Het getal 666

 

Goede morgen broeders en zusters. Vanmorgen wil ik eens een poging wagen om wat kennis op te doen.

In Mattheüs 24 houdt Jezus een lange toespraak met gelijkenissen over waar het in de eindtijd allemaal naar toe gaat. Het wordt ook wel de tweede bergrede genoemd.

Hij zegt dan in vers 15: Als je dan – let op dat ‘dan’ – als je dán de gruwel der verwoesting, waarvan door de profeet Daniël gesproken is, op de heilige plaats ziet staan…., letterlijk staat er: in de heilige plaats ziet staan.

Er is dus sprake van een ‘gruwel van verwoesting in de heilige plaats’.

Marcus zegt in hoofdstuk 13:14: als je het op de plaats ziet staan waar het niet hóórt.

Deze gruwel hoort niet in de tempel.

In Daniël 12:11 staat: Van de tijd af dat het dagelijks offer wordt gestaakt en een gruwel wordt opgericht – daar heb je die gruwel.

Wat staat er dan voor ‘dagelijks offer?’ In het Engels staat er: ‘perpetual sacrifice’, oftewel een ‘eeuwigdurend offer’. En wat is dat eeuwig-durende offer? Dat is het offer van Jezus dat eeuwig telt. En dit offer van Jezus, dat de basis is van ons christelijk leven, verdwijnt langzamerhand uit het denken en wordt kennelijk vervangen door iets gruwelijks.

Nou staat er in een Engelse vertaling zelfs het woord ‘change’, dat is een ruil, een wisseling.

En de heilige plaats, wat is dat? De heilige plaats is de tempel van God, niet de zichtbare maar de onzichtbare, waarin Hij woont in de Geest. Dat zijn de Geestvervulde christenen; met andere woorden: wij zijn Zijn tempel.

Historici hebben eens gezegd: “Ja, er is een keizer geweest die het brandofferaltaar uit de tempel in Jeruzalem heeft verwijderd en daar een ander beeld voor in de plaats gezet heeft; het is wel vaker in de geschiedenis gebeurd dat er in de tempel in Jeruzalem een afgod werd neergezet, Astarte bijvoorbeeld. Er komt dus een andere bewoner.

In dit verband lezen we Ezech. 28, beginnend bij vers 1: Mensenkind, zeg eens tegen de vorst van Tyrus…..- Deze koning woont op een eiland midden in de zee.

Die berg in zee betekent dat het een geestelijke macht is die zijn basis heeft onder in het dodenrijk en zich manifesteert op aarde, want hij komt boven het water uit. Deze vorst van Tyrus is een beeld van de antichrist.

Dan zegt God tegen Ezechiël: Weet je wat je eens tegen hem moet zeggen? Omdat je hart hoogmoedig geworden is en omdat jij zegt: ik ben een god, – letterlijk staat er: ‘ik ben god’.

En in de Statenvertaling staat zelfs: ‘Ik zit in gods stoel’ –

Omdat je hoogmoedig bent geworden en zegt dat je god bent – terwijl je een mens bent en geen god, en jij je in je hart gelijk stelt met een god, omdat je dat allemaal zegt, zal je eens verslagen worden (Ezech. 28:10)

Lees in dit verband maar eens wat Paulus zegt in 2 Thess. 2:1-12, en vooral vers 3 en 4.

Laat niemand u misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderfs, de tegenstander, die zich verheft tegen al wat God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet, om aan zich te laten zien dat hij (een) god is.

Eerst komt er de afval van mensen die eerst gedoopt zijn met de Geest van God en tóch daarna zelf kiezen voor een wisseling.

Zij willen dat zelf, want ze zeggen: ‘de heilige Geest, ik kan er eigenlijk niks mee. Daar gaat ook zo weinig sensatie vanuit. Het is te onopvallend en er moet wat gebeuren; er moeten machtige worden en tekenen plaats-vinden om de wereld te imponeren’.

De heilige Geest wordt dan bedroefd, dat is jammer, want de heilige Geest is zo bescheiden, die houdt niet van kracht en geweld; integendeel. Dan wordt de Geest bedroefd en dooft uit. Dan ontstaat er een open ruimte in de menselijke geest, die dan dankbaar wordt ingenomen door de anti-christelijke geest.

Waarom kiezen deze teleurgestelde mensen daarvoor? ‘Nou’, zegt Petrus, ‘omdat het zo lang duurt allemaal, waar blijft de dag van Zijn komst?’ Letterlijk staat er in 2 Petrus 3:4: Waar blijft nou Zijn parousia? Het duurt zo lang!

En willens en wetens, dus ze willen het en ze weten het, ontgaat het hen dat God heel anders werkt dan dat zij willen.

Er moet aktie ondernomen worden, er moet wat gebeuren….. ‘Nou’, zegt Paulus, ‘jullie snappen er nog helemaal niks van, want éérst komt de afval. Eerst komt er een mensensoort naar boven – die noemen zich natuurlijk christenen – maar die hebben gekozen voor het tegendeel, en die noem ik, zegt Paulus: ‘de wettelozen’.

Dat kun je allemaal nalezen in 2 Thess. 2.

Lees het maar eens goed na, want daar staat het haarfijn helemaal uitgestippeld.

Deze geest van de antichrist wil in de woning die God voor Zichzelf heeft bestemd, namelijk de mens, de menselijke geest. Hij wil daar regeren.

Ik denk wel eens dat op het ogenblijk de wereld daar een beetje bouwrijp voor gemaakt wordt, want er is namelijk een overvloed aan spiritualiteit.

Nou heb je dat vaker rond de eeuwwisseling en milleniumwisseling.

Maar die overdadige aandacht voor spiritualiteit in kunst, film, literatuur, t.v., contacten maken in de geestelijke wereld is momenteel erg opvallend.

Daarnaast blijft nog steeds de roep bestaan om grote, geestelijke leiders, charismatische figuren die wat te vertellen hebben. Deze willen ook heel graag massale bewegingen. Dus niet een klein clubje ergens onopvallend in een land. Daaraan is toch geen eer te behalen! Nee, het moeten wereldwijde bewegingen worden met miljoenen aanhangers en dat alles in de naam van de Heer. En de leiders daarvan zijn mensen die beweren: “Wij zijn de zonen Gods waarop de schepping wacht.”

Als ze dat van zichzelf zeggen, hebben ze er nog niets van begrepen. Ze beweren: “Wij zijn het, wij zijn de speciale gezalfden des Heren.” Ze maken zich tot een god, zegt Paulus in 2 Thess. 2:4. Heb je het Jezus ooit van zichzelf horen zeggen? Nee! In de komende tijd werpen zij zich op als de grote vredestichters op aarde en ze zullen, ook door middel van bedrieglijke wonderen, heel veel aanhang krijgen. Het wordt een wereldwijde politiek-religieuze partij. Ze treden op als de grote wereldredders.

‘Als God zijn’ is de oudste verleiding die er bestaat. ‘Weet gij niet dat je, als je daarvan eet, als God zult zijn?’ Dus zij eten van de geestelijke boom van kennis van goed en kwaad, maar goed en kwaad bestaat niet samen. Het lijkt goed, maar het is kwaad.

De oude leugen: ‘Wij zijn als God’ wordt vlees en bloed in de antichrist. En als het kan moet de wereld één van taal en spraak worden, zodat ze het allemaal over hetzelfde hebben, de héle wereld. Net als vroeger de stad Babel, één van taal en spraak.

Babel betekent ‘poort der goden’. De boze geesten hebben daar vrij spel. En dan zie je daar dat reusachtige bouwwerk verrijzen in de onzienlijke wereld.

In Openbaring 18:2 staat dat deze enorme geestelijke stad een woonplaats is van alle onreine geesten. Dat zijn er nogal wat! En zo wordt de hele aarde meegesleept. De héle aarde gaat er in verbazing achteraan.

En zet daar nou eens dat kleine, mobiele tabernakeltje van onze Vader tegenover, wát een verschil! En denk eens in dit verband aan de uitspraak van Jezus in Lucas 12:32: Wees niet bang, jullie kleine kudde, want het heeft jullie Vader behaagd jullie het Koninkrijk te geven.

Openbaring betekent letterlijk “Apocalyps”, dat betekent ‘weghalen van een sluier’.

Jezus heeft in Matth. 24 en 25 heel veel verteld over deze toekomende dingen.

Hoe er eerst een afval komt en allemaal van die valse christussen. Het woord ‘christos’ betekent ‘gezalfde’, dus om het woord ‘antichrist’ goed te begrijpen, betekent dat eigenlijk een ‘tegengezalfde’. Dat is iemand die met een andere geest gedoopt is dan de heilige Geest, al blijft die geest zich heilige geest noemen, maar het is een ándere geest.

Deze mensen kennen de leer van het

Koninkrijk der hemelen; ze weten heel veel van de onzichtbare wereld, de hemel.

De woorden doop, wedergeboorte etc. zijn hen niet onbekend. Maar op een gegeven moment kiezen ze tóch voor iets anders.

Dus eerst hebben ze het goede gekozen en daarna kiezen ze tóch voor het kwade, omdat er diep in hun hart een verkeerd motief zat. Ze willen langs een andere weg ‘als God zijn’.

Eigenlijk willen ze heersen en niet dienen, helemaal in de lijn van de gedachtenwereld van de duivel. Daarom is het van levensbelang dat de mensen een goed beeld van God krijgen. Hij is liefde. Hij is een liefdevolle Vader waarin geen spoortje van duisternis te vinden is. Hij is enkel goed! Er is in Hem geen geweld noch heerszucht. En Zijn schapen, die kleine kudde, kennen de stem van de goede herder.

En in de huidige religieuze chaos worden zij daar doorheen geleid. En die weg, waarlangs deze schapen gaan, is smal. Dát is nu de smalle weg.

Openbaring 13:1: Ik zag uit de zee – daar heb je dat gruwelijke dodenrijk – een beest opkomen. Dat is een sterke boze geest, die opgeroepen is door de boze (Openb. 12:18).

De duivel staat op het strand van de zee, en dan roept hij zijn grootste en machtigste troef op uit de afgrond, een monster van een reptiel.

En dat is nou de geest van de antichrist, met op zijn kop namen van godslastering.

En wat zijn nou die namen van godslastering?

Dat zijn geen vloeken, maar namen van God en van Jezus, Goddelijke eigenschappen als goedheid, heerlijkheid, liefde, majesteit, heil, zoonschap enz. Daarmee tooit hij zich om de mensen te verleiden.

En hij noemt zichzelf natuurlijk ‘heilige geest’. Ja, hij gebruikt precies dezelfde woorden als wij. Dus als er vandaag de dag iets nodig is, dan is het wel het onderscheid van geesten.

Kijk een naar vers 11: Ik zag een ander beest opkomen uit de aarde.

Dát is nou de mens, die zich laat inspireren door die geest. Wanneer zij samenwerken, ontstaat dus de antichrist, de tégengezalfde, de tégenkandidaat. De grootste troef van de boze.

In vers 11 staat dat hij spreekt als de draak en lijkt op het lam van God, onze Heer Jezus.

Wat een oplichter!  Hij zegt dat hij de wedergekomen christus is, de mens die beweert dat hij goddelijk is.

Laten we maar bidden dat we niet in die verzoeking komen om dat te geloven.

Of nog erger: om dat te doen! Dát is nou die gruwel die verwoesting aanricht in de mens.

Kijk eens naar vers 4 hoe dat beest aanbeden wordt. ‘De hele aarde’, dat zijn er veel hoor!

Alle mensen, via de moderne communicatie-middelen, gaan er achteraan. Met verbazing! En wat doen ze? Ze gaan aanbidden.

Stel je deze massale happenings nu eens voor. Aanbiddend, lovend, prijzend. Een

onafzienbare menigte, wereldwijd, die zich helemaal overgeeft aan deze geest.

Het is ongelooflijk, maar iedereen wordt meegesleept.

Er staat dan ook: ‘Wie is aan U gelijk?’

Dat wordt van God gezegd in het oude Testament, bijv. in Psalm 71:19, maar hier heeft deze geest het zich toegeëigend, dat is godslasterlijk.

De antichrist is dus de belichaming van de geest van die antichrist, en hij gebruikt dezelfde woorden als Jezus. Immers, hij heeft alle macht van de duivel gekregen en deze laatste is de overste van deze wereld.

De antichrist krijgt alle wereldmacht.

Johannes zegt niet voor niks: Beproef elke geest of die uit God is. En dat gaat niet over een engel of een boze geest, het gaat over mensen. Kijk maar goed uit of een mens uit God geboren is of niet. Hij zal dan ook wel zeggen: ‘Mij is gegeven alle macht in de hemel en op aarde’, of ‘Uw wil geschiede gelijk in de hemel alzo ook op de aarde’.

Hij gebruikt precies dezelfde woorden en dáárom is hij zo moeilijk te onderscheiden.

Deze z.g. zonen van god zijn verwekt door de vader der leugen. Het zijn geen bescheiden, liefdevolle kinderen Gods, maar ze willen héérsen over de mensheid. Denk eens aan de uitdrukking: ‘Vader, Geest en Zoon’. Die kun je hier ook toepassen: ‘de vader  der leugen’ , de tegengeest, en die levert ook zonen op.

Hoe noemt Jezus zulke christussen? Vals hè?

Maar wat staat er in het Grieks? ‘Pseudo’, dus dat is ‘net echt’. Het lijkt allemaal zo mooi, maar deze schijn bedriegt.

Openb. 13:16: Allen krijgen een merkteken op hoofd en hand. Dat wil zeggen: de denkwereld en de handelingen, de werken. Dat merkteken is een teken in de geest van de mens, dat zit van binnen, het is de doop met de verkeerde geest. Kijk eens naar Daniël 2. Dit bekende verhaal ga ik niet opnieuw vertellen over dat grote gouden beeld van zo’n 30 meter hoog.

Alleen wil ik wijzen op het voetstuk, de basis van het beeld uit de droom van Nebukadnezar, waarover Daniël de uitleg geeft.

De basis van dit beeld is een mengsel van leem en ijzer. Leem is een beeld van de aardse mensen en ijzer was in die tijd het enige metaal dat als onrein bekend, vooral

omdat er alleen maar wapens van werden gemaakt.

Nu staat er in vers 43 dat ze zich ‘door huwelijksgemeenschap vermengen’, en ijzer en leem verdragen elkaar niet.

IJzer is het metaal van de antichrist; en de menselijke geest en de geest van de antichrist horen niet bij elkaar. Ze zijn wezensvreemd aan elkaar.

De Geest van God hoort uiteindelijk in de mens, niet deze gruwelijke geest. Zó heeft

God het bedacht.

Maar naar aanleiding van die droom richt de koning van Babel, het antichristelijke rijk, dat gouden beeld op, hij maakt hem helemaal van goud. En wie moeten zich daarvoor buigen?

De héle bewoonde wereld. Héél veel muziek erbij, want dat sleept mee, en iedereen moet aanbidden.

Maar nu gaat het mij om dat beeld, dat is 60×6 meter. Doe er nou eens één dimensie bij. We hebben 6 al, en 60, en nu nog één dimensie erbij maakt 666, dáár heb je het getal van het beest. En wat staat ervan in Openb. 13:18: Het is het getal van een mens.

Het getal 666 geeft de diepte van de denk-wereld van die geest aan; een dimensie van diepe duisternis.

De gemeente in Tyatira (Openb. 2:24) had de diepte des satans leren kennen. Dat is het gevaarlijkste terrein dat er is.

Wij leren de diepte Gods kennen door middel van de heilige Geest. Maar door die anti-geest leer je de diepte van de duivel kennen, zijn gedachtenwereld, en dat wil je toch niet? Dat hoort niet bij een mens, daarmee wil je geen gemeenschap hebben.

Maar wie dat wél willen, zijn degenen die macht willen hebben over de aarde, en die politiek-religieuze macht krijgen ze.

Denk in dit verband eens aan één van de voorstellen van de duivel waarmee Jezus werd verzocht: ‘als je mij aanbidt, geef ik je alle macht op aarde’. Jezus is staande gebleven, ja! Wat een verzoeking! Zou je er zelf voor vallen? Stel dat je het in de wereld voor het zeggen zou kunnen krijgen, geestelijk en politiek, zou je ervoor gaan? De hele aarde ligt aan je voeten en iedereen aanbidt het beeld (Openb. 13:15). En er is, net als in het oude Babel, heel veel muziek bij.

 

Ik ben wel eens in een gemeente geweest waar horen en zien je verging.

Ik kon haast niet eens meer zelf denken; en ik denk dat dát ook de bedoeling is.

Toen heb ik me maar gewoon afgesloten voor die enorme herrie, dat kan. En je merkt binnen in je dat het heerlijk stil is. Het kan, God is bij jou in rust. Hij is een God van stilte, een God van liefde en eenvoud. Zijn Geest is ook de Geest van eenvoud.

 

Weet je wat Nebukadnezar betekent? Het komt hier op neer: ‘De god van de wijsheid, beschermde erfzoon’.

Dat is eigenlijk een prachtige titel die best op Jezus zou kunnen slaan, ware het niet dat het van heidense oorsprong is; ik bedoel, de zonen van deze god, de zonen des verderfs zeggen eigenlijk hetzelfde als wij, maar het is een ándere vader en een ándere geest en een ándere erfzoon. Een tegenbeeld van Jezus, die alle dingen heeft geërfd van Zijn Vader.

De valse christussen, de leugenprofeten, zijn meedogenloos. In Daniël 8:23 en 24 wordt nog een typering gegeven: …..als de boosdoeners de maat hebben volgemaakt, zal er een koning opstaan, hard van aangezicht en bedreven in listen. (En listigheid is dè eigenschap van de slang).  En zijn kracht zal sterk zijn – maar niet door eigen kracht – en op ontstellende wijze zal hij verderf brengen, en wat hij onderneemt zal hem gelukken.

O, dan weet ik best welke psalm hij gaat zingen, ik denk psalm 1:3: Want hij is als een boom, geplant aan waterstromen, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, welks loof niet verwelkt; al wat hij onderneemt, gelukt.

Hij is zó listig, zó schijnheilig. Hij is het ultieme tegenbeeld van onze Heer Jezus, die zo zachtmoedig is en nederig van hart; wát een tegenstelling!

Het geestelijke kenmerk van die anti-christelijke mens is dus dat getal, maar er staan ook nog een paar namen van hem in de bijbel. Jesaja heeft er een paar genoemd.

In Jes. 14:4 wordt de koning van Babel aangesproken en in vers 12 wordt hij beschreven als ‘morgenster’ en ‘zoon des dageraads’: Hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij morgenster, zoon des dageraads; hoe zijt gij ter aarde geveld, overweldiger der volken!

Dat zijn benamingen die alleen onze God en Zijn Zoon Jezus mogen dragen.

In het oude Testament wordt in Psalm 110:3 God vergeleken met de dageraad, want wij zijn uit God geboren, in tedere liefde verwekt.

Petrus zegt in zijn tweede brief, hoofdstuk 1:19 dat de morgenster in onze harten opgaat. Dat is het woord van God, de levende Heer.

Wanneer deze tegen-koning van de valse kerk zich meester heeft gemaakt van deze namen, is dat dus godslasterlijk. En verder noemt Jesaja hem ook: ‘overweldiger der volken’.

Dát is nou de ware aard van deze valse christus, want nooit gaat er geweld van God uit. Dat hebben we kunnen merken aan Zijn eerstgeboren Zoon.

Tegenover al dit geestelijke geweld van het beest, dat wordt aangeduid met het mensen-getal 666, staat daar een kleine kudde schapen van God. Hoeveel zullen het er zijn in die dagen? Ik noem ze maar ‘de zeven’. Tegenover drie keer zes zet ik maar de ‘zeven’ van de kandelaar van God. En die kandelaar is een beeld van de heilige Geest, die zich verdeelt in zevenen, de zeven geesten voor Gods troon. Ja, dat is één geest, maar die heeft zich verdeeld over die zeven gemeenten. Dus al die gemeenten waarin Gods Geest is,  kun je de zeven gemeenten noemen. Het is een verzamelbegrip. En zeven is ook vaak een getal van volheid.

Het zijn allemaal beelden, en de kandelaar met die zeven stille vlammetjes is toch heel wat anders dan het verterende vuur van de draak.

Daarom begint Jezus Zijn toespraak in Matth.24 met te zeggen: Zie toe…., weest niet verontrust, laat je geen schrik aanjagen.

Daar begint Jezus mee, want Hij begrijpt heel goed dat je daardoor behoorlijk onrustig kunt worden. Weest niet verontrust! Ik vind het zo’n goeie, sterke uitspraak. En: laat je ook niet verleiden, zegt hij meteen, Die dingen moeten gebeuren, niet omdat Hij dat wil, maar omdat de duvel dat wil. Weest niet verontrust. Dus als je bidt, bidt dan dat je niet in verzoeking komt en dat we verlost worden van de boze.

Het gaat erom dat je bezig bent met de dingen van dat Koninkrijk der hemelen, het Koninkrijk Gods, want die gedachtenwereld is zó rijk, daar kun je zo vol van zijn. En als je een keer sterft, dan gaat die gedachtenwereld gewoon mee, die ontwikkeling gaat door!

Het begin van Genesis wordt weer duidelijk: je hebt het zaad van de vrouw en het zaad van de slang, en ze worden beiden rijp.

En de één noemt zich de zonen Gods, en de anderen zijn de kinderen Gods.

Dus ik wil maar zeggen, hoe duidelijker en helderder ons het beeld van God wordt, één en al liefde, hoe duidelijker en helderder jijzelf wordt, want wij worden gelijk aan Zijn beeld en gelijkenis. We worden vol van barmhartigheid. Als er iets is waar mensen behoefte aan hebben in deze wereld – en dat ontroert me – dan is het wel een God van mededogen. Wat hebben de mensen behoefte aan mededogen, iemand die je omarmt.

Dan denk ik: Ja, dát is het geheim van God, een God van mededogen. Want wie bemind wordt door de Vader, heeft lief met de liefde waarmee hij wordt liefgehad. Laten we ons verdiepen in die tedere liefde, dát is de diepte van God.

Amen.

 

Laten we bidden.

Vader, wij bidden dat we niet in verzoeking komen, maar dat we worden verlost van de boze. En dat er uiteindelijk ook van ons gezegd kan worden dat we barmhartig zijn. We bidden hetzelfde voor de gelovigen die dit horen, en dat ze beseffen hoeveel U van ze houdt zoals ze zijn. Dat het niet gaat om allerlei krachtsinpsanningen voor U, maar dat we ons toevertrouwen durven aan Uw milde handen en ons daar veilig weten tegenover al het geweld. Vader, U bent één en al liefde!

 

Duurt Sikkens (plm. 2001)