Levend geloof 1978.03 nr. 180

Pasen het feest van de blijdschap door Gert Jan Doornink

Volkomen verlossing

Wie in de Handelingen der apostelen leest over het doen en laten van de eerste Christenge­meenten, komt al spoedig tot de ontdekking dat het leven van deze christenen beheerst werd door de opstandingskracht van Christus. Zij spraken veel over de opstanding van de Zoon van God uit de doden en beleefden deze opstan­dingskracht in hun dagelijks leven, omdat zij er met heel hun hart in geloofden.

Daarom brachten zij geen flauw aftreksel van het evangelie, geen evangelie in een of andere surrogaatvorm, maar brachten zij het werkelij­ke evangelie met grote kracht en volmacht. Zij wisten dat Jezus een volkomen verlossing had teweeggebracht aan het kruis van Golgotha en droegen deze verlossing uit in de kracht en onder de zalving van de Heilige Geest. Zij schaamden zich op geen enkele wijze voor het evangelie, waarvan Paulus schreef aan de Ge­meente te Rome, dat het een kracht Gods tot zaligheid was voor ieder die gelooft.

Jezus leeft!

Ook vandaag mogen de echte christenen weten dat de opstandingskracht van Jezus werkelijk­heid is. Ook wij leven vanuit de zekerheid dat Jezus satan heeft overwonnen. Dat Hij Overwin­naar is en wij met Hem. Evenals de eerste christenen zijn ook wij intens blij en geluk­kig met het feit dat we geen dode God hebben, maar een levende God!

Eén van de onderdelen van het leven van een echte christen is om die reden ook de blijd­schap, waarvan hij op allerlei wijze getuigt. Het is geen oppervlakkige blijdschap, zoals de wereld die kent en die vaak gevolgd wordt door depressies en neerslachtigheid. Het is de ech­te blijdschap, diep verankerd in het hart van ieder kind van God, die hem telkens weer doet uitbreken in gejuich. Jezus leeft en is Over­winnaar en wij met Hem en in Zijn Naam!

Geen uiterlijk vertoon

Daarom kunnen wij in de handen klappen en de hand opsteken bij het zingen van onze loflie­deren, niet als een uiterlijk vertoon zonder inhoud, maar als een zichtbare uiting van de vreugde die Christus in ons hart heeft ge­legd.

Ook als de omstandigheden tegen zijn raakt de echte christen deze blijdschap niet kwijt. Toen Paulus en Silas in de gevangenis zaten, konden ze nochtans zingen in de nacht en het gevolg was dat de gevangenisdeuren zich open­den. Een christen, die bewust leeft vanuit de opstandingskracht van Jezus, weet dat Pasen voorafgegaan is door Goede Vrijdag. Jezus ging de volle weg voor ons. Een lijdensweg vol smarten, maar deze weg resulteerde uiteindelijk in de overwinning op Golgotha. Zo is het ook met de waarachtige gelovige. Bespotting vervolging en beproeving zullen hem niet be­spaard blijven. Maar de blijdschap en de ze­kerheid van het geloof zal er niet door worden aangetast, juist omgekeerd er door worden versterkt.

Grote vreugde

Er is grote vreugde in het hart van iedere ge­lovige, iedere keer als hij denkt aan de overwinning van Jezus over de dood. Daarom is Pa­sen het feest van de blijdschap. Niet alleen op e eerste zondag na volle maan van de len­te, wanneer de christelijke kerk Pasen viert omdat eens een concilie dit zo heeft ingesteld, maar iedere dag. Lucht, water en voed­sel zijn dagelijkse bestanddelen voor ons natuurlijke leven. Zo is de opstandingskracht van Jezus een dagelijkse levensvoorwaarde om geestelijk te functioneren.

Leeft u vanuit de kracht van Jezus’ opstan­ding. Als we Jezus volgen, dan volgen we Hem die gezegd heeft: “Ik ben de opstanding en het en het leven. Maar dit leven vanuit de opstandings­kracht houdt dan wel in dat wij ook gebruik maken van datgene wat Jezus beloofd heeft toen Hij nog lichamelijk op aarde was: de Heilige Geest. Juist de volheid van Gods Geest in ons doet deze opstandingskracht in en door ons heen functioneren.

Dan zijn we onbevreesde getuigen, vol blijd­schap, die – evenals de christenen van de eerste gemeente – aan de wereld bekendmaken dat Jezus leeft en ieder die dat gelooft, met Hem zal leven. Een nieuw leven, waarin geen plaats is voor satan en zijn werken, maar dat beheerst wordt door Gods kracht, liefde, overwinning en blijdschap!

 

De taak van Levend Geloof door Gert Jan Doornink

 

De opdracht van “Levend Ge­loof is de verkondiging van het volle evangelie in al zijn facetten. Wij willen hier nog eens de nadruk op leggen, omdat wij geloven dat de boodschap van het volle evangelie – de bood­schap van het Koninkrijk Gods – de enige boodschap is die in deze eindtijd waarde heeft. Het is dezelf­de boodschap die ook Jezus bracht en door de apostelen na Pinksteren verder werd uitgedragen.

In deze tijd, nu de schei­ding der geesten zich vol­trekt, is het zo belangrijk dat wij aan “de goede kant” staan. Aan de kant van Je­zus die gezegd heeft: “Wie niet vóór Mij is, is tegen Mij”. Maar dit voor-Jezus- zijn houdt dan ook in dat we Hem daadwerkelijk en vol­komen zullen volgen en de geestelijke weg van geloof zullen bewandelen.

“Levend Geloof” wil hieraan meewerken door op positieve wijze uw geloof op te bou­wen, zodat u ten volle bruikbaar bent op de plaats die u in het Lichaam van Christus hebt ontvangen. Het doel van “Levend Geloof” is steeds geweest de gelovi­gen op te wekken de volle weg met Jezus te gaan en niet af te wijken door fana­tiek of extreem te worden, maar ook niet door water in de wijn te doen en te ver­slappen!

“Levend Geloof” verschijnt onafhankelijk van enige kerk, groep, gemeente of beweging. (Al voelen wij ons uiteraard voor 100% ver­want met de Pinkster c.q. Volle Evangeliebeweging). Daarnaast zijn wij een voor­stander van gezonde gemeentevorming, waar gebouwd wordt op het fundament van Hebreeën 6.

We zijn dankbaar dat vele lezers en lezeressen het weten te waarderen dat ons blad zo stabiel is gebleven in het brengen van de volle boodschap, in tegenstelling tot verschillende andere bladen, wat uiteraard voor hun verantwoording is. Het is genade van God en we ge­ven Hem daarvoor alle eer! Wel willen wij vragen om veel voor de “Levend Geloof” arbeid te bidden. Want uiteraard staan wij aan felle aanvallen van de boze bloot, die een ontzet­tende hekel heeft aan ieder die hetzelfde evangelie als Jezus uit wil dragen.

We leven in een tijd waarin niet alleen grote dingen gebeuren, waarover wij ons verblijden, maar helaas ook in een tijd waarin sommigen dit “evangelie der waar­heid” (Ef. 01:13) geheel of gedeeltelijk de rug toeke­ren. Wij willen hiervoor ernstig waarschuwen. Want God vraagt niet van ons dat we stappen terug zullen doen in ons geestelijk le­ven, maar dat we verder zullen groeien, zoals in Ef. 04:10-16 zo duide­lijk beschreven staat!

Wij zijn daarom ook geen voorstanders van het “slaan van bruggen” tussen voor- en tegenstanders van het volle evangelie, waarvoor sommigen zich inspannen. Dit is ten enenmale onmoge­lijk en zou ongehoorzaam­heid betekenen. Wij erken­nen ieder die zich gerei­nigd weet door het bloed van Jezus als onze mede­broeder en zuster. Maar als onze ogen eenmaal geopend zijn voor de volle waarheid zijn wij ook geroepen deze volle waarheid uit te dra­gen en hierin volhardend te zijn!

In de komende tijd zullen wij, onder de leiding van Gods Geest, over vele onder­werpen schrijven in een niet alleen voor “intellectuele” maar ook voor “gewone mensen” begrijpelijke taal. We zijn daarbij niet bang heilige huisjes om ver te blazen en eventuele nieuwe visies kenbaar te maken, die dan getoetst kunnen wor­den aan het Woord van God.

Wij stellen het zeer op prijs als u ons schrijft o- ver de inhoud van ons blad. En ook als u ons helpt het lezersbestand uit te brei­den. ’t Liefst door het op­geven van nieuwe abonnees of geschenkabonnementen. Maar ook door het opgeven van adressen, waar wij het blad op proef naar toe kun­nen zenden, kunt u ons hel­pen. Wij kunnen nog onbelem­merd en in volle vrijheid werken in Gods Wijngaard. Laten we daarom ook via “Le­vend Geloof” ons deel bij­dragen voor de openbaring van het Koninkrijk Gods.

 

Herbouwers van het hemelse Jeruzalem door Jan W. Companjen

 

“Wie met wijzen omgaat wordt wijs, maar wie met dwazen verkeert, wordt slecht” (Spr. 13:20).

Ontwikkeling

Omgang met mensen is een be­langrijk bestanddeel van ons leven. Ieder mens heeft an­dere mensen, of indien dit niet mogelijk is door stoor­nissen en dergelijke, andere levende wezens in zijn omge­ving nodig om tot ontwikke­ling te komen. Uit datgene wat een mens omringt kan men zelfs al veel leren. Grote of wat mindere leiderscapa­citeiten treden al gauw aan het licht. Sommige mannen trekken steeds en alleen maar vrouwen aan en sommige vrouwen alleen maar mannen.

Zeg mij wie uw vrienden zijn en ik zal zeggen wie u bent, is een bekend gezegde-.

Al deze dingen, vooral wat de aantrekkingskracht be­treft, worden allemaal door de één of andere geestes­kracht veroorzaakt. Een goed geestelijk opvoeder zal dan ook steeds zijn of haar volgelingen op hun zelf moe­ten terug gooien. Ze moeten, net als natuurlijke kinderen in een gezin, zelfstandig en volwassen worden.

Nu zullen wij het er allen wel over eens zijn, dat het allerbeste leiderschap, dat er sinds de menselijke ge­schiedenis is geweest, het zuiverst is geopenbaard in Jezus Christus. Tijdens Zijn rondwandeling op aarde toon­de Hij ons in woord en daad, hoe God de Vader zich de wa­re mens gedacht had. Hij trad daar op aan de morgen van een nieuw begin. Als Eerstgeborene van vele broe­ders, bad Hij aan het einde van Zijn aardse verblijf in het Hogepriesterlijke gebed: Ik heb U (Vader) verheer­lijkt op de aarde, door het werk te volbrengen, dat Gij Mij te doen gegeven hebt….

Nu weten zij (Zijn volgelin­gen) dat al wat Gij Mij ge­geven hebt, van U komt, want de woorden die Gij Mij gege­ven hebt, heb Ik hun gegeven en zij hebben ze aangenomen. …. Ik heb hun Uw Woord ge­geven en de wereld heeft hen gehaat, omdat zij niet uit de wereld zijn, gelijk Ik niet uit de wereld ben. Ik bid niet (sprak Jezus), dat Gij hen uit de wereld weg­neemt, maar dat Gij hun be­waart voor de boze. Zij zijn niet uit de wereld, gelijk Ik niet uit de wereld ben. Heilig hen in Uw waarheid. Gelijk Gij Mij gezonden hebt in de wereld, heb ook Ik hen gezonden in de wereld; en Ik heilig Mijzelf voor hen, op­dat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid. En Ik bid niet alleen voor hen, maar ook voor hen die door hun woord in Mij gaan geloven, opdat zij allen één zijn, gelijk Gij Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in ons zijn, opdat de wereld zal geloven dat Gij Mij gezonden hebt.

Leidslieden

Een geweldig woord met een geweldige inhoud voor u en mij. Het is ook daarom, dat Hij ons zoveel te leren geeft, want ook nu leidt Hij ons door Zijn Geest naar een nieuw leven, vol met Godde­lijke inhoud. Die Geest die Hem vervulde en Hem tot Zoon van God deed zijn, maakte Hem ook tot volmaakte Leider die Zijn volk leiden zal tot de volle waarheid. (Zie ook o.a. Matt. 02:06). Die Geest zal ook ons maken tot ware leidslieden Gods. Dat opwas­sen tot dat doel vraagt veel zorgvuldigheid. Het is name­lijk het allerbelangrijkste, uit alles wat naar voren ge­bracht kan worden, nu wij onze eindtijd-boodschappen gaan prediken.

Deze boodschap is het her­stel van de Stad Gods, deze boodschappers zijn de her- bouwers van het hemelse Je­ruzalem. Dat zijn zij die uit ballingschap terugkeren om de tempelbouw ter hand te nemen, met een ieder op zijn plaats en recht voor­uit. De Geest des Heren zal vaardig over hen worden op ongekende wijze. De gouden kandelaar Gods met zijn zeven lampen en zijn zeven keer zeven toevoerbuizen, zullen rechtstreeks uit de twee olijfbomen Gods gevoed worden. (Zie Zach. 04:01-14).

Het geweldige wat bij dit Bijbelgedeelte als kern van alles naar voren komt, is het Woord: “Niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden”.

Inzicht

Die twee olijfbomen, die de eindgemeente voeden, zullen dan ook gezocht moeten wor­den in die boodschappers die de eindtijdgemeente in­zicht geven in die twee dingen die volledig herstel mogelijk maken, namelijk de Geest van profetie en de Geest van strijd tot over­winning. De eerste hebben wij nodig om tot het juiste inzicht te komen en de tweede om de strijd tegen de duivel tot een glorieuze overwinning te kunnen bren­gen.

Bij de Tempel herbouw, ver­meld in Hagg. 01:13-14, staat hiervan ook een ge­weldige uiteenzetting. De daar genoemde tempelbouwers Zerubbabel, de zoon van de landvoogd, en Jozua, de zoon van de hogepriester, waren twee gezalfden met een geweldige eindboodschap tot herstel van de mens

Gods. (Zerubbabel was een strijdbare koningszoon, die terugbracht wat reeds lang als verloren werd beschouwd en Jozua (God redt) stond naast Zerubbabel en hij nam de herbouw van de tem­pel ter hand. Let ook op de verhouding Jozua-Jezus. Jo­zua was de veroveraar van het aardse Kanaän, zoals Jezus van het hemelse).

Zerubbabel en Jozua, de twee gezalfden die de eind- boodschap doorgeven en daardoor goede leiders zul­len zijn. Daarom staat er ook in Hagg. 01:14 het volgende: “Ik ben met u, luidt het woord des Heren. En de Here wekte de geest op van Zerubbabel en de geest van Jozua en de geest van al het overblijfsel des volks, zodat zij kwamen en het werk begonnen aan het huis van de Here der heerscharen hun God”.

Inzicht

Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. Het zal u net als mij niet onbekend zijn, dat al deze dingen, zoals boven om­schreven, reeds volop in beweging zijn. De Geest Gods is vaardig geworden o- ver de tempelbouwers Gods. Zij zullen de bouw aanpak­ken op Goddelijke wijze en door Zijn Geest geleid.

Daarvoor is inzicht en wijsheid nodig en daarvoor zullen wij moeten gaan luisteren wat de Geest tot ons te zeggen heeft. In de samenkomst welke ik laatst bezocht werd er gebeden om vleugelen om te kunnen op­stijgen naar die hoogte, waarop wij zouden kunnen verstaan wat de Heer ons in de hemelse gewesten gegeven heeft. Er sprak een oprecht verlangen uit om met de Heer in de hemelse gewesten te kunnen functioneren.

Nu kan men zeggen dat wij niet ten hemel hoeven te klimmen om dat te bereiken, maar zo’n verlangen is reeds de bron van verhoring van het gebed om tot vol­heid Gods te komen. Opmer­kelijk was echter dat in een volgend gebed werd ge­zegd (geprofeteerd) dat wij er voor moesten zorgen dat wij onze slagpennen niet kwijtraakten, want daardoor waren wij vleugellam gewor­den of waren in gevaar dat te worden.

Deze slagpennen kunnen in­derdaad worden uitgerukt en dan zijn wij vleugellam. Deze pennen zijn de krach­ten Gods, die ons doen op­stijgen en dat hebben we nu meer nodig dan ooit tevo­ren. Zijn Geest geeft ons herders en leraars met er­varing en wijsheid en dat zijn de slagpennen. Stel u daarom op als mensen die ook hierin de weg des Heren willen gaan en eet van deze bomen des levens die in ons midden staan. Die bomen die een geweldige functie heb­ben langs de rivier Gods. Zij zullen gaan uitbotten en uitschieten en hun bla­deren zullen zijn tot gene­zing der volken (Openb. 22:01-02).

Wijsheid

Broeders en zusters, wordt wakker en doorbreek die sa­tanische barrière, die ons leven als een grens omringt en kom in de vrijheid van de kinderen Gods, opdat wij samen zullen gaan opwassen.

Het antwoord ligt in de kring der wijzen en langs die weg zullen wij tot Goddelijke wijsheid komen.

De wijsheid van deze wereld met haar vormen en instel­lingen heeft God tot dwaas­heid gemaakt. Juist door die dwaasheid heeft de we­reld tot op heden God niet leren kennen. (1 Kor. 01:20). Laat ons niet hetzelfde overkomen door in onze eigen wijsheid diezelfde weg te gaan. Wij willen prediken: Christus, de Wijsheid Gods! Een wijsheid die niet be­stemd is voor de beheersers dezer eeuw, wier macht te­niet gaat, maar wat wij spreken, als geheimenis, is de verborgen wijsheid Gods. Deze heeft God voorbeschikt tot onze heerlijkheid en deze gaat thans geopenbaard worden.

Wij zullen daartoe de kana­len moeten openen. Dan zal 1 Kor. 02:10 v.v. waar wor­den. Er staat daar geschre­ven: “Want ons heeft God het geopenbaard door de Geest. Want de Geest doorzoekt, al­le dingen, zelfs de diepten Gods; Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen ei­gen geest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods. Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen, maar de Geest uit God, opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is. Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geeste­lijke met het geestelijke vergelijken. Doch een on­geestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te be­oordelen is. Maar de gees­telijke mens beoordeelt al­le dingen, zelf echter wordt hij door niemand be­oordeeld. Want wie kent de zin des Heren, dat hij Hem zou vollichten? Maar wij hebben de zin van Christus”.

Deelgenoten

Zie hier, geliefden, wat onze weg is. Ontwaakt, broeders en zusters, en versterk uzelf en het ove­rige dat dreigt te sterven. Gods Geest werkt en geeft ons een Manna dat overwel­digend krachtig is. Jezus zelf deelt zich aan ons uit. Wij zullen volledige deel­genoten van Zijn Lichaam worden. Dan zullen wij als Zijn Lichaam alles herstel­len wat door de duivel is ontwricht en vernield.

Jezus leeft en dat leven van Hem in ons, zal ook onze levens levend maken door Zijn Geest die in ons woont en dat alles tot ver­heerlijking van Zijn Naam! “Voor u, die Mijn Naam vreest, zal de zon der ge­rechtigheid opgaan, en er zal genezing zijn onder haar vleugelen; gij zult uitgaan en springen als kalveren uit de stal (bevrijding). Gij zult de goddelozen vertreden, want tot stof zullen zij zijn onder uw voetzolen op de dag die Ik bereiden zal, zegt de Here der heerscharen” (Mal. 04:02-03). Geprezen is de Naam van Jezus!

 

Levend Geloof journaal nr. 180 door Gert Jan Doornink

‘Agape’-liefdemaaltijd in teken van PEK

 

Voor het derde achtereenvol­gende jaar werd de “Agape”- liefde maaltijd gehouden. De­ze ontmoetingsdag van lei­dinggevende figuren uit de Pinksterbeweging werd deze keer door 1350 broeders en zusters bijgewoond en op 11 februari in het Jaarbeurs­congrescentrum te Utrecht gehouden. Omdat van 29 juli t/m 6 augustus in Den Haag de “Pinkster Europa Conferentie” [PEK] wordt gehou­den, {de grote driejaarlijk­se bijeenkomst van Pinkster­christenen uit heel Europa), werd veel informatie ver­strekt door broeders uit het organiserende comité, dat zo breed mogelijk is samen­gesteld. Hoewel niet alle Pinkstergroepen meedoen, werd reeds nu duidelijk dat er voor deze conferentie grote belangstelling be­staat. Onder andere komen er ook broeders en zusters uit de Oostbloklanden. Zij kunnen echter alleen een uitreisvisum van hun landen krijgen, als het Nederlands comité de reis en verblijfs­kosten voor hen betaald. De totale voorbereidingskosten van deze conferentie zijn geraamd op ƒ 170.000,- Van elke gemeente wordt op vrijwillige basis ƒ 1000,-ge­vraagd. In talrijke plaat­sen, verspreid over het land, worden ter voorberei­ding gebedssamenkomsten ge­houden.

Op de “Agape” bijeenkomst van dit jaar, onder leiding van br. Herman van Amerom, waren de sprekers: br. Hans Koornstra, leider van het “Volle Evangelie Training Centrum” in België en voor­zitter van de “Stichting Volle Evangelie Gemeenten in Nederland”; Dr. Emanuël Minos uit Noorwegen, bekend opwekkinsprediker en bijbel- leraar en br. Jakob Zopfi uit Zwitserland, voorzitter van de grootste Pinkster- groepering in Zwitserland en tevens voorzitter van het Europese PEK comité. Verder verleenden “The Burning Candles” uit Zwolle me­dewerking aan deze dag, evenals de van radio, tv én grammofoonplaat bekende gos­pelzangeres Esther Tims.

Hier volgt een samenvatting uit de diverse toespraken.

Hans Koornstra:

“Nederland is een klein land maar groot in schakeringen. Er is veel eigenwijsheid en verdeeldheid. Dat hoeven wij niet te verdoezelen. Als je geen etiket hebt, wordt je er wel één gegeven….

Toch zijn er veel dingen, waarin we één zijn. We komen veel verder als we elkaar respecteren. We hoeven el­kaar geen zieltjes af te vangen, want er zijn er nog genoeg buiten. De Heer heeft ons losgemaakt en overge­bracht in Zijn Koninkrijk. Daar is onze eenheid. We mogen best verschillend zijn en verschillend denken, als we maar door Gods Geest ge­leid worden. De Hebreeën­brief roept ons op het schild des geloofs ter hand te nemen. Wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet be­schaamd uitkomen.

De strijd die in de Bijbel beschreven wordt is niet te­gen elkaar, maar tegen onze . gezamenlijke vijand. Wij hebben vijanden, maar niet één of andere stroming in de Pinksterbeweging. Onze vij­anden zijn geestelijke vij­anden en wij hebben een gees­telijke strijd.

Laten wij doorgaan om alles wat God heeft in bezit te nemen. De tafel des Heren is overladen vol. Het is be­taald. (Gekocht en betaald!)’

Jacob Zopfi:

“De PEK conferentie wordt een bijzondere conferentie want de reeds vroegtijdig begonnen voorbereidingen lopen voorspoedig en jullie zijn verschrikkelijk geest­driftig, vooral tijdens het zingen. Onze verwachting is dat de Heilige Geest ons zal bewegen en dat mensen gered en genezen worden en velen gedoopt zullen worden in de Heilige Geest. Het is goed dat dit voorbereid wordt.

Prof. Petrus Wagner heeft een boek geschreven onder de titel: “Kijk uit, de Pinkstermensen komen         ” Prof. Wagner noemt daarin vijf punten waarin de Pink­stermensen opvallen:

– Pinkstermensen geloven dat de Heilige Geest een werkelijkheid is en werkt.

– Ieder afzonderlijk kan door God gebruikt worden.

– Zij storten zich op nieuwe visgronden.

– Zij geloven dat demoni­sche krachten gebroken kun­nen worden.

– Ze zijn flexibel, avon­tuurlijk en methodisch.

Van de eerste Christenge­meente werd gezegd: “Zie hoe lief zij elkaar hebben”. Dit is het beslissende. Als de liefde van God in onze harten brandt, dan hebben wij een hunkering naar el­kaar. Als je elkaar lief hebt, neem je geen aanstoot aan elkaar. Daarom is de eerste les die wij telkens weer moeten leren: God wil dat wij elkaar liefhebben. Als we alles hadden, maar de liefde niet, dan zou al­les zonder waarde zijn. En staan wij met al onze pinksterkracht er helemaal naast”.

Enanuel Minos:

‘Wij beleven in Noorwegen een tijd van opwekking die wij in 30/40 jaar niet meer hebben meegemaakt. In de Gemeente van Korinthe was destijds een opwekking. In deze stad van 600.000 hei­denen, waren maar 1900 christenen, maar ze legden een stempel op de hele stad.

Ook onze tijd heeft het evangelie van Jezus Christus nodig, die in alles kan doordringen.

In Korinthe kwam ook een boodschap van reiniging en heiliging: 1 Kor. 05:07: “Doet het oude zuurdeeg weg, opdat gij een vers deeg moogt zijn”. Er is iets wat meer waard is dan een goede prediking. De grootste nood van de prediker is dat hij liever zijn prediking wil redden dan een ziel. 1 Tim. 04:16 zegt: Zie toe op uzelf en op de leer, volhard in deze dingen, want door dit te doen zult gij uzelf als hen die u horen, behouden”.

Paulus had een grote nood in zijn hart. Hij was nede­rig. Hij was vergevingsgezind en lette niet op wat mensen hem aandeden”.

Filmpremière „The Jesus Factor” (door J. Noë)

In het vorig nummer van “Levend Geloof” stond een stukje over deze firn, wel­ke handelt over drugbe­strijding. In het perscen­trum “Nieuwspoort” in Den Haag werd maandag 6 maart een perspremière van deze film gegeven, welke ik, na overleg met br. Doornink, heb bijgewoond.

We werden ontvangen door br. Theo v.d. Sluys, lande­lijk secretaris van “Teen Challenge Nederland”. Ver­der waren ook aanwezig br. B. v.d. Have, orthopedagoog en projectleider van het jongenshuis en br. J. Barendse, projectleider van het meisjeshuis, tevens di­recteur van het Teen Chal­lenge opvangcentrum te Haarlem.

Br. Van der Sluys opende de bijeenkomst met een toe­passelijk woord en vertelde het een en ander over het werk van Teen Challenge, waarna br. Barendse nog een nadere uiteenzetting gaf.

Wat zijn de resultaten?

Uit een onderzoekrapport naar de resultaten van het Teen Challenge training- centre (een opvangcentrum voor heroïneverslaafden en alcoholisten] te Rehrens- burg in U.S.A., bleek onder andere dat van degenen die het gehele programma van het trainingscentrum door­liepen 86% geen verdovende middelen meer gebruikten. Velen gaven hun hart aan de Heer, zetten zich bijvoor­beeld in voor kerkelijk werk en er waren er zelfs bij die predikant werden.

Waar in het centrum op ge­attendeerd wordt, is het geloof in de vernieuwende kracht van Jezus Christus. Dit geloof geeft een ver­slaafde die geestelijke steun, die hij of zij no­dig heeft om te stoppen op de weg naar zelfvernieti­ging. Het geeft zelfver­trouwen voor de toekomst. Hij of zij merkt dat het geloof werkt en dat aan zijn of haar basisbehoef­ten van veiligheid, erken­ning, antwoord op levens­vragen en een levensdoel wordt voldaan. Aldus het rapport.

De film wordt ingeleid door Charles W. Colson, de vroegere rechterhand van president Nixon, die zelf tot bekering is gekomen en in zijn bekende boek “Op­nieuw geboren”, daarover heeft geschreven. De film laat duidelijk zien hoe een en ander op het cen­trum toegaat, de training, het bijbelonderricht, hoe ze tot Jezus kwamen met de daarbij behorende getuige­nissen, enz.

Na de film werd .gelegen­heid gegeven tot. het stel­len van vragen, welke door het reeds genoemd drietal werd beantwoord.

Billy Graham nog steeds actief

In de campagnes van ’s we­relds meest bekende evan­gelist, Billy Graham, worden nog steeds grote mas­sa’s mensen met het evan­gelie bereikt. Reeds eer­der schreven wij over zijn campagne in Hongarije. In november hield Billy Graham een vijfdaagse campagne in Manilla, de hoofdstad van de Filipijnen, waar meer dan 400.000 mensen in totaal het evangelie hoorden, van wie velen een beslissing  voor Jezus namen. Een ander land waar Billy Graham onlangs evangeliseerde was India, waar hij onder andere sprak in Calcutta. In totaal werden er in de acht evangelisatie samenkomsten welke hij in India hield, meer dan 650.000 mensen met het evangelie bereikt.

 

Wat betékent Pasen voor u? door H. J. Glasbergen

 

De grote verzoendag

Pasen is het feest van de Kerk, het Lichaam van Chris­tus, welke Hij kocht met Zijn bloed. Hij ging de lij­densweg voor onze schuld en deed ze weg in de zee van vergetelheid. Maar dan beho­ren we onze zonde te belij­den en na te laten. (Spr. 28:09-13). “Wij dan gerechtvaar­digd uit geloof, hebben vre­de met God, door onze Here Jezus Christus”.

De boodschap van de profeten aan Gods volk, is nog de­zelfde als toen: Bekeert u tot de levende God, geopen­baard in Jezus Christus. Pa­sen is het bloed der verge­ving aan de deurposten, vrijgesproken door God zelf. Het oude zuurdeeg is wegge­daan als waardeloos, om het ongezuurde brood te eten van Zijn tafel, het heilig a­vondmaal. “Gij zijt een vers deeg”, zegt Paulus. Doe geen nieuwe wijn in oude zakken. Uit de oude mens, die nog verbonden is met zijn verle­den, kan geen nieuw geluid komen. Daarom is wederge­boorte geen verbetering van de oude mens, maar een tota­le vernieuwing. “Laat die gezindheid in u zijn, welke ook in Christus was”. Onze oude mens kan het Koninkrijk God niet beërven, nog bin­nengaan .

Gemiste kansen

Hoeveel keer in een mensen­leven is de toegestoken hand van Jezus niet weggeslagen. Wij willen hier ook de mens uit de traditionele kerken in betrekken. Hoeveel ver­ontschuldigingen gebruikt de mens, als hij de stem van Jezus hoort? Bekeert u, zegt Jezus ook in deze Paastijd tegen u. Bekering is niet elke avond vergeving vragen voor de zonden van die dag, maar vergeving van uw zondi­ge leven. De grote zonde is het leven wat u zelf leeft en waarover u zelf beschikt.

Wij kunnen aan Hem geen deel hebben, als wij ons zelf niet weg schenken aan Hem. Durf te zeggen: Here Jezus, hier heeft u mijn leven en al wat ik bezit, het is van U. Dacht u, dat het nog be­langrijk is wat u bent, of voelt u zich zo belangrijk? Of wilt u bekennen tegenover God dat u een zondaar bent en vergeving wilt ontvangen van Hem. Als u uw schuld, roddel, leugen, verdriet, tegenover uw broeder, zus­ter, vriend, vriendin, va­der, moeder, kinderen en verdere familie niet bekent en vergeving vraagt, blijven het onbetaalde rekeningen. God kijkt door deze zondaars belijders heen. Hem kunt u niet bedriegen. Breng alles en u zelf onder het bloed van Jezus Christus en verne­der u voor God en de mens. Dit is de wil van God. Jezus Christus is waarlijk opge­staan voor allen die Hem aannemen.

God haat hoogmoed

Het feest van Pasen is voor elke dag. Hij leeft en wij met Hem. Maar Hij begeert ons met jaloersheid. Hij wil niets van ons missen. Onder­werpt u aan God, maar biedt weerstand aan de duivel. Vernedert u voor God en Hij zal u verhogen. (Jak. 04:01-10).

Pasen is voor velen het feest van de nieuwe pakken en jurken, het feest van de belijdenis van jonge mensen, die zich onderwerpen aan het dogma van een bepaalde kerk. Wij hebben dit zelf ook mee­gemaakt, het was voor ons ook een blijde zaak van nieuwe kleren en veel geluk­wensen. Maar er veranderde niets, alles bleef bij het oude zuurdeeg. Later hebben wij begrepen dat geloven niet begint in een kerk, maar bij het kruis van Jezus Christus, waar Hij voor onze zonden stierf.

Geen kerk of leer, van welke kerk ook, geen sacrament of uitspraak van welk mens ook, kan de mens behouden. Geen kinderdoop, bevestiging of belijdenis, brengt ons dich­ter bij Christus. 1 Joh.5: 10. God heeft getuigd van Zijn Zoon. Wie dit getuige­nis niet aanneemt, maakt God tot een leugenaar. “Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon niet heeft, heeft het leven niet”.

Zij, die Mijn woord doen

God moet nog op veel mensen wachten, die aan hun kerk (het oude zuurdeeg) verbon­den zitten. De charismati­sche beweging, is nog steeds niet zo in beweging, dat zij met Paulus zegt: Ik acht al­les schade, omdat de kennis van Christus Jezus, mijn He­re, alles te boven gaat” (Filipp. 03:05-15). God vraagt kinderen Gods die onberispe­lijk en onbesmet zijn, te­midden van een ontaard en verkeerd geslacht, waaronder zij zullen schijnen als lichtende sterren.

“Blijf in uw kerk”, is het geldige excuus. Wij moeten het evangelie naar de kerk toebrengen, wat zij zelf verworpen hebben. Arme men­sen, alsof God op hun wacht om tot Zijn doel te komen. Elk mens, dat met Gods Geest gedoopt is, moet weten wat Gods wil is met Zijn Kerk, Zijn Gemeente, waarvan Hij het Hoofd is.

Wij kennen mensen die al twintig jaar op deze (kerk)- weg zijn, en er is nog steeds niets veranderd. Het zijn de pootjesbaders uit Ezechiël 47. Jezus heeft ge­zegd: “Hoe dikwijls heb ik u bijeen willen vergaderen, maar u hebt niet gewild.

Blijven wij liever op onze (kerkelijke) troontjes zit­ten, of zullen wij belijden dat Jezus Christus Here is tot eer en glorie van God de Vader? Hij is gehoorzaam geworden tot de dood, en heeft zich, in de gestalte Gods zijnde, vernederd aan het kruis.

Charismatische beweging: Kom over en help ons! Niet wij, maar Hij is belangrijk. Geen kerk of instituut, maar mensen zijn met duizenden in grote nood in uw kerken. Kinderdoop nog dogma is be­langrijk, maar Christus al- teen. Er is maar één funda­ment: Jezus Christus. Wij kunnen ons nooit motiveren in de verdeeldheid en ver­warring die in kerken en kringen is. Christus is één en in Zijn Lichaam is geen verdeeldheid, noch liefde­loosheid. Geen Paulus, Apollos of Céfas, dan maken wij van het kruis van Christus een holle klank.

Wij hebben de leer van Christus, die op geen hoge­school in Nederland, bekend of erkend is. “Gij zijt van Christus, als de Geest van Christus in u woont”. Niet eerder. Dan volgt de volhar­ding in de gezindheid van Christus. De Geest van Christus is de Geest der waarheid, die alleen in vol komen gehoorzaamheid geopen­baard wordt aan de mens, die Hem restloos heeft aangeno­men.

Dan kunt u vol blijdschap Pasen 1978 vieren, met een vervolg in Den Haag, waar van 1 tot 6 augustus de gro­te Europese Pinksterconferentie wordt gehouden. “Op­dat Gods volk één zij, ge­lijk Wij (de Vader en de Zoon) één zijn”, bad Jezus in Johannes 17. Dit is Gods wil. Opdat Nederland zal weten en zien, hoe God ons liefheeft en wij elkander liefhebben. Wij kunnen ons niet verber­gen, God weet wat in ons is. (Heb. 04:12-13).

Bij Hem zijn alle dingen ge­reed. Hij, het Lam God, wacht op ons. Laat u met God verzoenen, door Jezus Chris­tus. En u beleeft Pasen en Pinksteren op één dag!

(2 Kor. 05:18-21).

 

Is crematie geoorloofd? door J. Noë

 

Men heeft mij verzocht iets over dit onderwerp te schrijven, omdat velen het hier moeilijk mee hebben. Mag men zich als christen laten cremeren?

Ceremonie

Broeders en zusters, lijk­verbranding is altijd bij vele heidense volkeren  volksstammen een hele cere­monie geweest, waarbij dikwijls contact gezocht werd met demonische machten en afgoden werden aangeroepen. Lijkverbranding houdt een totale vernietiging (des­tructie) van het lichaam in. In deze twintigste eeuw heeft in het westen lijkver­branding steeds meer ingang gevonden en men voerde daar verschillende redenen voor aan.

Nu gaat het met kinderen Gods er om: “Wat zegt Gods Woord?” Als we in de Bijbel lezen, bemerken wij dat het gebeente van de mens als het ware iets heiligs is. De do­den werden begraven. Het ge­beente van Jacob en Jozef moest naar Kanaän overge­bracht worden.

In 2 Kon. 13:21 staat iets zeer bijzonders over het ge­beente van Elisa. Toen name­lijk de Israëlieten een man wilden begraven en een bende Moabieten hen overvallen wilden, wierpen zij in haast het lichaam in het graf van Elisa. Toen het lichaam in contact kwam met het ge­beente van Elisa, werd het weer levend.

Slechts als iemand zwaar ge­zondigd had en zich niet ge­houden had aan een nadrukke­lijk gebod van God, strafte God hem met de vuurdood.

(Lees maar eens Leviticus 10, Numeri 16 en Jozua 7).

In Ps. 034:021 staat:

“Hij (God) behoedt al zijn beenderen, niet één daarvan wordt gebroken”.

Dit geschiedde ook bij Jezus op Golgotha.

Duidelijk

Maar nu wil ik voor u een tekst aanhalen, waaruit zeer duidelijk blijkt, dat het God een gruwel is als doden worden verbrand, namelijk Am. 02:01-03:

“Zo zegt de Here: Om drie overtredingen van Moab, ja om vier, zal Ik het niet herroepen. Omdat hij het ge­beente van Edoms koning tot kalk verbrand heeft, zal Ik vuur werpen in Moab, zodat het Kerioths burchten ver­teert, en omkomen zal Moab in het slaggewoel, onder krijgsgeschreeuw, bij trom­petgeschal, en Ik zal uit zijn midden de heerser uit­roeien en al zijn vorsten met hem doden, – zo zegt de Here”.

Dit is toch duidelijke taal, zou ik zo zeggen, broeders en zusters. Wij moeten de Heer in alles gehoorzaam zijn. Dus geen crematie!

 

Notities door Gert Jan Doornink

Het bewijs dat God bestaat

Professor Hans Küng is één van de bekendste momenteel levende theologen.  Zijn boek “Christen zijn” geniet wereldbekendheid. Zijn afwijkende opvattingen brach­ten hem in conflict met Rome. (Prof. Kling is R.K. en Zwitser van geboorte). Hij weet de dingen raak te zeggen. Maar ook zijn woorden hebben alleen waarde in de ogen van God, als ze de toets van Gods Woord en Geest kunnen door­staan.

Wat te zeggen van deze uit­spraak, onlangs door hem gedaan op de theologische faculteit van de hogeschool te Tilburg: “Het is niet te bewijzen , evenmin als te bewijzen is dat God niet bestaat”.

Prof Küng stelt in zijn laatste boek “Bestaat God?” onder andere, dat voor veel gelovigen het geloven in God niet meer vanzelfspre­kend is. Voor veel atheïs­ten geldt daarentegen even­eens dat de ontkenning van God niet meer vanzelfsprekend is. Er is niet alleen twijfel aan het geloof, ook twijfel aan de twijfel”.

Zo op het eerste ge­zicht rake en wijze opmer­kingen. Maar zijn ze waar? Uiteraard kan een ongelovi­ge niet bewijzen dat God niet bestaat. Maar een gelovige kan wel bewijzen dat God wel bestaat’ Hoe? Doordat hij gelooft’. Heb. 11:01 zegt: “Het geloof nu is de zekerheid der dingen die men hoopt, en het bewijs der dingen die men niet ziet”.

Velen weten niet meer wat Bijbels geloof inhoudt. De weg van twijfel houdt hen af van het echte geloof. Terwijl juist het eenvoudi­ge geloof in het volbrachte werk van Jezus Christus een totale  levensverandering in hun leven kan bewerken, willen ze daar niets van weten. Toch is geloof de sleutel voor het nieuwe leven dat Christus geven wil. Voor op bezoek.  een kind van God, dat door geloof bekeerd en wedergeboren is, verdwijnt de twijfel. Hij weet dat God bestaat en een dagelijkse realiteit in zijn leven is.

Toen wij in 1958 nog lid van de Hervormde kerk waren en ons, omdat wij een kind van God waren geworden, in een samenkomst hadden laten dopen door onderdompeling, kregen wij de dominee met een paar ouderlingen op bezoek.  Zij hadden een brief van het classicaal bestuur van de Hervormde kerk bij zich,  waarin ons de toegang tot het Avondmaal werd ontzegd, omdat wij ons hadden laten dopen!

Een van de ouderlingen maakte toen de opmerking: “Je zegt nu wel dat je een kind van God bent, maar kun je het ook bewijzen?’ We hadden toen nog weinig kennis van het woord van God, maar Gods Geest kwam ons te hulp, door ons deze Bijbelwoorden in het hart te leggen en uit te spreken; “Zijn Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn” (Rom. 08:16).

Voor de wereld is het onbegrijpelijk dat wij zo zeker zijn van het geloof dat in ons is. Voor een wedergeborene is het echter een vanzelfsprekende zaak. Door het geloof is hij een nieuwe schepping geworden en alleen reeds daardoor kan hij bewijzen dat God bestaat! Het is aan wijzen en verstandigen verborgen, maar aan kinderen geopenbaard! Halleluja!