten overtuigd waren. Dit is echter niet de bedoeling. Deze mensen zouden aldus overtuigd, toch nog vleselijke mensen zijn, omdat hun beke­ring niet met geloof gepaard ging. Trouwens met de komst van Jezus houdt de genadetijd des geloofs op. De bruiloftszaal is dan gesloten. Neen, de Heer wil een hersteld volk dat door de Heilige Geest herboren is tot een nieuw volk dat in gehoorzaamheid en in vrije wil tot Hem gekomen is.

Tot dit volk zegt Hij: Gelooft gij dat Ik alles herstel­len kan? Wat is daarop uw antwoord? Mijn antwoord is: Ja, want door één offerande heeft Hij voor altijd hen vol­maakt, die geheiligd worden.

Geheiligd worden betekent: herstel. En Goddelijk her­stel betekent: herstel naar geest, ziel en lichaam (1 Thess. 05:23). Indien de mens hersteld is, dat wil zeggen dat zij zijn opgewassen tot “Zonen Gods”, zal de schepping tot herstel komen.

Heel de schepping zucht en ziet uit naar dit herstel. Geloof in deze Jezus, geloof in het volbrachte werk dat ook voor u volbracht is en kon tot dankzegging daarvoor. Ga Hem daarvoor danken, belijd Hem uw zonden van klein geloof, want niemand gaat verloren vanwege de hoeveelheid van zijn zonden, doch enkel en alleen vanwege zijn ongeloof. Trek ten strijde tegen satan en zijn legermachten die u van deze zekerheid wil afhouden en trek verderop in het geloof dat Hij u ook zal doen ondergaan in Zijn Geest. Dan mag u opstaan als een soldaat van Koning Jezus. Hij zoekt zich een legerschare, dapper en onvervaard en dan mag ook u be­horen tot dat volk dat volmaakt en geheiligd wordt. Hij wacht af totdat al Zijn vijanden tot een voetbank voor Zijn voeten zijn gemaakt. Het herstel is in volle gang. Er zijn weer mensen die geloven dat de nieuwe Adam alles herstellen kan door middel van Zijn Geest, wat door de oude Adam, en zijn geest tot verval is gekomen. Geprezen zij de Naam van Jezus die ons daartoe geroepen heeft. Hij die ons roept is getrouw, Hij zal het doen. Amen.

 

De woorden die wij spreken door J. Noë

“Van elk ijdel woord, dat de mensen zullen spreken, zullen zij rekenschap geven op de dag des oordeels, want naar uw woorden zult gij gerechtvaardigd worden, en naar uw woor­den zult gij veroordeeld worden”. (Matt. 12:36-37)

Lieve lezers! De woorden welke uit onze mond komen kun­nen zijn: ijdel, leeg, zinloos, nutteloos, krachteloos, God ­loochenend of God lovend; kunnen veel kwaad stichten, maar kunnen ook zo oneindig veel goed doen.

Wanneer we in het vlees wandelen, zijn onze woorden ook dienovereenkomstig: Godlasterend en oneerbiedig; negatief, vol ongeloof, vrees en twijfel of schijnheilig; naar ook dom, gemeen, niet fijngevoelig, kwetsend, beledigend, liefdeloos, kwaadaardig, haatdragend, onwaar, belasterend, kritisch, vuil of onrein, enz.

Indien wij in Christus zijn, dan getuigen, onze woorden van Zijn aanwezigheid in ons en dan spreken wij woorden vol., van eerbied en zekerheid des geloofs, positief, vol van wijsheid en reinheid, vol van liefde, vriendelijkheid, lankmoedigheid, troost, bemoediging, hartelijkheid, enz. enz.

Evenwel, als de omstandigheden ons er toe dwingen, dienen wij, wat Gods Woord betreft, wel resoluut te zijn. We mogen daarvan niét afwijken, ook al zou daardoor verwijdering kunnen konen met de persoon of personen met wie wij spre­ken. Gods Woord is scherp als een tweesnijdend zwaard. We mogen Christus niet verloochenen, terwille van behoud van vriendschap of vrede, al zou het nog zoveel verdriet kun­nen doen, vooral wat betreft familie.

De Bijbel geeft duidelijk aanwijzingen en waarschuwingen inzake het gebruik der tong. In het Oude Testament begint het al met de tien geboden en verder is het boek Spreuken dat dienaangaande wijze woorden spreekt. Ik zal eens enkele aanhalen. (Spr. 12:17-19) “Wie waarheid spreekt, deelt mee wat recht is, maar een leugenachtig getuige bedrog. Er zijn er, wier gepraat werkt als dolksteken, naar de tong der wijzen brengt genezing aan. Een waarachtig lip bestaat voor altijd, maar een leugenachtige tong slechts voor een ogenblik”.

(Spr. 13:03) “Wie zijn mond in toom houdt, bewaart zijn leven; wie zijn lippen openspert, hem wacht het verderf”.

(Spr. 15:04) “Zachtheid van tong is een boom des levens, maar valsheid in haar is een verderf in de geest”.

(Spr. 16:24) “Vriendelijke woorden zijn als honigzeem, zoet voor de ziel en medicijn voor het gebeente”.

(Spr. 21:23) “Wie zijn mond en zijn tong bewaakt, bewaart zichzelf voor benauwdheden”.

Salomo was een wijs man en de wijsheid heeft hij van God gekregen. Laten bovenstaande woorden daarom goed in ons doordringen.

Wat het Nieuwe Testament aangaat is het on te beginnen Jezus die ons duidelijke waarschuwingen geeft. Behalve de tekst aangehaald aan het begin van dit artikel, zijn er zoveel gedeelten in de evangeliën, waar Jezus benadrukt dat we onze naaste moeten liefhebben als ons zelf en dat dit tot uitdrukking dient te konen in onze woorden. Lees bij­voorbeeld eens de Bergrede waar Jezus o.a. zegt: Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld wordt…..? huichelaar, doe eerst de balk uit uw oog weg, dan zult gij scherp kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder weg te doen. (Matt. 07:01-02)

In de kwestie rein of onrein in (Matt. 15:18-19) zegt Jezus: “Maar wat de mond uitgaat, komt uit het hart, en dat maakt de mens onrein. Want uit het hart komen boze overleggingen, moord, echtbreuk, hoererij, diefstal, leugenachtige getuigenis­sen, godslasteringen”.

Verder zijn het Paulus, o.a. Korinthiërs on Galaten, en Jacobus, die in hun brieven de gemeenten waarschuwen voor de zonde der tong. U moet het zelf naar eens doorlezen, echter wil ik toch een paar teksten van Jacobus aanhalen.

(Jak. 01:26) “Indien iemand meent godsdienstig te zijn en daar­bij zijn tong niet in toon houdt, maar zijn hart misleidt, diens godsdienst is waardeloos”.

(Jak. 03:06-10) de zonden der tong: “Ook de tong is een vuur, zij is de wereld der on­gerechtigheid? de tong neemt haar plaats in onder onze leden, als iets, dat het gehele lichaam be­zoedelt en het rad. der geboorte ,in vlam zet, ter­wijl zij zelf in vlam gezet wordt door de hel.

Want alle soorten van wilde dieren en vogels, van kruipende dieren en zeedieren worden bedwongen en: zijn bedwongen door de menselijke natuur, maar de tong kan geen mens bedwingen. Zij is een onbereken­baar kwaad, vol dodelijk venijn. Met haar loven wij de Here en Vader en met haar vervloeken wij de men­sen, die naar de gelijkenis Gods geschapen zijn: uit dezelfde mond komt zegening en vervloeking voort”.

Helaas komt het onder broeders en zusters nogal eens voor, dat men eerder elkaar neerhaalt, bekritiseert en kwaad van elkander spreekt, dan dat men de betreffende broeder of zuster in gebed opdraagt. Mocht een en ander feit geconstateerd zijn, dan dient dit net de persoon in kwestie te worden uitgepraat, echter niet in het vlees maar in de Geest, en dan een streep er onder.

Wie meent te staan ziet toe dat hij niet valle, zegt Paulus (1 Kor. 10:12). Laten we beginnen met onze hand in eigen boezen te steken en indachtig zijn aan de woorden, die Jezus sprak. We moeten realiseren dat, als wij een broeder of zuster o- ver de tong nemen, de Geest Gods niet in ons is, naar dat een demonische geest ons de woorden in de mond legt en deze geest moeten we weerstaan door de kracht van de Heilige Geest.

En, broeders en zusters, ook de woorden die wij spreken als getuigen(?) van Christus worden op de weegschaal gewo­gen. De duivel zal ons op onze woorden aanvallen en als het holle (ijdele) klanken zijn, dan zullen onze daden en onze levenshouding dienovereenkomstig zijn: aan de vruchten kent men de boom.

Ik wil eindigen met (1 Petr. 04:11):

“Spreekt iemand, laten het woorden zijn als van God; dient iemand, laat het zijn als uit kracht, door God verleend, opdat in alles God verheer­lijkt worde door Jezus Christus, wien de heer­lijkheid is en de kracht, in alle eeuwigheid! Amen.’!

 

Het Koninkrijk Gods door H. J. Glasbergen (5)

En de behoudenis is in niemand anders dan in Jezus Chris­tus, die gij gekruisigd hebt, zegt Petrus tegen de priesters en de oversten, de synode, toen hij de verlamde in Jezus’ Naam deed lopen (Hand. 04:10).

De hel komt in opstand als het Koninkrijk der hemelen openbaar wordt en wee de mens die zich als spreekbuis laat gebruiken door de boze. Als je van de liefde van God spreekt voor de zondaar heb je de volle instemming van de Christenen, naar als je getuigt van de wonderen en tekenen die God doet in deze tijd, komt er een enorm verzet. Waar zou dat vandaan konen?

Het evangelie van het Koninkrijk der hemelen leert ons dat Jezus is gekomen om de kroon der schepping – de mens – te herstellen naar ziel, geest en lichaam, en ons te bevrij­den van onze zonden en te laten heersen over de machten der duisternis, door de Heilige Geest, dezelfde Geest die Jezus deed opstaan uit de dood.

Hij is gekomen om terug te nemen wat gestolen is van God, de mens. Jezus’ offer is geweest on een volk van bevrijde mensen te roepen, om de Naam van God groot te maken en Zijn Naam bekend te naken. Een volk dat Zijn Naam zal verheerlij­ken aan de ganse schepping, on de volle raad Gods, de vol­heid van het evangelie bekend te maken. Hij leert ons bidden: “Laat uw wil in de hemel en op aarde geschieden en laat uw Koninkrijk komen, voor een volk van Koningskinderen, tot eer van God en glorie voor het Lam’.

Dit was de eerste openbaring van het Koninkrijk, Gods kracht in de mens, toén Petrus tot de verlamde sprak: “Sta op”. Dit was de belofte van Jezus, dat wonderen en tekenen de gelovigen zouden volgen.

Machtig is het leger dat Zijn Woord volbrengt. Wat een Goddelijke kracht was er in deze eenvoudige woorden: “Wat ik heb, dat geef ik u. Dit was gezag. Petrus hield niet eerst een preek, geen bediening. Alleen: “Sta op in de Naam van Jezus”.

Hoe is het de duivel gelukt door de leugen het evangelie krachteloos te maken, een rookgordijn te brengen om de mens die de leugen gelooft, van Gods heerlijkheid te scheiden. De duivel heeft altijd mensen gevonden die zich boven God wilden stellen – zoals hij zelf eens deed – mensen die een eigen troontje willen. Dit begon bij Eva, die ook erg eigen­wijs wilde zijn en nu is het niet veranderd. Gij zult als God zijn, sprak de duivel, en de vrouw zag dat de boom goed was. (Gen. 05:05)

De duivel wilde ook Jezus verleiden, maar Jezus beriep zich op het Woord en overwon elke verzoeking. Er zijn veel Christenen die niet in de machten der duisternis geloven, maar de Bijbel leert ons dat Jezus gekomen is om deze mach­ten en overheden te overwinnen waar zij zich openbaarden in de mens. Als je niet gelooft in de duivel, ga je hem ook niet bestrijden, maar dan ga je lezingen en formulie­ren opstellen hoe het moet. Het resultaat is dat het evangelie krachteloos, zouteloos en waardeloos wordt gemaakt. Jezus zegt van deze mensen: Zij hebben de sleutel der kennis weggenomen. Hoe is God gehoond, door de duivel, die de men­sen vertelde dat zij het in wijsheid, eigen ijver en God­geleerdheid moesten zoeken. Het fundament was goed: Jezus Christus en die gekruisigd. Maar zij zijn zelf zichtbare kerken gaan bouwen. Maar een tempel waar God in wil wonen is een geestelijk huis, een tempel van de Heilige Geest. (1 Kor. 03:16; 1 Kor. 06:19). Dit huis zal echter rein en rechtvaardig moeten zijn.

Er is een weg voor de kerkmens: Terug naar het begin, naar Jezus Christus. Weg met stoppels en stro en alle geestelijke puinhopen. Wacht u voor de zuurdesem van de Farizeeën. Zoekt het Koninkrijk der hemelen waar dit wordt ge­predikt. De oprechten zal het licht opgaan. Petrus verzette zich tegen de rede, de wijsheid van hen die God bestrijden in hun blindheid. Paulus noemt hen de redetwister van deze tijd. Het vlees, de wijsheid, onderwerpt zich niet aan God, dit kan het ook niet, daarom moet de mens uit de Geest ge­boren zijn, wedergeboren om het Koninkrijk Gods in te gaan.

Wij kennen vele oprechte mensen die nog in de kerken zijn, oprechte Christenen onder de wet, met één geloofsdaad zou­den zij het Koninkrijk Gods zien en binnengaan, maar er is een papieren gordijn van belijdenissen tussen God en hen. God openbaart zich alleen aan mensen die zichzelf prijsge­ven, niet aan de wereld, maar aan hen die Zijn Woord lief­hebben en Zijn Woord geloven. (Joh. 14:28).

Wij hebben met veel theologen samengewerkt, maar nog nooit hebben wij één van deze horen zeggen: ik acht alles vuilnis om Christus te kennen. Er zijn gelukkig enkelen die de waarheid gekozen hebben, die “de leer” verwerpen, maar die gaan prompt de kerk uit, oneervol ontslagen, maar door God geheiligd tot een priester van een heilige natie.

Het Koninkrijk der hemelen wat Jezus predikte, was vanaf het begin het doel van God. Gerechtigheid, liefde, vrede, blijdschap zijn de kenmerken, maar waar de liefde ontbreekt zoekt men een eigen gerechtigheid.

Wij willen geen mensen maar God behagen, door de kracht van de Heilige Geest. De Gemeente – het Lichaam van Chris­tus – kom je alleen binnen door de deur: Jezus Christus en als je door Hen ingaat ben je in het Koninkrijk en gelijk een Koningskind. Dan ben je geen “bezwaarde” of “veront­ruste”, maar voel je rust en licht. Dan ben je geen geeste­lijke bedelaar, maar een geestelijk overwinnaar.

Er is een wolk van getuigen om ons heen, om ons aan te moedigen. De tijd zou te kort zijn als ik ging verhalen’ van Henoch, Noach, Abraham, Gideon, David, Samuël, zegt de Hebreeënschrijver (Heb.11:32). Deze Godsmannen leefden uit ge­loof. Abraham verwachtte een stad met fundamenten door God gebouwd. Hij wist dat hij een vreemdeling was op deze wereld.

De wereldraad van kerken heeft weer een vergadering ge­houden. Ditmaal waren 150 theologen in Leuven van heel de wereld bijeen. Door wie zijn deze vertegenwoordigers der we­reldkerk aangesteld? Als deze mensen nu eens met hun gehele hart gingen belijden dat zij, het niet meer weten en het ook niet meer willen weten voor de troon van God, als zij alle, toga’s, habijten, zwarte pakken en streepjesbroeken eens in de kast hingen en zich zouden vernederen voor God (eens moet het toch), naar het voorbeeld van David in Psalm 51 (Ps. 051:018-019 en Jak. 04:07-10, dan kan God iets gaan doen.

Het gaat om het hart, wij kunnen God niets wijsmaken, het hart en ons denken moet gereinigd worden, wij moeten her­vormd worden in ons denken. Nader tot God en Hij zal tot u naderen(Jak. 04:08). Gods hand is en blijft uitgestoken naar een ieder die komen wil. Log dan af de oude mens en laat je vernieu­wen door Jezus Christus. Hij maakt alle dingen nieuw. Ruim de zonde op in je leven en zeg: Ik wil de zonde haten en niet meer doen. Here Jezus bevrijd mij van alle bindingen, ik wil geen slaaf neer zijn van leugen, bedrog, onreinheid en verdere troop. Het is voor God toch niet verborgen, Zij die dat doen zullen het Koninkrijk Gods niet ingaan (Openb. 21:05-08)

Doe een stap in het geloof. Gods beloften zijn ja en amen in Christus Jezus. Door Zijn offer is alles ons bereid. Ge­loven is positief zijn, niet – ik dacht bij mijzelf – zoals Naäman. Maar ik geloof het Woord van God, met denken kom je geen stap verder en kan je niet ingaan. De duivel is alleen negatief, naar hij kan voor ons naar de pomp lopen, wij ken­nen zijn werken. Het eenvoudige slavinnetje Esther sprak deze woorden: Kom ik om, dan kom ik om. Zijn arm is niet ver­kort Zijn ogen doorlopen de ganse aarde om bij te staan diegene die Hem liefhebben. Wij getuigen dat God goed is en Zijn goedertierenheid is van eeuwigheid tot eeuwigheid.

God wil het goede en volkomene voor Zijn volk dat Hij ge­kocht heeft met Zijn bloed. Het volk van God dat leeft in het Koninkrijk der hemelen zit ook niet neer aan de voet van het kruis, maar aan de voeten van Jezus en vraagt: Meester, leer ons steeds meer, en laat ons naar Uw beeld groeien, opdat de wereld weten zal dat U leeft en wij met u. En dat wij tot alle goede werken uit geloof in staat zullen zijn.

Als de gelovige mens, die de waarheid zoekt die alleen in Gods Woord is, de laatste drie Psalmen eens ging lezen voor de troon van God, met een hart waar God in mag wonen, dan gaat God een wonder doen, want het grootste won­der is de verzoening met de Vader en de heiligmaking door Jezus Christus. Hij die zegt tegen de Vader: Ik heilig hen in Uw Naam en in waarheid, en bidt daarbij: Ik wil dit hebben naar Uw wil.

Wat een evangelie! De ganse volheid Gods is ons geschon­ken door Hem. Weg met de zonde’ en de twijfel! Laat de duivel naar de pomp lopen met zijn religieuze vroomheid. Vraag God naar Zijn Geest die ons zal leiden naar de volle waarheid. Dat is Zijn wil. Wat u belijdt, dat bent u. Laat Jezus toe in uw leven. Kom in het Koninkrijk der hemelen!

 

Herfsttij door Judith (gedicht)

 

Nog schijnt de zon…der bomenpracht

spiegelt zich in een stille gracht;

en hier en daar, langs eenzaam pad,

beweegt zich traag een rits’lend blad…

 

’t Is in die stilte om me heen

dat ‘k nog eens toef in het verleên;

Wat was de zomer gaaf en goed:

Een koestering van warmt’ en gloed.

 

Al lopend langs dat kleurpalet,

Aanbidt mijn ziel U in gebed:

“Was het niet, Heer, Uw glans en gloed,

die ’t leven maakten, gaaf en goed?”… 

 

Zonder openbaring geen licht door Dirk A. Wols

Eenheid boven waarheid?

Hoe komt het, dat iemand als Prof. Kuitert van de Gereformeerde kerken zover komt om het vrijzinnig denkpatroon over de Hei­lige Schrift aan te nemen en hoe de Gereformeerde synode zover komt om eenheid te verkiezen boven de waarheid en dus Kuitert te handhaven. Hij is trouwens lang niet de eerste in dé kerken die het werk van Jezus Christus als de Gezondene des Vaders ondergraaft en zal de laatste ook niet zijn.

De apostel zegt, dat wij geen kunstig verdichte fabelen zijn nagevolgd. De volkeren uit de oudheid hadden elk hun kunstig verdichte fabelen. Onze eigen dappere voorouders kenden het Walhalla als de plaats waar men bier mocht drinken uit de schedels van zijn vijanden. En wie vreesde niet als de dondergod Thor met de wagen langs de wolken joeg en de bliksem deed zien en de donder deed horen?

Sagen en godenleer

De Grieken en Romeinen hadden een uitgebreide sagen- en godenleer, voortgesproten uit hun sterke verbeeldingskracht. Aras (Mars) was de god van de oorlog (de tussen haakjes geplaatste góden zijn de gelijknamige góden der Romeinen),Hermes (Mercurius) de god van de handel, de bode der góden,

Aphrodite (Venus) de godin van de liefde.

Ook geloofden de Grieken in orakels, dat is de godsspraak, voor de Griek het middel om te trachten de wil der góden en de toekomst te vernemen. Het voornaamste orakel was dat van Delphi bij de Pasnassus. De tempel van Delphi was gebouwd boven een rotskloof, waaruit dampen opstegen. Werd het ora­kel geraadpleegd, dan nam een priesteres plaats op een drievoet boven bedoelde kloof. Half bedwelmd door de opstij­gende dampen stootte de priesteres klanken uit, waaruit de priester dan de orakelspreuk opmaakte.

Hun halfgoden, of heroën, waren helden. Zo verloste Theseus het mensdom van vele plagen, hij doodde het monster de Minetaurus op Kreta. Zo zijn er vele sagen uit de oudheid tot ons gekomen waarin ieder volk min of meer bedreven was. Ie­der volk had zijn god of góden en de legenden weerspiegelden tegelijk het volkskarakter.

De Bijbel een sprookje?

Het is dus in het geheel niet verwonderlijk dat knappe, ge­leerde koppen de verhalen uit de Bijbel voor sagen gaan ver­klaren. Waarom, zo vragen zij zich af, zou Israël een uit­zondering maken op de regel en het ontstaan der wereld en hun eigen ontstaan precies als de andere volken rondom niet ontlenen aan sagen en legenden?

Zo zijn de scheppingsverhalen in hun ogen schone legenden en Adam en Eva niet meer historisch, maar figuren der fabelen. Zo ook Jezus. Geen eerste Adam, dan vanzelf ook geen tweede Adam. De verhalen en legenden over Jezus achten zij schoon en van diepgaande betekenis maar bezijden de waarheid.

Ze zijn niet réëel geschied, zo menen zij, doch hebben een rijke, diepe, geestelijke achtergrond om de mens in bespie­gelingen én beschouwingen te redden uit hun verwarring en in de sage een houvast te geven. Maar, zo schreef een pre­dikant in de Wereldraad, geen enkel intellectueel predikant zou nu nog geloven, dat Jezus werkelijk plaatsvervangend heeft geleden.

Zo verwerpt men vanzelf ook de profetie. Zo zou Daniël het naar hem genoemde boek ‘niet geschreven hebben, maar een pseudo-Daniël, die leefde in de tijd van Antiochus Epifanes.

Op losse schroeven

U begrijpt al, dat men zó heel de Schrift ‘op losse schroeven kan zetten. Want sagen kunnen een mens niet verlossen. De verlossing door Jezus is rauwe ruwe werkelijkheid, de sol­daten slaan de nagels in Zijn vlees en zij hangen Hem lijfelijk aan het kruis. Hij hangt daar mijner en uwentwege om de ganse mensheid te redden van het verderf. Als God zelf niet meer in Jezus is neergedaald, hebben we immers niets meer over dan een god der volkerensagen, die hardvochtig, wreed en egoïstisch de mens plaagt en zelf buiten schot blijft. Maar zo’n God hebben we nu net niet. Wij zijn geen kunstig verdichte fabelen nagevolgd. Hij gaf zichzelf. Er staan ze­ker wel sagen, legenden en gelijkenissen in de Bijbel, maar dan staat het er duidelijk bij.

Goddelijke openbaring geeft licht

Maar deze dingen zijn de wijzen en verstandigen verborgen doch de kinderen Gods geopenbaard. Zonder goddelijke open­baring hebben we geen licht in deze dingen. Vlees en bloed hadden aan Petrus niet geopenbaard dat Hij de Christus was, want dat was ondoorzichtig voor het vlees. We kunnen de openbaring na spreken en na leren maar het is zonder kracht der godzaligheid als het ons diepste wezen niet raakt. Zo leven niet alleen vele vrijzinnigen maar ook vele rechtzinnigen voort zonder openbaring en zonder wedergeboorte uit de hemel. Zij zien de dingen des Koninkrijks niet maar zijn verstrikt geraakt in het denken der volkeren met hun fabels en legenden en zetten de openbaring aan Israël daarmee op dezelfde lijn. Het ontstaan der Schrift is bij hen geen Godsopenbaring maar een verzameling kunstig verdichte fabe­len. Zij nemen de Schrift dus met een flinke korrel zout.

De weg der waarheid

Maar toch, wie Het Woord op zijn waarheid beproeft, komt niet bedrogen uit. Verstand met Goddelijk licht bestraald, begroet in Jezus Christus de vleeswording waardoor de weg open ligt naar Gods hart en Hij ons door Zijn Geest verder leidt in al de waarheid. Daarom volgen we Kuitert niet, maar Hem, die gezegd heeft “Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven”.

Hij heeft de Weg naar waarheid gebaand en Hij openbaart de kinderen Gods Zijn wil en getuigt dat de Schriften van God zijn, die niet liegt maar hetgeen Hij spreekt en doet naar waarheid doet. Zijn Woord is zevenvoudig beproefd. Bidt voor Kuitert en anderen opdat het hen geopenbaard worde wat vlees en bloed niet vermogen.

 

Mededelingen

Volle evangelie weekend “Sjaloom” te Rijsbergen

De familie Glasbergen nodigt u hartelijk uit voor het week­end. van volle evangelie centrum “Sjaloom” te Rijsbergen van vrijdag 12 tot en met zondagavond 14 november a.s. Er zullen enkele gastsprekers worden uitgenodigd. De prijs is f 55,— voor de totale verzorging. Opgaven en inlichtingen; fam. Glasbergen, Rotterdam, of Zandstraat 5, Rijsbergen.

Jeugdweekend

De Volle Evangelie Gemeente “Bethel” te Boskoop houdt van vrijdagavond 29 oktober t/m zondagavond 51 oktober a.s. haar 2e jeugdweekend in bungalow “Sjaloom” te Rijsbergen. Kosten; ƒ 20,— per persoon; leeftijd; van 16 t/m 50 jaar; aankomst op vrijdagavond 29 oktober, 20 uur.

Aanmeldingen zo spoedig mogelijk bij het secretariaat van de Volle Evangelie Gemeente “Bethel”, Burg. Colijnstraat Boskoop. Na aanmelding ontvangt iedere deelnemer/ster definitieve gegevens inzake reis, aankomst, programma, vertrek, etc. etc.

2e Opbouwweek

In het vorige nummer van “Levend Geloof” berichtten wij u reeds, dat de opbouwweken regelmatig zouden worden gehouden. Inmiddels is de eerste opbouwweek gehouden, waar wij een machtige zalving van Gods Geest ervaarden. Er werd gebeden met gebondenen en vele kinderen Gods ontvingen nieuwe kracht. Onvergetelijk was het heerlijke avondmaal, dat we met elkaar vierden. Zo kunnen wij allen terugzien op een machtige week, waarvan wij hopen, dat er nog vele zullen volgen.            (J.H.H.)

De tweede opbouwweek is vastgesteld op maandagmorgen 22 no­vember t/m zaterdagmorgen 27 november a.s. in bungalow “Sjaloom” te Rijsbergen. De kosten bedragen ƒ 125,— per persoon.

De onderwerpen, die in deze weken behandeld worden, zijn gericht op a. de boodschap van het Koninkrijk Gods, naar aan­leiding van de brief van Jakobus,

  1. de verkondiging van de raad Gods, , naar aanlei­ding van Psalm 1.

Wanneer u wilt deelnemen aan de opbouwweek, dan kunt u zich telefonisch of schriftelijk aanmelden bij het secretariaat van de Volle Evangelie Gemeente “Bethel”, Burg Colijnstraat te Boskoop. Na ontvangst van uw aan­melding ontvangt iedere deelnemer/ster nadere gegevens.

(De derde opbouwweek is voorlopig vastgesteld van maandag 24 t/m zaterdagmorgen 29 januari 1971)

Amerikaanse zakenlieden brengen het evangelie

In het kader van een airlift van gelovige Amerikaanse za­kenlieden naar Europa, organiseert de VEZA (Volle Evange­lie Zakenlieden Nederland) een viertal samenkomsten met deze zakenlieden en wel op

Maandag 25 oktober Hotel Het Gooiland, Hilver­sum, Emmastraat 2

Dinsdag 26 oktober Het Tehuis, Groningen, Lutteke Nieuwstraat bij Vismarkt.

Woensdag 27 oktober Concertgebouw, Nijmegen, Keizer Karelplein.

Donderdag 28 oktober Het Capitol, Den Haag, Apeldoornselaan 2.

Aanvang van de samenkomsten om 8.00 uur ’s avonds. Het ac­cent in deze samenkomsten zal liggen op korte boodschappen, getuigenissen en zang. Ieder is van harte welkom.’ Nadere inlichtingen bij het secretariaat van de VEZA: Aalsdijk 145, Rotterdam.

 

De boodschap van het Volle Evangelie kunt u beluisteren over Radio Luxemburg, 208 en 49 m.

Iedere zondagmorgen van 7.50 tot 7.45 uur spreekt: Evangelist Joh. Maasbach van Den Haag.

Vergeet niet “Levend geloof” na lezing door te geven!

 

Had ik het eer geweten door Z. H. (gedicht)

Had ik het eer gevreten, ik had. het vast gedaan.

Mijn hart aan Hem gegeven, de zonde laten staan.

Ik was dan blij gaan leven, verdriet vlood van mij heen.

Hij zou mij alles geven, zelfs door mijn tranen heen.

 

Nu weet ik het zeer zeker, in God is ware vreugd.

Hij geeft een blijde beker, bij Hem is ware deugd.

Ik wandel nu met blijdschap, op deze mooie weg.

Hij geeft de ware vriendschap, kom doe hetzelfde zeg.

 

Ik wandel nu steeds verder, met Jezus onze Heer.

Hij is de goede Herder, Hij geeft mij altijd meer.

Geweldig is het leven, dat ik in Jezus vind.

Hoe mooi is toch het leven, dat ons aan Hem verbindt.

 

Had ik het eer geweten, ik had het vast gedaan.

Ik had Hem niet vergeten, maar was met Hem gegaan.

In Hem is eeuwig leven, tot in der eeuwigheid.

Hij wil mij alles geven, zodat ik mij verblijd.

 

Jezus heeft gezegd: “Zie, Ik heb u macht gegeven om op slan­gen en schorpioenen te treden en tegen de gehele legermacht van de vijand; en niets u enig kwaad doen”(Matt. 10:19).