Levend Geloof 1973.11-12 nr. 148

Redactie en medewerkers wensen alle lezers en lezeres­sen een voorspoedig 1974 toe.’ Dit “voorspoedig” heeft voor de Gemeente van Christus een Bijbelse grondslag, namelijk (Joh. 10:10) waar Jezus sprak dat Hij gekomen is om leven en overvloed te brengen. Ieder kind van God dat met een op­recht hart de Heer dient, zal dit ook in dit nieuwe jaar ervaren, ook al zal ons geloof van tijd tot tijd op de proef gesteld worden.

(Jak. 01:02-04) zegt: “Houdt het voor enkel vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt, want gij weet, dat de beproefdheid van uw geloof volharding uitwerkt. Maar die volharding moet volkomen doorwerken, zodat gij vol­komen en onberispelijk zijt en in niets te kort schiet”.

Laten wij daarom in 1974 volhardend doorgaan met de ver­kondiging van het volle evangelie. Het is Gods wil want: “Dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn” (Matt. 24:14). Jezus liet daaraan voorafgaan: “Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden”.

Ook wat de “Levend Geloof-arbeid betreft, willen wij, in opdracht van onze Meester, doorgaan, met de verspreiding van het werkelijke evangelie. Meerdere plannen zijn in voorbe­reiding, waarover binnenkort mededelingen volgen.

Helaas waren wij in het afgelopen jaar door verschillen­de omstandigheden niet in de gelegenheid ons blad regelma­tig te laten verschijnen en moest ook dit nummer weer ge­combineerd worden.

Dit laatste vindt zijn oorzaak in het feit dat wij ‘mo­menteel bezig zijn met een verhuizing/verbouwing. In de loop van deze maand hopen wij hiermee klaar te komen. Ook voor “Levend Geloof” betekent dit een belangrijke verbete­ring. We hebben dan namelijk de beschikking over een veel ruimer kantoor, terwijl er ook veel meer ruimte is voor drukkerij, magazijn, etc. Wij zijn erg dankbaar dat dit de “Levend Geloof” arbeid ten goede komt. Wilt u ook voor deze arbeid blijven bidden?

Gods rijke zegen toegewenst!  

P.S, Enkele artikelen ademen door de late verschijning nog de Kerstsfeer. Gelukkig weten wij dat het voor een waarach­tig kind van God niet alleen Kerstfeest is op 25 en 26 de­cember!

 

Jezus

Zaterdag 13 oktober kwamen in Rotterdam duizenden jonge­ren bijeen om hun grote favorieten de “Rolling Stones” te: kunnen bewonderen en zelf geïnfecteerd te raken door dit optreden uit de hel, zoals zelfs de wereldse pers zich uit­drukte. Deze aan drugs verslaafde popgroep wordt voortdurend begeleid door een dokter, omdat ze zich steeds ziek en moe voelen. Wat kan men ook anders verwachten bij zo’n de­monische hysterie.

Zaterdag 13 oktober was er nog een andere plaats in ons land waar duizenden jongeren bijeen waren. Het was in Ut­recht waar in de Julianahal de “one way day” werd gehouden. Hier geen satanische hysterie maar grote blijdschap over de velen die bevrijd werden uit satans macht ‘en het échte geluk in Jezus leerden kennen.

Waarom wij deze twee gebeurtenissen op één dag naast el­kaar zetten? Om u er op te attenderen hoe de scheiding der geesten in volle gang is. (Openb. 22:11) zegt: “Wie onrecht doet, hij doe nog meer onrecht; wie vuil is, hij worde nog vuiler;…..wie rechtvaardig is, hij bewijze nog meer recht­vaardigheid; wie heilig is, hij worde nog meer geheiligd”.

In deze tijd zien wij dit voor onze ogen in vervulling gaan. En ieder mens is er bij betrokken……ook u!

Maar aan welke kant staat u? Aan de kant van Jezus of aan de kant van satan? Bent u in het licht of inde duister­nis? Bedenk dat er geen tussenweg is. Jezus heeft gezegd: “Wie niet voor Mij is, is tegen Mij” (Luc. 11:23) en “Niemand kan twee heren dienen of hij zal of de één haten en de ander liefhebben”. (Matt. 06:24)

In deze tijd wordt van ieder mens een radicale keuze’ ver­wacht…. .Kies vóór Jezus.’ Hij schenkt vrede, blijdschap, le­ven, overvloed, kracht, gezondheid, liefde en overwinning.’ (Ook vervolgingen.’ – maar dat is tijdelijk, straks wacht de’ eeuwige heerlijkheid.’)

Daarom aarzel geen moment, stel het niet uit totdat het fatale “te laat” daar is, maar aanvaard Jezus.’ Doe het nu!

 

Energiecrisis

De alom om zich heen grijpende energiecrisis veroorzaakt bij velen een lichte paniek. Veel mensen komen tot ontwaken uit de welvaartsroes. Is er dan toch weer een andere tijd op komst?

De tijd waarin wij leven doet denken aan de gelijkenis die Jezus vertelt in Lucas 12 over de “rijke dwaas”. Een man die het in elk opzicht voor de wind ging en die slechts één doel voor ogen had: Meer bezit, meer genot. “Dit zal ik doen……”(Luc. 12:18). Zoals ook vandaag velen spreken…… Maar dan zien wij het tragisch slot: “Gij dwaas, in deze eigen nacht wordt uw ziel van u afgeëist en wat gij gereed­gemaakt hebt, voor wie zal het zijn? Zó vergaat het hen, die voor zichzelf schatten verzamelt en niet rijk is in God” (Luc. 12:20-21).

De welvaart van het vrije westen is even wankel en broos, als wat ons in deze gelijkenis wordt verteld. Het kan plot­seling afgelopen zijn…..en wat dan??? Arm de mens die Je­zus niet kent en dus niet rijk is in God. Want vele malen erger dan de materiële energiecrisis, is de geestelijke energiecrisis, waarin velen zich bevinden.

Alleen als wij Jezus aanvaard hebben als onze volkomen Verlosser en Leidsman, ervaren wij welk een geweldige kracht­bron er in ons leven is gekomen. Paulus zegt dat het evange­lie een kracht Gods tot behoud is voor een ieder die gelooft, (Rom. 01:16), en dat het Koninkrijk Gods niet bestaat in woorden, maar in kracht! (1 Kor. 04:20)                      

Deze krachtbron in ons leven gaat echter pas ten volle functioneren als wij vervuld zijn met de Heilige Geest, want Jezus sprak: “Gij zult kracht ‘ontvangen, wanneer de Heilige Geest over u komt” (Hand. 01:08).

Zoals op het natuurlijk vlak de energie- pas gaat functioneren als wij de lichtknop omdraaien, het gaspedaal indrukken, etc., zo geldt dit ook in geestelijk opzicht.

Vele kinderen, Gods beleven een. geestelijke energiecri­sis, en dat is niet naar de wil van God. Op het natuurlijk terrein is de energiecrisis wellicht moeilijk op te lossen, maar op het geestelijk terrein is de oplossing wel voorhanden. Deze oplossing ligt opgesloten in het woord: “Gehoorzaamheid”. Daar waar de bereidheid wordt gevonden ge­hoorzaam de Heer te volgen, de geestelijke weg te bewande­len, het Koninkrijk Gods uit te dragen, gaat de Goddelijke krachtbron in volle werking treden.

Jezus heeft gezegd: “Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde” (Matt. 28:18). “In Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk;…..en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht”(Kol. 02:09)

Is de overwinnende kracht van Jezus in uw leven reeds zichtbaar? Werkt zij zodanig door in uw leven, dat u. de “mannelijke rijpheid” bereikt? Dan slaat ook vanuit uw leven de vonk van Gods almacht en liefde over in de levens van anderen.

 

 

Kerstfeest 1973 door J a n W. Companjen

“Want mijn ogen hebben Uw heil gezien, dat Gij bereid hebt voor het aangezicht van alle vol­ken: Licht tot Openbaring voor de heidenen en heerlijkheid voor uw volk Israël” (Luc. 02:30-52). (Uit de lofzang van Simeon).

Wat betekent kerstfeest voor u?

Kerstfeest, een feest dat bewust of onbewust, alom ge­vierd wordt. Vele weken voordat die dagen aanbreken worden er al toebereidselen gemaakt om dat feest te laten slagen. Het is een feest van intimiteit. Alles om je heen is somber, niet voor niets spreekt men over: “de donkere dagen voor Kerstmis”. Geen wonder dat men het innerlijk, in huis, ge­zellig wil maken. Versiering en kaarslicht verhogen de stemming en menigeen denkt terug aan een kerstfeest van vroeger toen ook alles zo knus was en er gezongen werd van de “herdertjes” en “stille nacht, heilige nacht”. Het is zo veelal een gezellig feest en een fijne afleiding in een lan­ge winter.

Maar nu de vraag: Wat blijft er innerlijk voor u van dat kerstfeest over? Met andere woorden: Wat is er voor u tot stand gekomen toen Jezus geboren werd en wat is er innerlijk voor u werkelijkheid geworden?

Waarom werd Jezus geboren?

Hij kwam om de gevolgen van de zondeval te herstellen. Hij kwam als zoon van Adam, maar ook als Eerstgeborene van een nieuw geslacht, de nieuwe Adam, heilbrengend voor alle vol­ken. Aldus staat er ook geschreven (1 Kor. 15:45 v.v.): “De eerste mens, Adam, werd een levende ziel; de laatste Adam een levendmakende geest. Doch het geestelijke komt niet eerst, maar het natuurlijke en daarna het geestelijke. De eerste mens is uit de aarde dus stoffelijk, de tweede mens  is uit de hemel. Gelijk de stoffelijke is, zijn ook de stoffelijken, en zoals de hemelse is, zijn ook de hemelsen. En gelijk wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij het beeld van de hemelse dragen”.

Een nieuw goddelijk geslacht

Om tot die werkelijkheid te kómen is het kerstfeest voor ons geworden. De engelen in het veld bij Bethlehem wisten hiervan: De vrees van de herders werd omgezet in activiteit toen zij de boodschap hoorden van de engel die zei: Weest niet bevreesd, want zie, Ik verkondig u grote blijdschap, die heel het volk zal ten deel vallen; U is heden de Hei­land geboren, namelijk Christus, de Heer. Hierin zit het grote geheim, dat er bij de komst van Jezus, een nieuw God­delijk geslacht geboren werd.

Hij is de eerstgeboorte onder velé broeders. Of zoals in (2 Kor. 05:17) staat: “Zo is dan wie in Christus is een nieu­we schepping: het oude is voorbijgegaan, zie het nieuwe is gekomen”. En dit alles is uit God, die door Christus ons met zich verzoend heeft en ons (als gevolg daarvan) de bediening der verzoening gegeven heeft.

Daarom zou ik u allen willen toeroepen: Mens kom tot uw bestemming. Aanvaard het heil in Christus ons gegeven. Hij is ons tot Christus en Heer gegeven en uw gehoorzaamheid aan God zal daaruit moeten blijken.

Is Jezus in uw hart geboren?

Hij is de boom des levens. Om tot het leven te komen, zult u van déze boom moeten eten. U zult Zijn kruisdood, als offer voor uw zonden moeten aanvaarden en Hem daarvoor dank­baar zijn. Hij is het offerlam dat de zonde der wereld weg­droeg, maar Hij is daardoor ook de Heer. Hij heeft uw leven omgezet van duisternis in licht, van droefheid naar vreugde en van nederlaag, naar overwinning.

Daarom is het geloof in Jezus zo’n indringende zaak. Het is niet een geloof dat er als een fatsoensnorm bijkomt, neen het is een geloof dat niéuwe mensen geeft. Door het geloof in Hem wordt men door wedergeboorte een nieuwe schepping.

Daarom als met het komende kerstfeest Jezus voor de tiende of de 70e keer voor u in Bethlehem wordt geboren, maar nog nimmer in uw hart, dan zijt gij nog verloren

Zoals in de dagen van Jezus…

De klok is bijna rond. De uitdrukking: “Eerst de jood en dan de Griek”, gaat ook hier rop. Zoals het was in de gods­dienstige wereld in het land Israël tijdens de geboorte van Christus, vroom en wettisch, met farizeeën en Sadduceeën, rechtzinnige en vrijzinnigen. De Sadduceeën loochenden im­mers de opstanding en het bestaan van engelen en geesten. Al deze dingen vindt men heden ten dage in het dagelijkse kerkelijke geloofsleven terug. Zoals Jezus toentertijd door de joden werd verworpen, zo wordt hij thans door de zogenaamde christenheid in de heidenwereld verworpen.

Men wil wel godsdienstig zijn. Wettisch en vroom, of mo­dern als de Sadduceeën, zonder opstanding tot een nieuw le­ven en zonder engelen als dienende geesten voor hen, die het heil beërven of gelovende in boze machten en krachten waarvan o.a. in Efeziërs 6 zo duidelijk sprake is.

In Efeze 6 worden wij aangemoedigd om de geestelijke wa­penrusting aan te doen om te kunnen strijden tegen de boze geesten in de hemelse gewesten. Die geesten die er op uit zijn om iederéén, ja juist degenen die geloven, te vloeren door ziekte en aantasting van de geest buiten werking te stellen. Ja satan met zijn legerscharen weet het wel. Bij de komst van Jezus begon de afbraak van zijn rijk. Bij de ver­zoeking in de woestijn bood hij Jezus de heerschappij over heel de aarde aan. Hij wilde zowaar de wens van het hele joodse volk vervullen en Jezus tot een groot aards koning maken. Dan zouden de rollen omgekeerd worden en zou niet langer Rome maar Jeruzalem hoofdstad van de wereld zijn, met koning Jezus op de troon van David in een glorie zoals dat ten tijde van koning Salomo het geval was.

Maar Jezus ging hier recht tegenin en zei dat Hij alleen God wilde dienen. (Zijn Koninkrijk was niet van deze we­reld. Toen liet de satan Hem met rust en zie, de engelen kwamen en dienden Hem.

Welke weg kiest u???

Zo is het ook nu nog. Het is kiezen tussen een godsdienstig leven met aardse verwachtingen en aardse maatstaven. Een geloof van het verstand en de menselijke rede, waarin de mens uitmaakt wat kan en niet kan. Waarin de mens, mens blijft tot aan dood met al zijn zonden en wonden.

Of het is kiezen voor de weg van Jezus, toetreden tot Zijn hemels Koninkrijk, waar wel strijd is, o ja heel veel zelfs, misschien is er wel nergens zo veel oorlog, maar waar de weg omhoog voert, waar de mens wordt opgevoed tot mens uit één stuk en tot christenen, dat wil zeggen navolg­ers van Christus, die zelfstandig met hun Heer en Zender, verbonden zijn.

Langs die weg mogen wij opgroeien tot alle volheid Gods. Ja tot Zonen Gods, waar de hele schepping naar zucht. Zoals Jezus uit Maria geboren werd, zo wil Hij ook uit Zijn Li­chaam, de Gemeente, geboren worden. Hij wil zich daarin openbaren en tot volheid komen. Dat is Kerstfeest. Dat is een feest van God met ons en Christus in ons.

Door geloof en door de Heilige Geest

Velen zullen zeggen: Dat kan niet, dat is uitgesloten, een mens is een mens en hij is een natuurlijk wezen, die op de aarde, met beide benen-op de grond thuis hoort. Men­ heeft geen geloof in de Geest Gods, men ziet op eigen kracht, zoals de verspieders die het land Kanaän gingen verspieden er geen geloof voor hadden dat, dat beloofde land, door hun veroverd kon worden.

Alleen Jozua en Kaleb hadden een andere geest, zij ge­loofden dat alles mogelijk, was als dit door God zelf be­loofd was. Zo heeft Jezus, als het vleesgeworden Woord, ons Gods wil duidelijk gemaakt. Hij heeft ons de weg geopend en geopenbaard hoe wij Hem gelijkvormig kunnen worden, namelijk door Zijn Geest. De Geest van Christus, die Zijn lichaam opwekte,’ zal ook onze sterfelijke lichamen levend maken, door die éne en zélfde Geest. “Want Hij die geboren is en zij die uit die Geest geboren worden zijn allen uit Een. (Heb. 01:11). Door één Geest tot één lichaam gedoopt, waar­van Jezus het Hoofd is ‘ Dat Lichaam zal opwassen want daarvoor heeft Hij Zijn leven gegeven en heeft Hij alles vol­bracht .

Om die reden, buig ik mijn knieën voor de Vader,’ naar wie alle geslacht in de hemel en op aarde genoemd wordt, opdat Hij u geve, naar de rijkdom Zijner heerlijkheid met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest- in de inwendige mens, opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Ge­worteld en gegrond in de liefde, zult gij dan, samen met al­le heiligen, in staat zijn te vatten (te begrijpen) hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods.

Dat Heil heeft Hij voor u en mij volbracht. Dat licht tot openbaring wat onze toekomst is, heeft Simeon reeds gezien. Hij kon heengaan in vrede want hij had de vervuller van het Woord Gods gezien. Aan die vervulling mogen wij deel hebben. Dan kunnen wij met blijdschap het nieuwe jaar tegemoet tre­den, omdat de toekomst des Heren is. Hij zal ons de toekomst openbaren en ons steeds verder op weg helpen opdat wij steeds meer en betere geestelijke Christenen worden, tot verheerlij­king van Zijn Naam.

Krachtig tot overwinnen,

Trekt ’t Woord de wereld door.

In smetteloos wit linnen,

volgt uw gemeente ’t spoor.

De kroon, aan U gegeven,

verwerft ook zij gewis.

Door ’t Woord dat geest en leven,

trouw en waarachtig is.

 

Het fundament Bijbelstudie over de zeven fundamentsstenen door A Brasz (4)

Een leer van dopen (Heb. 06:02) – (de 3e fundamentssteen)

De woorden “leer van dopen” wijzen ons op het feit dat er meerdere dopen zijn. Het betreft de waterdoop of de doop in water,.. …en de doop in Geest en vuur.

Beide dopen zijn zo belangrijk dat Gods Woord deze tot zulk een fundamentele waarheid maakt, dat men zonder deze als basis aanvaard te hebben, nimmer verder kan bouwen. Immers een gebouw zonder een deugdelijk fundament, scheurt en stort ineen, daarbij meeslepende alles wat zich in de onmiddellijke nabijheid bevindt. “En…. .zijn val was groot”, zegt Jezus van het huis wat op de zandgrond gebouwd was, zonder een hecht fundament.

De waterdoop

Deze maal willen wij stilstaan bij de waterdoop, waarover grote misverstanden zijn gerezen. Discussie en woordenstrijd brengen ons dan ook niet veel verder, maar….. “brengen verderf aan allen die er naar horen” (2 Tim. 02:24). Wat zou; ons dan ook beter kunnen voorlichten dan de Bijbel? Heeft Gods Woord autoriteit voor u? O, mijn vriend, laat het een volstrekte leidsman voor u zijn. Begin er niet aan te tor­nen, want lees eens wat (Openb. 22:18-19) ons heeft te zeggen.

Twee waterdopen

In het Nieuwe Testament vinden wij twee waterlopen, na­melijk, ten eerste, de doop van Johannes, de doop tot bekering. Deze doop der bekering vinden wij beschreven in Matteus 5, Markus 1, Lucas 3 en Johannes 1 en 3. De mensen moesten zich la­ten dopen, omdat zij tot het besef kwamen dat zij tot dan een zondig leven hadden geleid. Deze doop vond plaats tot op het moment dat Jezus Christus de wet vervulde op Golgotha.

En het is daarom dat die 2e doop spreekt over de funda­mentele waterdoop. In het gehele verdere Nieuwe Testament wordt over deze tweede doop gesproken, met uitzondering van die éne keer dat Paulus in Efeze komt, en er blijkt iets mis te zijn. Als Paulus namelijk aan de Efeziërs vraagt óf’ zij de Heilige Geest ontvangen hebben, dan zijn zij verbaasd en zeggen dat zij zelfs niet van de Heilige Geest gehoord hebben. Paulus onderkent de oorzaak en concludeert: dan was er hier geen waterdoop. Toen hij er naar vroeg, verklaarden zij hem dat zij gedoopt waren met de doop van Johannes (de Doper).

Paulus zei toen.’ Johannes doopte een doop van bekering en zei tegen het volk dat zij moesten geloven in Hem die na hem kwam, dat is Jezus. En toen zij dit hoorden lieten zij zich dopen in de naam van de Here Jezus.

Toen Paulus hen daarna de handen oplegde, kwam de Heili­ge Geest over hen en zij spraken in tongen en profeteerden.

Duidelijke taal

Paulus wees hen en ons de weg, maar ook Petrus is heel duidelijk in (Hand. 02:38 toen hij zei: “Bekeert u en een ieder late zich dopen op de naam van Jezus tot verge­ving van uw zonden, en gij zult de gave van de Heilige Geest . ontvangen. Want voor u is de belofte (de gave van de Heili­ge Geest) en voor uw kinderen en voor allen die nog verre zijn (uw nageslacht)”.

Petrus schenkt klare wijn, hij kon dat omdat hij het uit de eerste hand had. Hij ….. had de Here Jezus horen zeggen: “Wie gelooft en zich laat dopen zal behouden worden”(Mark. 16:16). Let eens op de volgorde: eerst geloven en dan do­pen.

Paulus zei: bekeren, dit is je omkeren op de weg die je nu gaat en je keren naar Jezus toe, Hem je zonden belijden, geloven dat Hij ze wegdoet, en dan je laten dopen.

Ook Filippus vertelt ons in (Hand. 08:37) hoe God het bedoelt. De kamerling spreekt: “Zie daar water, wat is er te­gen dat ik gedoopt wordt?” Het antwoord was kort en krach­tig: “Indien gij van ganser harte gelooft”.

Ook hier: eerst… geloven en dan… dopen. En Filippus deed niets verkeerd, want Gods vriendelijk aangezicht was op hem gericht. Hij bevestigde Zijn knecht door hem een reis te doen maken, die voor onze moderne begrippen nóg fantastisch is.

Steeds zien wij dat er eerst geloof moet zijn in dié Ver­losser die van alles ons vrijmaakt. Geloof in Jezus. Jezus, de Heiland, die de schuld wegdraagt voor een ieder die in Hem gelooft.

De kinderen van de gevangenbewaarder

Maar hoe zat het dan met dat gezin van die gevangenbe­waarder te Filippi, die zich allen lieten dopen? Hoe zat dat met die kinderen van die gevangenbewaarder?…..

Even zien, vrienden, in (Hand. 16:33-34), waar staat: “En hij liet zichzelf en al de zijnen terstond dopen, en hij ver­heugde zich dat hij met zijn gehele huis tot het geloof in God gekomen was”.

Dan moeten die kinderen niet meer zo klein geweest zijn, want ze kwamen zover, dat ze geloven gingen dat Jezus hen verlossen wilde. Dan moesten zulke kinderen tot een leef­tijd zijn gekomen dat zij het verkondigde evangelie begrijpen en aannemen konden. Het waren dus beslist geen onmondige baby’s meer.

God verlangt eerst geloof bij ieder mens, en dan de be­reidheid zich te laten dopen.

De besnijdenis

Hoe zit het dan met die besnijdenis? De Here Jezus werd op de achtste dag besneden, en op de 35ste dag werd Hij voorgesteld in de tempel. In zijn dertigste jaar kwam Hij bij Johannes de Doper en vroeg – niettegenstaande Hij besneden was – toch om de doop door onderdompeling. Wij weten ‘dat Johannes het niet zag, en meende dat het juist anders om moest. Johannes meende dat de Heer Jezus hem zou moeten dopen. Doch Jezus zei: “Laat af Johannes, want aldus be­taamt het ons alle gerechtigheid te vervullen”. Jezus zegt als het ware, niet over discussiëren, maar doen (de wil des Vaders).

Paulus was een farizeeër, besneden op de achtste dag. (Filip. 03:05)- Hij werd op de weg naar Damascus aangesproken door Jezus. “Ik ben Jezus die gij vervolgt” (Hand. 09:05). Paulus vernedert zich en zegt: “Here, wat moet ik doen?”.

Dan krijgt Paulus instructies van de Heer en later van Gods dienstknecht Ananias. God betoont Zijn genade, om door handoplegging van Ananias, Paulus het gezicht terug te schenken. Later spoort de Heilige Geest, door de mond van Ananias, Paulus aan: “Wat aarzelt gij nog?……sta op, laat u dopen” (Hand. 22:16).

Beiden – Jezus en Paulus – eerst besneden en daarna ge­doopt. Vrienden, de besnijdenis was het teken van het oude verbond. Van God met Abraham. De doop, de waterdoop door on­derdompeling, is het teken van het nieuwe verbond. Als u geen van beide hebt vervuld, waarop wilt u dan aanspraak maken? U hebt noch het teken van het oude, noch van het nieuwe verbond!

Het teken van het nieuwe verbond

Wat betekent eigenlijk dit teken van het nieuwe verbond? Tegen de Romeinen en over hun hoofd heen spreekt Paulus tot ons in (Rom. 06:03) en verder: “Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood… opdat… gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen. Want… indien wij samengegroeid zijn met hetgeen gelijk is aan Zijn dood, zullen wij het ook zijn met hetgeen gelijk is aan Zijn opstanding”.

Wij moeten met Hem sterven en begraven worden, en evenals Hij, in vernieuwing des levens verrijzen. Begraven betekent in het graf gaan en dan moet dat graf gesloten of afgedekt worden. Zand erover. Totaal weg.

Jezus verrees als een nieuwe gedaante uit dat graf, zo zullen ook wij als een nieuwe schepping verrijzen, na de dood in de doop (vers 3). En dit moet gebeuren “opdat….. aan het lichaam der zonde (de oude ik) zijn kracht ontnomen zou worden (6). Wie zo gestorven en begraven is, is rechtens vrij van de zonde (7). Met andere woorden: die heeft er recht op vrij te mogen zijn van zonde. “Wij weten dat Christus nu Hij uit de doden is opgewekt niet meer sterft; de dood heeft namelijk geen zeggenschap meer over Hem”. “Zo moet het ook voor u vaststaan dat gij wel dood zijt voor de zonde (zonde heeft dan principieel geen zeggenschap meer over u). Maar dat gij levend zijt voor God in Christus Jezus. (11)

“De zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet maar onder de genade”. (14)

(Kol. 02:12) zegt: “Gij zijt met Hem begraven in de doop; in Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof aan de wer­king Gods”.

(Gal. 03:26-27) kwalificeert Christenen: “Allen zijn zonen van God door geloof in Christus Jezus, want….. diegenen die zo in Christus gedoopt zijn, hebben zich met Christus bekleed”.

Wij moeten zelf beslissen

Evenals Gods Woord ons voorhoudt dat wij onszelf moeten bekeren, zegt het ons, dat wij ons zelf in beweging moeten stellen om ons te laten dopen.

Iedere keer moet het van de mens uitgaan, God gaf de mens een vrije wil, en nu moet de mens beslissen wat hij wil. Jozua wist dat al heel vroeg en hij wekt ons allen op met de woorden: “Kiest dan heden, wie gij dienen wilt”.

De Heilige Schrift vertelt ons dat ten tijde van Noach de gehele zondige wereld onderging in water, helemaal be­dolven onder het water. De zondige wereld had het verdiend, en… zijn wij beter? .

Doch (1 Petr. 05:21) roept voor ons uit: “Als tegenbeeld redt u thans de doop”. Die doop is dus een redmiddel van de zon­de. “En een bede van een goed geweten”.

Wat zijn wij eigenlijk? Actieve of passieve Christenen? Jezus roept ons allen op om actief te worden in dienst van Hem. O, kiest dan heden….. Bent u zwak? Wordt actief, dan snelt God u te hulp. (David-Goliath). U hebt het zelf in de hand “om uw roeping en verkiezing te bevestigen” (2 Petr. 01:10). Niet wie roept: Here, Here, en niet doet hetgeen ik zeg, maar wie doet de wil des  Vaders, zegt Jezus.

 

Een weg door Dirk A. Wols

Vader en kind

De engel, geliefden, die de geboorte aankondigde van Jo­hannes de Doper zei van hem, dat hij voor het aangezicht des Heren zou uitgaan in de geest en de kracht van Elia en va­ders en kinderen met elkaar zal verzoenen en ongehoorzamen op de rechte weg terugbrengen om zó het volk vóór te berei­den op de komst van de Heer. (Luc. 01:17) in omgangstaal.

Dat we leven in de dagen van voorbereiding op de komst van de Here zal wel niemand onder ons meer betwisten. Daar weten alle vrije groepen van en zelfs in de kerken ontmoeten we klanken, die eerlijk erkennen dat we leven in apocalypti­sche tijden, dat wil zeggen vlak vóór de wederkomst van Jezus Christus. In ieder geval is de lucht zwanger van ver­wachting van grote dingen die weldra staan te gebeuren. Want ieder voelt: “Zó kan het niet lang doorgaan”.

Hoe het moet met de verhouding vader en kind, wie dan ook mag het weten, maar ik niet. Er is spanning tussen. Een va­der, die het niet langer uit kan houden, het huis uitgaat en in de diepe duisternis roept om zijn kind, van wie hij niet weet waar hij zit, historisch, niet ver van onze woonplaats, en de hoge toon tussen vader en zoon die niet alleen het generatieverschil benadrukt, maar de totaal andere wereld waarin beiden leven. De één nog met de oude zedelijke en geestelijke moraliteit gegrond op de Heilige Schrift, al dan niet verbonden met de vreze des Heren. De ander losge­slagen, met de vrije moraal, vrije seks, vrije opvattingen, vrije dit en vrije dat. Hooglopende twisten in bijna ieder huis met opgroéiende kinderen, waar wij als Christenen, als wij alles hij de Here brengen en voor Zijn voeten leggen, eigenlijk niet veel van afweten. De enorme explosies op geestelijk terrein brengen alles, dus ook de verhouding vader en kind, in opschudding en zetten alles letterlijk en figuur­lijk op zijn kop.

In de geest en de kracht van Elia

Vóórdat Jezus kwam in het vlees als een kindje trad Johannes de Doper op in de geest en de kracht van Elia. Hij wierp de banbliksem op alle eigengereide, oppervlakkige, niet tot de kern doordringende godsdienst. Hij predikte geen religie of dogmatiek maar de levende Here, met een levende ver­houding van het hart. En vóórdat Jezus komt in heerlijkheid zal wederom Elia komen, dat wil zeggen niet in de persoon, maar de geest en de kracht van Elia om de banbliksem te werpen op alle vrome godsdienst maar de levende Here te verkondigen, die is en die was en die komt.

Tussen haakjes, we denken bij deze Elia dus niet aan één bepaald mens. Er zijn er nogal wat in Nederland die zichzelf nogal exclusief vinden en opdrachten hebben om over de gehe­le wereld het evangelie te verkondigen, zomaar in hun een­tje. Maar dit is een truc van de duivel. Niemand kan ooit de gehele wereld beslaan en niemand zal bereiken dat de gehele wereld zijn stem zal horen alleen, maar tezamen met alle heiligen, met allen die optreden in de geest en de kracht van Elia zal dit evangelie van het Koninkrijk verkondigd worden over de gehele aarde. Halleluja.

One way day

We waren in de gelegenheid de avondbijeenkomst te bezoe­ken van de one way day in de Utrechtse Jaarbeurs, Julianahal op 13 oktober. Daar waren 10.000 bezoekers tegen de verwach­ting van 6000. Velen zeggen, een oppervlakkige bijeenkomst met veel handgeklap en mooidoenerij. Het zal er zeker geweest zijn. Maar ook: Het was niet alleen oppervlakkig, het ging óók de diepte in, zoals Ben Hoekendijk het voortreffelijk uitdrukte. De critici vergeten dat er nu eenmaal óók een op­pervlakte moet zijn én een diepte. Men kan niet afsteken naar de diepte of men zal het moeten doen via de oppervlak­te. Het vorig jaar waren wij helaas verhinderd, maar dit jaar zagen we iets van die geest en die kracht van Elia, ver­zoening tussen vaders en kinderen. Er werd getuigd over verlossing door Jezus’ bloed van gruwelijke zonden, maar ‘Jezus verloste radicaal. Maar ook werd getuigd van de ene weg om staande te blijven en niet in alle kwaad te komen. De macht om te blijven staan.

Hóe worden vaders en kinderen verzoend? Door Jezus én Zijn kracht. De vaders horen weer over de oude moraal, maar ge­kleed in een sterk persoonlijke verhouding tot Jezus Chris­tus door de doop in de Heilige Geest. En de kinderen horen het óók en zij staan met de handen in dé hoogte en velen in ware aanbidding te zingen van Jezus. De geloofsbelijdenis; van die dag werd vele malen gezongen:

Niemand anders dan Jezus,

niemand anders dan Hij

kan mij verlossen van zonden vrij.

In al mijn zorgen, is Hij nabij mij

Niemand anders dan Jezus,

niemand anders dan Hij.

En dan zeggen wij: Prijs de Here, op deze wijze worden de harten der vaderen gekeerd tot de harten der kinderen en de harten der kinderen tot de vaderen en mijn hart vloeide – over van lof en dank. Ik had de tekst (Luc. 01:17)? reeds ontvangen’ van de-Here om over te schrijven in “Lévend- Geloof’, maar ik had niet kunnen denken dat. Hij Mij zulk een rijke zegen zou schenken om er over te schrijven in lof, dank en aanbidding. One way, slechts een weg, Jezus Christus.

Opwekking onder de jeugd

En het werd ons duidelijk door de Geest Gods: Nederland beleeft wéér sinds 1972 (de-eerste one way day) een opwek­king, voornamelijk onder de jeugd. God geeft Nederland wéér een kans. …

Sinds Osborn is de opwekking gaande, maar zoals te ver­wachten, heeft de duivel een krachtig tegenoffensief geopend en de opwekking verzandde in afscheiding, separatisme en ex­clusiviteit. Niet het opkomen van vele groeperingen met di­verse opdrachten des Heren die vervuld moesten worden was een teruggang, integendeel, maar het niet van God komende besef dat men het alleen was en het alleen moest doen was de dood in de pot.

God werkt verscheiden, dat zullen we moeten leren, maar Hij doet dat niet gescheiden. Hij laat niemand uitschakelen die door Hem is ingeschakeld, maar zelfs, o goddelijke iro­nie, geeft Hij meerdere eer aan hetgeen misdeeld is in het lichaam.

De boodschap voor deze tijd

We wisten door de Geest Gods; dit is weer een kans. Wat zal het worden? Goed, heel goed, mits we als Christenen ons lesje geleerd hebben en niet zo gewichtig en exclusief doen, mits wij vooral elkander lief blijven hebben zoals Jezus ons heeft liefgehad. Want dit is de boodschap van deze tijd; love as I loved you (heb lief zoals Ik U heb liefgehad). Want hieraan onderkennen wij dat wij uit de dood overgegaan zijn in het leven, als wij de broeders liefhebben.(Johannes)

Alles is in een crisissituatie. Intellectueel, politiek, milieu on noem maar op, de sterren vallen van de hemel naar het Woord des Heren, maar de geest en de kracht van Elia zullen terugkeren, zijn teruggekeerd om zonder omwegen te verkondigen: Zo gaat het niet langer, maar het moet zo. One way. Een weg.

13 oktober moge ons geleerd hebben, niet one way maar one way days. Alle dagen levend in de liefde van God door Jezus Christus en liefde tot de broeders. Alles wat uit God geboren is, overwint de wereld, want dit is de overwinning die de wereld overwint, namelijk ons geloof. Het levende ge­loof, dat door de liefde werkt. Want als we de liefde van Jezus niet hebben dan is alles een luidende schel geworden. En zal ook deze opwekking weer verzanden in liefdeloosheid en scheidingsdrang. De kerken hebben ons dit wel geleerd, maar laten wij tezamen én de kerken leren dat niemand scheide wat God samengevoegd heeft.

“Slaat uw ogen op en beschouwt de velden, dat zij wit zijn om te oogsten” (Joh. 04:35)…….”De oogst is wel groot, maar arbeiders zijn er weinig. Bidt daarom de Heer van de oogst, dat Hij arbeiders uitzende in zijn oogst”(Matt. 09:57-58).

 

Kermis of kerstfeest gedicht door Judith Jacobs

“Hij kwam tót het zijne en de zijnen hebben Hem niet aangenomen”(Joh. 01:11).

De laatste maand is aangebroken,

De “donk’re dagen”, vangen aan;

De lampen worden aangestoken

Want ’t licht is van ons weggegaan.

 

Straks zullen kerstklokken weer luiden,

Zij kondigen een boodschap aan;

Maar in deez’ wereld – vol geluiden

Wordt Uwe stem niet meer verstaan.

 

Wij zijn zozeer van ’t aards gebeuren,

Zo weinig van Uw feest vervuld;

Uw komst vindt slechts gesloten deuren,

Er ’s geen begrip voor Uw geduld.

 

God, help ons in dit korte leven,

Dwars door de “kermis” van ’t bestaan,

De kerstmis-viering te beleven:

Uw hemels’ liefde te verstaan.

 

 

One way day impressies door Gert Jan Doornink

13 Oktober 1973 zal voor vele duizenden jonge mensen als een onvergetelijke dag de geschiedenis ingaan. Het was een gloriedag voor het Koninkrijk Gods, deze, door evangelist Ben Hoekendijk georganiseerde “One Way Day”, waarvan wij enkele impressies willen weergeven.

We doen het in de + en – vorm, dat wil zeggen, zoals er bij een autotest positieve en negatieve eigenschappen wor­den genoemd, zo’ willen wij van deze dag positieve en nega­tieve dingen noemen. Wij willen hieraan direct toe­

voegen dat de enkele negatieve dingen die wij vermelden, niet bedoeld zijn als afbrekende kritiek, maar misschien als suggesties kunnen dienen om er op de derde “One Way Day” – die reeds gepland is in oktober 1974 rekening mee te houden.

Eerst dan een greep uit de vele “pluspunten”.

1.De bijzonder tactvolle en van Goddelijke wijsheid getuigende leiding van Ben en Wies Hoekendijk.

2.Het organisatietalent van Peter Vlug, die bergen werk achter de schermen verzette. (Geassisteerd uiteraard door medewerkers/sters van het Opwekkingsteam en bijna 500 broe­ders en zusters).

3.De ƒ 30.000- onkosten die vlot uit de 5 collecten (in iedere meeting één) bijeenkwam, zonder onnodig gebedel.

4.Het podium met op de achtergrond het alles domine­rende, fraai gekalligrafeerde woord: Jezus! Hij was de cen­trale figuur op deze dag.

5.Het fraai uitgevoerde programmaboekje met volledige informatie.

6.De “Oswald Smithstraat” met de vele stands, waarbij de een bleek er veel meer werk van gemaakt te hebben dan de andere. Een schat van informatie.

(Misschien een tip voor 5 en 6: De stands te nummeren en in een volgend programmaboekje een opgave te doen van de ver­schillende stands).

7.De gemiddeld 8000 bezoekers, waarbij opviel dat: 80 a 90 % uit jongeren beneden de 25 jaar be­stond!

Het overgrote deel bleef tot het einde der sa­menkomsten, ondanks het feit dat velen nog een grote reis voor de boeg hadden. (De aankomst van de bus in Zwaagwesteinde (Fr.), bijvoor­beeld, was 2 uur ’s nachts).

8.De goed geplande aanvangstijden en pauzes.

9.De vurig gebrachte prediking van de broeders Frinsel, Goedhart en Ben Hoekendijk, die de grote slottoespraak hield. Er werd geen water in de wijn gedaan, maar een radicale, po­sitieve volle evangelie boodschap gebracht, zonder fanatis­me. Ook Nico van Biljouw in de ochtenddienst was geweldig.

10.Het optreden van de “Burning Candles”, “The Lighters”, “The Pelgrims”. De “Children of the day”, uit U.S.A. in de avondmeeting was duidelijk favoriet bij de jeugd. Maar wij willen ook beslist niet het optreden van “The Lightbearers” en “The Messengere” in de Oswald Smithstraat vergeten!

11.De 450 die voorbede vroegen en deskundig werden op­gevangen .

Zo zouden wij door kunnen gaan, maar alvorens een”slot­commentaar” te geven eerst nog enkele “minpunten”.

1.Door de te uitgebreide vraaggesprekken met Bob Meyer, Pater Koopmans en Majoor Bosschardt kwamen de sprekers en de getuigenissen in de middagsamenkomst in de verdrukking, althans zo kwam het bij mij over. Een vurig gebrachte pre­diking kan ook tè kort zijn.’ Misschien is één – maar dan iets langer gebrachte – boodschap in de middagdienst voldoende.

2.Te weinig getuigenissen. Er zijn, ook in het afgelopen jaar, talrijke jongeren bevrijd uit de méést, demonische bin­dingen. Waarom hoorden wij in feite alleen die jonge broe­der uit Stuttgart?

3.De aangekondigde afsluiting van de aktie: “Occultis­me neen/Jezus ja”, kwam te weinig tot zijn recht. Alleen broeder Frinsel betrok dit terrein er in zijn boodschap even bij.

Nu een korte slotbeschouwing over deze “One Way Day”. On­getwijfeld gaat men deze “vreugdedag-nieuwe-stijl” vergelij­ken met de “volle evangelie vreugdedagen” uit’ de jaren ’60. De eerste jaren trokken deze dagen duizenden mensen, maar zij liepen, door de verdeeldheid in de Pinksterbeweging, geleidelijk in bezoekersaantal achteruit en verdwenen uitein­delijk geheel.

Bij de opwekking uit de jaren ’50 en ’60 was vooral ook de oudere generatie betrokken, thans zijn het vooral de jon­geren die worden gegrepen door het Evangelie van Jezus Christus (Jezusbeweging!), maar ook de ouderen zijn zeer ze­ker niet uitgeschakeld. Althans dat deel dat werkelijk op­recht de Heer blijft volgen. Velen zijn helaas teruggevallen.

Een grote samenkomst als de “One Way Day” heeft bewezen dat de tijd van massameetings nog niet voorbij is. Ook Billy Graham, Osborn, cs. trekken nog steeds duizenden. Naast de vele, kleinere, minder in het oog vallende, samenkomsten hebben massasamenkomsten hun eigen belangrijke taak en func­tie , zoals:

-Er komen onbekeerde jongeren op af, die niet op een gewone samenkomst komen.

-De publiciteitsmedia schenken er aandacht aan.

-Het versterkt je geloof en blijdschap met zo­vele kinderen Gods samen te zijn.

-Het geeft nieuwe contacten.

-Het is een bewijs dat de Gemeente van Jezus Christus nog springlevend is.

Vele jongeren (en ouderen!) op zoek naar geluk, komen tot de ontdekking dat welvaart, vrije tijd, drugs, sport, tv, enz. slechts surrogaat—genotsmiddelen zijn van voorbijgaande aard en dat het enige “alternatief” wat werkelijk gelukkig maakt, het geloof in en het dienen van Jezus is!

Eenmaal aangeraakt door en vervuld met de Heilige Geest zal de ware gelovige in deze eindtijd daarom ook in vuur en vlam staan voor Jezus. Want er is slechts one way – één weg ……Jezus!

 

Licht of duisternis door H. J. Glasbergen

Zie, hier is de Christus

“Want er zullen valse Christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden”(Matt. 24:22-28). Geloof hen niet en loop hen niet na, deze engelen der duisternis. Uit het oosten komen dit jaar vele góden en oppermeesters, “wezens” die West-Europa bin­nenkomen, om zich te laten zien en bewonderen. Zij vertel­len en leren hoe hoog zij al gestegen zijn op een geestelij­ke ladder die niet naar het Koninkrijk Gods zal leiden.

Babygezichten met een zoete glimlach kijken je aan, vol van verleiding. De Dalai Lama, hoofd van het boeddhisme van de Tibetanen, – ontvangen door de paus! – laat zich koning- god noemen. Met een enorme grijns over zijn gezicht probeert hij zijn levensfilosofie aan de man en vrouw te brengen, meest aan jonge mensen, zoals in Amsterdam. Meer er waren nogal wat’ moeilijkheden door de taalbarrière én zijn arme gave van het woord. Hij spreekt slecht Engels en verder al­leen zijn taal, maar hij is nog jong. Hij is dan ook maar de veertiende reïncarnatie van Boeddha, dus wat wil je.

Maar dan God te kennen door onze Heer Jezus Christus! Om Hem te ontmoeten behoef je geen pelgrimsreizen te maken naar heilig verklaarde plaatsen. (Heilig verklaard, door mensen uiteraard). Jezus kan men alleen aanbidden in Geest en waar­heid. (Joh. 04:21-24). Want de Vader zoekt zulke aanbidders, in deze heeft Hij welgevallen.

Het boeddhisme zegt niet de enige waarheid te bezitten en is in zijn levensleer zeer tolerant. Ook weer een zeer groot verschil met onze God, die de enige absolute Waarheid is, en niet tolerant tegen elke afgoderij in-welke vorm dan ook.

Aflaten gemakkelijk verkrijgbaar

1975 is het kerkelijk jaar voor de Rooms Katholieke ge­lovigen om een volle aflaat te krijgen, dat wil zeggen zondenvergeving, op een erg simpele voorwaarde. De gelovige moet in een vastgestelde periode naar een kathedrale of an­dere aangewezen kerk gaan, om daar een gezamenlijke gods­dienstplechtigheid bij te wonen, een vrome dienst te hou­den, gezamenlijk het ‘onze Vader’ te bidden, de geloofsbelij­denis, en dan met de aanroeping van Maria te besluiten. Nu eenvoudiger kan het toch niet, het is voor jong en oud.

Wat is dit alles in volkomen tegenspraak met Gods Woord en de woorden van Jezus Christus die zegt: “Niemand komt tot de Vader dan door Mij”. Hij is het Hoofd der Kerk, de Gemeente.

Voor de zieken is er een andere regeling, maar geen gene­zing. Zij moeten hun gebeden en lijden opofferen om een vol­le aflaat te krijgen. Maar niet de dode Bijbel (het Woord van God) maar de levende paus bepaalt het geloof, zegt kardinaal Seper. De gelovigen kunnen de volle aflaat verdienen vanaf de eerste advent 1975 totdat het heilige jaar begint. Aldus goedgekeurd en ondertekend door de paus en kardinaal Poupiné. En toch heb je hier geloof voor nodig., de moeder­kerk zegt het, en die regelt alles, van de wieg tot het graf.

Wat zegt de Bijbel van deze het eeuwig leven betreffende dingen? Het belangrijkste is dat wij het niet kunnen ver­dienen, maar dat het offer van Jezus Christus de mens kan redden als hij deel aan Hém heeft, en door de Heilige Geest hebben wij gemeenschap met de Vader en de Zoon Jezus Chris­tus. (1 Joh. 01:04). Zijn bloed reinigt ons van alle zonde. (Een volle aflaat). Hij is onze Hogepriester. (Heb. 09:11-22). Hij is het volmaakte Offer. (Heb. 10:10). (Heb. 10:19-31) moet voor ons allen die Hem zoeken, een ernstige waarschu­wing zijn. Wij kunnen niet straffeloos Gods wetten terzijde stellen.

De Rooms Katholieke kerk kan geen mensen gebruiken die zelfstandig gaan denken of een eigen mening hebben. Geen en­kele persoonlijke visie of zelfstandig geloof is bij de traditiegelovige te vinden. Er wordt voor hun gedacht en geloofd, de waarheid ‘hun waarheid’ wordt van bovenaf geleerd en zelfs de geestelijken lopen aan deze leiband. Onze er­varingen zijn altijd dezelfde in gesprekken met Rooms Katho­lieke geestelijken: geen enkele kennis van Gods Woord en een zich beroepen op de sacramenten der kerk, als het gena­demiddel , een pure uitvinding van mensen en niet vanuit Gods Woord. “De behoudenis is in niemand anders dan in Je­zus Christus en is een persoonlijke zaak en geen massa-artikel.

Een nieuw geluid

Tienduizenden Rooms Katholieken in Amerika komen samen in Bijbelstudie- en gebedsgroepen in de huiskamers en getui­gen dat zij een nieuw persoonlijk geloof hebben ontvangen door Gods Woord te onderzoeken en eigen te ken. Zij wor­den gedoopt in de Heilige Geest en spreken in nieuwe tongen, zonder het gezag van de kerk aan te tasten.

Deze pinksterchristenen zijn voor vele Rooms Katholieke geestelijke leiders, die hier zelf ook deel aan hebben, een nieuwe levende weg, daar zij zien dat het de mens verandert.

Deze vernieuwingssamenkomsten breiden zich uit met een snelheid die nooit van mensen kan zijn, het is als in de eerste dagen met Pinksteren: en God voegde dagelijks toe. Aanbidding met opgeheven handen, zingen met handgeklap, vol­komen Bijbels, maar ook volkomen nieuw.

De mensen zijn hongerig omdat velen niet meer geboeid werden door een dode formule die hun geen enkele geloofser­varing gaf. Nu weten zij dat dit’ het is, waarvan Petrus sprak met Pinksteren. (Hand. 02:15-16).

Hongeren en dorsten naar gerechtigheid

Deze zullen verzadigd worden, zij zullen geen stenen meer voor brood krijgen. God ziet het hart aan en weet van het verlangen van ieder mens. In de geestelijke wereld krijgt een ieder naar zijn begeerte, ten goede of ten kwade.

Natuurlijk ligt niet alles in volgorde bij deze tiendui­zenden oprechte Rooms Katholieke gelovigen, maar dat was ook niet met de eerste 120 en duizenden anderen te Jeruza­lem. Ook waren de Samaritanen, die zich bekeerden en de Hei­lige Geest ontvingen, nog niet geestelijk volwassen, een vrucht moet namelijk groeien. Daarvan kunnen vele pinkster- mensen getuigen die al jarenlang op weg zijn.

Wel komen deze Rooms Katholieken tot de ontdekking dat wat hun geleerd is door de kerk, volkomen in strijd is met Gods Woord. Voor velen zal dit een enorm probleem zijn, maar God zal ook daarin voorzien. Dit is het werk van de Hei­lige Geest en daar is geen tekort of verwarring. Het zal ook hen leren dat er maar een ware Gemeente is, geboren uit de Heilige Geest, uit God geboren. Geen “drie formulieren”, leer van Rome of “twaalf geloofsartikelen”, maar de Geest van God getuigt van de Waarheid en dat wij kinderen Gods zijn (Rom. 08:01-17). Dit is de Goddelijke drie-eenheid, Die geen aanvulling van mensen behoeft. Zij die daarin geloven, zijn arme, domme, beklagenswaardige mensen.

Waar Jezus komt inwonen met Zijn herstellende Geest, wordt alles gezond, maar hoeveel mensen onderwerpen zich aan Gods Geest? Vele, zich noemende gelovige Christenen, zijn bang voor de waarheid, Gods Woord, die hun laat zien wie zij zijn in hun vlees. Eens zullen zij toch alles moeten losla­ten, met de hakken over de sloot, zegt de natuurlijke mens, of wij hebben tevergeefs geleefd, wij hebben God, onze Va­der, niet verheerlijkt in ons leven, door Jezus Christus.

Vrede met God

Vrede is de roep van de mens, en zij gaan niet naar de Vredevorst, die de mens verzoent met God de Vader, om zo de eeuwige vrede te ontvangen die werkelijk waarde heeft. (Joh. 14:17; Rom. 05:01-06).

Verblijdt u te allen tijde, bidt zonder ophouden in Geest en waarheid, in Jezus’ Naam. Er is ons geen andere Naam gegeven, geen Maria of overleden heilige, geen Boed­dha, Mohammed, etc. Allen zijn dood, maar Jezus Christus leeft en is aan de troon van de Vader.

Ook wij zijn uit de duisternis tot Zijn licht gekomen en het is voor ieder die komen wil. Daarom verblijden wij ons om de Rooms Katholieke gelovigen die gaan zien wat de Waarheid is. Over heel de wereld leeft het en zal het niet ophouden bij landsgrenzen. Het is de wil van God dat allen tot de kennis der waarheid komen. Het Woord van God is niet dood, maar levend en krachtig en het zal niet ledig terug­keren, maar doen wat God wil.

Mensen hebben schermen opgetrokken tussen God en de mens, door theologie en leringen van blinde leidslieden.

God blaast met Zijn Geest alle mist en stof weg van Zijn Woord en uit het menselijk denken. Hij gaat Zijn schepping – de mens – terugeisen wat geroofd is uit Zijn hand. Het Woord zal ons leren dat, wie op Hem zijn geloof bouwt nooit beschaamd uit zal komen, maar wie op een mens vertrouwt, on­der Gods toorn komt (Jer. 17:01-05). De Heilige Geest is on­feilbaar on zal de mens tot een overwinnend leven leiden. Geen slaaf meer van de zonde, want zonder heiliging zal niemand de Heer zien.

De tijd is voorbij van traditiegeloof, de mens zal in deze eindtijd moeten kiezen: vóór of tegen Hem. Hij staat aan de deur en Hij klopt om in uw leven te komen, om te herstellen wat kapot is in uw lichaam, huwelijk, gezin, fa­milie, etc. Het Lam Gods dat alle zonde wegneemt en stort in een zee van vergetelheid, Hij maakt alle dingen nieuw. Wacht niet tot morgen, Hij wacht al zo lang, ook op u.

Het is de tijd van Gods kinderen om te getuigen van Hem, Jezus, die gekomen is om alle vroomheid en schijn heilig­heid aan de kaak te stellen van hen die aan godsdienst doen. Het oordeel begint bij het huis Gods, wat zal het einde zijn van hen die ongehoorzaam blijven aan het evange­lie ‘Gods? (1 Petr. 04:17) De wereld wordt verscheurd door haat door mensen die dienstknechten zijn van de bron van alle leugen, haat, ongerechtigheid en duisternis; hij’ die gekomen is om te roven en te stelen. De protestborden blij­ven nu met de dienstknechten thuis, nu duizenden mensen elkander vermoorden in een (heilige) oorlog in het oosten. Was het bewogenheid of haat die de mensen’ deed protesteren tegen de oorlog in Vietnam? Zij begrijpen nog niet hoe een onzichtbare machthebber de wereld regeert en de mensen tot slaven degradeert. In de hele maatschappelijke samenleving is dit te zien, van hoog tot laag, opgejaagd, ziek, egoïs­tisch, verslaafd, de een de ander zijn wil opleggend, ja­gend naar geld en bezit, zich uitlevend in allerlei onrein­heid en een tegennatuurlijk, door de wereld erkend, leven.

Er komt een derde wereld, (een nieuwe hemel en een nieuwe aarde), maar dan van de Bron van alle gerechtigheid, van Jezus Christus, die met recht kan zeggen: Ik maak alle din­gen nieuw.

Hij, Jezus Christus, de blinkende Morgenster, de Koning en Heerser van de schepping, het Koninkrijk Gods.