Levend Geloof 1970.03 nr. 119

Paasfeest Opstandingsfeest

Pasen betekent voor de Gemeente van Christus feest. Het is het feest van de opstanding van Jezus. De ware Christen is met heel zijn hart blij. Hij weet immers dat het “Jezus overwon satans macht” werkelijkheid is. Hij leeft vanuit de opstandingskracht van Jezus.

Voor hem is het in feite iedere dag Pasen, iedere dag feest. Helaas zijn er heel wat kinderen Gods die deze feestvreugde missen. Zij zijn niet werkelijk blij, zij gaan gebukt onder zorgen of leven in zonden. Zij vinden uit­drukkingen als “het feest gaat door” aanstootgevend en zeggen: je kunt niet altijd maar blij zijn.

Natuurlijk weten wij wel dat er in het leven van een kind van God momenten kunnen zijn dat we de blijdschap van het geloof niet ervaren. In perioden van strijd en ver­zoeking schijnt alles tegen ons gekeerd. Maar steeds weer breekt bij het waarachtige kind van God de blijdschap door en zien en bemerken de mensen aan onze levenswijze dat wij een diepe, innerlijke blijdschap bezitten die met geen pen is te beschrijven. Deze blijdschap komt “er uit”. In de samenkomsten door blijde liederen te zingen met handge­klap en handopsteken en door de Heer te loven on te prijzen. In het dagelijks leven valt deze blijdschap van ons gezicht af te lezen. Kinderen Gods die niet blij zijn, zouden de woorden van Paulus eens ter harte moeten nemen als hij zegt: “Verblijdt u in de Here te allen tijde.’ Wederom zal ik zeggen: Verblijdt u.”(Filip. 04:04) .

Kinderen Gods die blij zijn hebben het geheim geleerd om onder alle omstandigheden te blijven zien en vertrouwen op Jezus.’ Als onze blik niet meer op Hem gericht is, ebt de blijdschap weg en zijn wij een speelbal in handen van satan. Een oudtestamentisch voorbeeld daarvan is de geschiedenis van de koperen slang in Numeri 21. Het volk Israël is door God op machtige wijze verlost uit het land Egypte, werd op weg naar het beloofde land “ongeduldig’’. De woestijnreis duurde hen te lang, hoewel God voor alle dingen zorgde. Het gevolg was dat er “vurige slangen” onder het volk kwamen. Velen werden gebeten en stierven. Pas toen het volk inzag dat ze gezondigd hadden en Mozes vroegen of hij tot God wilde bidden om uitkomst, kwam er verandering. Mozes moest een koperen slang op een staak plaatsen, “en wie, wanneer een slang hem gebeten had, op de koperen slang de blik richtte, bleef in leven”(Num. 21:09).

De slang is in de Bijbel het symbool van satan, maar de koperen slang is het beeld van Jezus. Koper is het beeld van verzoening. Deze geschiedenis wordt wel erg duidelijk als wij (Joh. 03:14-15) lezen, waar dit staat: “En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe”.

Deze “verhoging” van Jezus bestond hierin dat Hij de weg van het kruis ging. Hij werd bespot, gegeseld, in het gezicht gespuwd. Hem werd een doornenkroon op Zijn gezicht geduwd. Hij werd in het gezicht geslagen en stierf de kruisdood. Maar de “overwinning” van satan was in werkelijkheid de over­winning van God. Immers toen Jezus het uitriep: “Het is volbracht” werd daarmee de macht van satan verbroken. Het voorhangsel in de tempel scheurde van boven naar beneden in tweeën, de weg naar de troon van God was vrij. Jezus triomfeerde over de dood. Hij stond op uit de dood. Hij maakte het waar wat Hij eens had gesproken: “Ik ben de opstanding en het leven”.

Pasen raakt de kern van het evangelie: Jezus overwinnaar over de dood. De moderne theologen van onze dagen proberen dit te loochenen, maar de echte gelovigen leven vanuit die zekerheid.

Pasen is ondenkbaar zonder Goede Vrijdag. Daarom er­vaart de gelovige die de opstandingskracht van Jezus door zijn leven openbaar maakt ook dat deze niet te realiseren is zonder het ‘kruis”. Ons oude leven is gekrui­sigd. Niet “ik” maar Christus leeft in mij.’ Het kruis wat wij als gelovige dragen is dat van bespotting en vervolging en niet van zonde, vrees, ziekte, etc., want die droeg Je­zus voor ons.

Heel ons leven als kind van God moet er op gericht zijn dat Christus tot openbaring komt, opdat Zijn Naam door ons leven verheerlijkt wordt en wij anderen in Zijn Naam kunnen bevrijden uit satans macht.

Dan kan God Zijn deel met ons leven bereiken. Dit was ook het verlangen van Paulus als hij in (Filip. 03:10) schrijft dat het gaat “om Hem te kennen en de kracht zijner opstan­ding en de gemeenschap aan zijn lijden, of ik, aan zijn dood gelijkvormig wordende, zou mogen komen tot de op­standing uit de doden”.

Paasfeest – opstandingsfeest, iedere dag. Inderdaad, maar dan alleen te realiseren als wij de volle weg met Je­zus willen gaan. Dat is de weg van geloof, ziende op Je­zus alleen.’

Het doet ons zingen en ervaren…

Mijn Heiland is verrezen en troont aan ’s Vaders zij.

Daar pleit Hij voor de zijnen,

daar bidt Hij thans voor mij.

Met Hem ben ik gekruisigd,

en met Hem opgestaan,

Met hemels’ krachten heeft Hij mij aangedaan.

Koor: Hij leeft.’ Hij leeft.’ ja onze Heiland leeft.

Hij gaat met mij en Hij spreekt met mij

Hij die mijn schuld vergeeft.

Hij leeft’ Hij leeft, Hij deelt mijn vreugd en smart

Ja, Hij is waarlijk opgestaan en leeft diep in mijn hart.

Mededelingen

“Gevaarlijke papieren” – Onder deze titel verschijnt bin­nenkort een 30 cm. langspeelplaat met een boeiend hoor­spel. Deze plaat laat u mee beleven hoe Zr. Corrie ten Boom werd verraden. U bent aanwezig bij de arrestatie en het verhoor. Allemaal wegens hulp aan mede-landgenoten. Zij leidde ondergronds werk. Een stel flinke tieners hielp haar. Joden werden verborgen en kinderen in veilig­heid gebracht. Ondanks de goede veiligheidsmaatregelen liep ze toch in de val. U kunt horen hoe de Duitsers haar huis bestormden. Daarna beleefde zij de moeilijkste weken van haar leven. Zij was omgeven door 4 muren van een ge­vangenis die niet groter was dan 6 stappen lang en 2 stappen breed. Hierna volgde een concentratiekamp, omge­ven door prikkeldraadversperring onder hoogspanning en machinegeweren. Temidden van al deze ellende was ze echter zeker van de grote overwinning in Jezus Christus. Als gevangene was ze daarom een zendelinge vóór haar on­derdrukkers. Als doodzieke vrouw getuigde zij van de opstandingskracht van Jezus Christus. Toen ze weer op vrije voeten kwam, werd ze gehoorzaam aan Gods roepstem om de wereld de boodschap te brengen van Zijn eeuwige liefde. In meer dan 54 landen mocht ze vertellen van de leiding Gods in haar leven, waardoor ze tienduizenden tot zegen is ge­weest. Met recht noemt men haar “wereld-evangeliste”.

Dit uiterst boeiende verhaal gespeeld door 16 personen waaronder uiteraard Zr. Corrie ten Boom, wordt uitgegeven door de Stichting “De Jonge Koeriers”, te Soest. De kosten van deze LP zijn ƒ 10,- + ƒ 1,- verzendkosten.

Samenkomsten Oldebroek, zaterdag 4 april, 19.50 uur spreekt op “Johannesberg”, Zuiderzeestraatweg. Evangelist Wout van Beek.

Veessen (gem. Heerde), zaterdag 18 april, 20 uur spreekt in het Herv. Jeugdgebouw aan de Kerkstraat Evangelist Ben Hoekendijk.

 

De kracht van opbouwende gedachten en van positief denken door J. Noë

“Opdat Hij u geve, naar de rijkdom Zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te wor­den door Zijn Geest in de inwendige mens, opdat Christus door het geloof in uw har­ten woning make”(Ef. 03:15b-16).

Lieve lezers.’ In aansluiting op mijn vorig artikel leek het mij wenselijk, dit uitermate belangrijke onderwerp eens aan te snijden. Jezus zeide: “Uw geschiede naar uw geloof”. Onze geestelijke gesteldheid, ons geloof, vormt n.l. de basis van ons denken en onze woorden en daden zullen dienovereenkomstig zijn. Ik splits dit artikel in twee delen:

Het gevaar van negatief denken.

De kracht van opbouwende gedachten of positief denken.

Het gevaar van negatief denken

In (Job 03:25) staat het volgende: “Want waarvoor ik vrees, dat overvalt mij en wat ik dacht, dat treft mij”.

Dit is een waar woord. We kennen allemaal wel de ge­schiedenis van Job. Door zware beproevingen is hij gegaan, maar toen deze voorbij waren, werd hij wonderbaar door God gezegend. Satan tracht op alle mogelijke manieren onze gedachten te beïnvloeden, als hij de kans krijgt ook tij­dens het gebed, want daar is hij helemaal niet van ge­diend. Hij zal alles in het werk stellen om onze blikken te richten en onze oren te doen spitsen op dingen, die onze gedachten in een negatieve sfeer brengen, om zodoen­de twijfel, bezorgdheid, vrees, onrust, neerslachtigheid, enz. in ons hart te zaaien, denk bijvoorbeeld aan Petrus, die, toen hij over het water naar Jezus liep, zijn blik op de wind richtte en begon te zinken.

Als wij in dergelijke gevallen, satan niet onmiddellijk weerstaan, zal hij houvast in ons krijgen, met alle gevol­gen van dien. Als wij ons laten beïnvloeden en ons bezorgd maken over dingen, van welke aard, die ook mogen zijn, die ons persoonlijk betreffen of die bijvoorbeeld in ons gezin of in onze familie, bij of met onze broeders in de Heer of’ wel in onze omgeving, in ons land of in de wereld gebeu­ren of als wij bevreesd zijn voor eventuele ziekten die we zouden kunnen krijgen of voor de aard van de ziekte als we die onder de leden hebben en er steeds over praten, dan liggen onze gedachten in een negatieve sfeer. We ha­len de ellende zodoende naar ons toe en raken in de put. Wat staat er in (Spr. 17:22) “Een vrolijk hart bevordert de genezing, maar een verslagen geest doet de beenderen verdorren”.

Salomo was een wijs man en deze wijsheid had hij van ‘ God gekregen. Deze woorden zijn dus te overdenken waard.

Tot overgang naar het tweede gedeelte van mijn artikel, wil ik aanhalen, wat in Psalm 91 (Godsvertrouwen in geva­ren) staat, doch slechts enkele verzen.

(Ps. 091:001-002) “Wie in de schuilplaats des Allerhoogste is gezeten,

vernacht in de schaduw des Almachtigen. Ik zeg tot de Here: Mijn toevlucht en mijn vesting, mijn God op wie ik vertrouw”.

(Ps. 091:014-016) “Omdat hij Mij zeer bemint, zal Ik hem bevrij­den;

Ik zal hem beschutten, omdat hij Mijn naam kent.

Roept hij Mij aan, Ik zal hem antwoorden; Ik zal in de benauwdheid bij hem zijn, Ik zal hem uitredden en tot ere brengen. Met lengte van dagen zal Ik hem verzadigen, en Ik zal hem Mijn heil doen zien”.

Dit is één van mijn lievelingspsalmen. Een psalm vol van krach en heerlijke beloften, die we ontvangen, als we in volle overgave bij Hem schuilen. God zei herhaaldelijk tegen het volk Israël? “Indien gij doet, wat Ik u ge­boden heb, gehoorzaam bent en Mij dient, zal Ik u in alles zegenen en de ziekten uit uw midden verwijderen”. Wij heb­ben nog dezelfde God] Halleluja’

De kracht van positief denken

Lieve vrienden’ Positief denken houdt in, dat ons on­derbewustzijn en onze gedachten doordrongen zijn van het, voor ons, volbrachte werk van Jezus Christus, alsmede van de heerlijke beloften die God, onze Vader, ons in Zijn Zoon heeft geschonken.

Wat hebben wij al zo niet in en door onze Heiland ont­vangen? Redding, verlossing, genezing (geestelijke en li­chamelijke, de Heilige Geest, zoonschap, burgerschap in de hemelse gewesten, overwinning en het eeuwige leven.

Verder zegt God, dat Hij ons in Christus alle dingen zal schenken en dat Hij in al onze behoeften, noden, zal voorzien. Is dat niet wonderbaar?

O ja, lieve lezers, ik weet zelf maar al te goed, hoe intens moeilijk het is, positief te blijven denken, als je lichamelijk aangevallen wordt en erg veel pijn hebt of andere dingen, van welke aard ook, op je af komen, meestal komt alles tegelijk, waarvoor je, menselijkerwijze ge­sproken, geen oplossing ziet. Maar Gods Woord faalt nooit en we moeten daarom wandelen in geloof en niet in aan­schouwen. We moeten de gehele geestelijke wapenrusting Gods aandoen en onze gedachten als krijgsgevangenen bren­gen onder gehoorzaamheid aan Christus Jezus. Zodoende kunnen we stand houden tegen de boze machten in de hemelse gewesten, die ons belagen (Ef. 06:10-20).

Door de kracht van de Heilige Geest zijn wij alleen in staat de overwinning te behalen.

Paulus zegt in (Filip. 04:04-07)

“Verblijdt u in de Here te allen tijde. We­derom zal ik zeggen: Verblijdt u.’ Uw vrien­delijkheid zij alle mensen bekend. De Here is nabij. Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en sme­king met dankzegging bekend worden bij God. En de vrede Gods, die alle verstand te bo­ven gaat, zal uw harten en uw gedachten be­hoeden in Christus Jezus

Dit is een machtig woord, evenals de tekst, waarmede ik dit artikel begonnen ben, en welke in feite alles in­houdt. Door het geloof zal Jezus in onze harten woning maken en in Hem zal God, de Vader, Zijn Heerlijkheid in ons openbaren.

Ik eindig nu met de woorden van Paulus uit de brief aan de Efeziers. (Ef. 03:20-21) “Hem nu, die blijkens de kracht, welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen, Hem zij de heerlijkheid in de gemeente en in Christus Jezus tot in alle geslachten, van eeuwig­heid tot eeuwigheid.’ Amen

Lieve lezers, ik wens u allen een rijk gezegend Pasen toe. De Heer is waarlijk opgestaan.

 

In het artikel “Zijn wij waarlijk Zijn getuigen?” var broe­der Noë in “Levend Geloof” van vorige maand is een fout geslopen. Op blz.22, midden staat …..satan, wetende dat zijn macht spoedig ten einde zal zijn, met alle uiterste  machten en middelen……. dit moet zijn: met alle duistere machten en middelen.

 

Levend geloof journaal

Dialoog van wereldgodsdiensten

Christelijke en Mohammedaanse theologen zullen in Bei­roet, samen met vooraanstaande Boeddhisten en Hindoes de mogelijkheden nagaan voor een dialoog tussen de wereldgodsdiensten.

De veertig afgevaardigden zullen zich ook beraden’ over de wijze waarop hun kerken en gemeenschappen in de toekomst tot nauwere samenwerking kunnen komen.

De conferentie wordt gehouden onder auspiciën van de wereldraad van kerken waarbij vrijwel alle grote Christelijke kerken, met uitzondering van de r.k. kerk, zijn aangesloten. Het Vaticaan zal echter wel een afgevaardigde naar de conferentie zenden. Van conferentiezijde is ‘meegedeeld dat het hier louter om een verkennend gesprek gaat. Men waarschuwde dan ook tegen voorbarig optimisme.

Commentaar redactie: Dit persbericht laat nog weer eens duidelijk zien dat er een grote universele wereldgodsdienst in de maak is, waarvan satan de inspirator, is. In deze Godsdienst is geen plaats voor een levende Heiland en wordt gesproken over een voor iedereen aanvaardbare “algemene God”. Als volle-evangelie-christenen dienen wij in dit op­zicht waakzaam te zijn. We lazen n.l. enige tijd geleden hoe twee grote Pinkstergroepen in Zuid-Amerika zich hebben aangesloten bij de Wereldraad van Kerken. Als wij lid zouden zijn van een Pinkster- of Volle Evangeliegroep die zich meende te moeten aansluipen bij de Wereldraad van Kerken zouden wij ons onherroepelijk hiervan distantiëren.

Nieuws in het kort.

Met verlof: Zendeling Wim Molenkamp is met zijn gezin op 20 maart voor verlof in Nederland te­rug gekeerd, na een verblijf van vele jaren in Japan. U kunt hen uitnodigen in uw gemeente of groep door te schrijven aan Zr. J. Beukema, Amsterdam-Oost.

Billy Graham campagne – Een laatste herinnering aan de grote evangelisatie campagne met Billy Graham. Van 5 t/m 12 april in de “Westfalenhalle” te Dortmundt. In Nederland op grootbeeld-tv in de Expohal te Hilversum.

Br. van Petegem naar Polen – Br. J. van Petegem, de be­kende voorganger van de Philadelphiagemeente te Zwaagwesteinde, vertrekt op 7 april naar Polen op uitnodi­ging van verschillende gemeenten aldaar. Via Tsjecho-Slowakije hoopt br. Van Petegem 26 april weer terug te zijn. Bidt voor het welslagen van deze campagne.”

Sportverdwazing: Een teken van de eindtijd is ongetwijfeld de ontaar­ding van de sport in allerlei excessen. Ruzies en wan­gedrag zijn aan de orde van de dag. Met ingang van het komende seizoen zullen alle speelvelden van de betaal­de voetbalclubs omgeven moeten zijn door hekken om het publiek van het veld te houden bij incidenten.

Dit publiek wordt steeds afgodischer als het de eigen club betreft, getuige bijvoorbeeld deze brief van een supporter van Feyenoord; “Neem alles van mij af, mijn huis, geld en familie, maar laat me Feyeroord behouden…..

 

Opstanding uit de doden door Dirk A. Wols

In deze tijd ontluikt de natuur weer aan alle kanten, Na de gladde, glibberige winter doet het voorjaar zich weer gelden. Het leven ontwaakt als na de dood. Alles maakt zich op om weer een fris, groen kleed aan te trekken. De winter is voorbij, de zangtijd genaakt. Ook dit is opstanding die we telkenjare kunnen waarnemen en aanleiding kunnen geven tot allerlei activiteiten al naar gelang onze plaats in de menselijke samenleving. We voelen ons als herboren en storten ons met vaart op onze taak en trachten nieuwe inzichten te doen ontplooien.

Toch, hoe mooi dat ook moge zijn, het betreft alles de zichtbare kant. Nu moet men stellig niet de fout maken, om het zichtbare te ver bagatelliseren. En het volle pond te geven aan de onzichtbare dingen. Dit kan daarom al niet, om­dat God alles geschapen heeft en Hij zag dat het zeer goed was. Maar we bedoelen, dat als alles alleen zichtbaar blijft men nooit doordringt tot datgene wat er gebeurd is in de onzichtbare wereld. De mens bestaat uit drie onafscheidelij­ke delen namelijk ziel, geest en lichaam. De ziel en het lichaam heeft de mens met het dier gemeen, hoewel de afkomst veel hoger ligt dan het dier. Het dier werd geschapen door het woord. Hij sprak en het was er. Maar de mens werd geformeerd uit het stof der aarde als een waar kunststuk van de Schepper en de Schepper Zelf blies hem de levensadem in de neus. Daarom is de mens de kroon der schepping zowel naar het lichaam als naar de ziel als naar de geest.

Dit neemt niet weg, dat de mens zich als een dier kan verlagen en dit ook metterdaad gedaan heeft. Door de zon­de der ongehoorzaamheid heeft hij zijn lichaam verwoest zo­dat het bloot staat aan allerlei kwade invloeden, zijn ziel heeft hij verwoest, zodat zijn leven voortdurend wordt bedreigd en tot slot heeft hij zijn geest verwoest zodat hij niet meer het goede najaagt, maar zijn leven zich richt van de Schepper af. De kroon der schepping is totaal ver­woest en sleepte de ganse schepping mee in zijn val zodat net ganse schepsel zucht en in barensnood is tot nu toe. Het gevolg is, dat de driedelige mens aan het verderf wordt prijsgegeven. Het lichaam komt in het graf terecht en ontbindt zich, de ziel deelt in het verderf en voert zonder het lichaam een troosteloos bestaan, en tenslotte de geest die opstijgt ervaart de bittere smart van het van God verlaten verder te moeten leven. Dit alles is de dood. Want dood betekent in de Bijbel lang niet altijd de onbewustheid, maar dood betekent veel meer het derven van geluk en vrede met zijn Schepper.

God zond Zijn Zoon. Hij ging de weg van de mens. Hij ging de weg van het verderf, de dood. Zowel naar het lichaam als naar de ziel als naar de geest. Zijn lichaam is in het graf geweest, zijn ziel heeft de smarten der hel ervaren zijn geest beval Hij in handen van de Vader, na ijzige ver­latenheid van Zijn vriendelijk aangezicht. Dit alles deed Hij plaatsvervangend voor de mens. Die in Hem gelooft, zal leven. Leven uit de dood. Want Jezus is óók opgestaan naar de Schriften en herstelde de totale verwoesting van de mens naar ziel, geest en lichaam. Er is een compleet hersteld mens in Jezus Christus. Dat is opstanding.

Enorm. Ik kan het niet vatten, maar alleen geloven en mij diep en diep verheugen in die ene herstelde mens, die Zoon des mensen. Hij is immers in alles de eerste en na Hem volgen wij in Hem.

O, welk een rijkdommen ontplooit Gods heilig Woord voor ons. Opstanding. Leven. Doch alles naar zijn eigen volgorde. Als Christus in ons is, dan is de geest levend vanwege de gerechtigheid. Prijst de Heer. En indien de Geest des Heren in ons woont, dan zal Hij, die Jezus Christus uit de doden opgewekt heeft ook onze sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest die in ons woont.

Let hier goed op, U kunt dit vinden in Romeinen 8. De geest des mensen wordt niet levend, maar is levend vanwe­ge de gerechtigheid, indien Christus in ons woont. Dat is dus geen belofte, maar realiteit. Halleluja. Maar als Zijn Geest in ons woont dan zal Hij ook onze sterfelijke li­chamen Levend maken door Zijn Geest die in ons woont. Dat is dus belofte. Toekomende tijd. We doen er goed aan, dit goed te lezen. Want velen denken, juist in pinksterkringen, dat zij niet meer zullen sterven, maar de feiten zijn dat er ook grote mannen onder ons worden weggenomen. De dood heerst nog wel degelijk wat onze lichamen betreft. De dood is dan ook de laatste vijand, die teniet gedaan wordt. Maar zover is het nog niet. We zullen er ook aan moeten wennen, gelijk de praktijk is, dat ook in pinksterkringen de gang naar het graf nog noodzakelijk blijft. Maar de opstanding naar de Geest is een onoverwinlijke ga­ve van onze Heer in de hemelen. Die opstandingsgeest, ge­liefden, is niet klein te krijgen. Triomf, triomf, Immanuel, Hij overwon het graf en de hel. Zó alleen is het verklaarbaar, dat martelaren zingend de brandstapel opgingen of het schavot beklommen. Want de Geest heeft onze geest levend gemaakt, wat zal een nietig mens mij doen.

Maar tenslotte deelt ook de ziel en het lichaam in de grote triomf van onze Here Jezus, en zal het onzichtbare ook gemanifesteerd worden in de zienlijke wereld. Maar ieder in zijn eigen volgorde. We leren dit uit 1 Korinthe 15.

Ieder in zijn eigen rangorde. Christus als eersteling. (1 Kor. 15:25). Dit heilsfeit herdenken wij met Pasen. Hoe Hij de Eerste was en hoe Zijn volgelingen de jubel moesten aan aanhoren: Wat zoekt gij de levende bij de doden? Hij is hier niet, want Hij leeft.

Vervolgens die van Christus zijn bij Zijn komst in de zichtbare wereld. Dit hoofdstuk handelt namelijk beslist niet over het komen van Christus tot de ziel van de mens, maar over de herschepping in de zienlijke wereld. Als be­wijs dat Zin triomf alles omvat. Bij die komst zullen de doden die in Christus ontslapen zijn, opstaan. Die het Lam gevolgd hebben waar het ook heen ging.

Dit is de opstanding der rechtvaardigen. De opstanding der onrecht vaardigen valt weer later omdat zij geen vrucht is van het lijden en sterven on de opstanding van Jezus Christus, maar om het laatste oordeel te vernemen. Het’ is hier de plaats niet om hier verder op in te gaan.

Hij leeft. De dood is overwonnen, nog vóórdat zij niet meer heerst, en de hel is verslagen nog vóórdat zij ver­slagen is in de definitieve eindbeslissing. Hij heeft het Koningschap aanvaard nog vóórdat wij zien dat Hem alle dingen onderworpen zijn. Hij herstelt alles. Hijzelf is de eeuwige garantie dat het zó zal gebeuren.

Zelfs in het bittere lijden dat Job in de oude dag moest ondergaan was dit hem tot troost: “Want ik weet dat mijn Verlosser leeft en ten laatste zal Hij over het stof opstaan nadat mijn huid aldus geschonden is, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen” (Job 19:25).

Als Job uit zijn vlees God zal aanschouwen dan bedoelt hij -hiermede Jezus Christus, want God is Geest en is dus nimmer uit vlees te aanschouwen, maar in Jezus Christus woont de Godheid lichamelijk in Zijn volheid.

Vreest niet, want Hij verkondigt ons grote blijdschap. Halleluja.’

Maandblad „Levend Geloof”