Levend Geloof 1975.10-11 nr. 161

Boven bidden en denken

God is een goede God! Wie hieraan twijfelt heeft nog nooit kennisgemaakt met de levende God, geopenbaard in Je­zus Christus. Want zodra wij Jezus leren kennen; ervaren wij dat het waar is dat God goed is en dat Hij in elk op­zicht voor Zijn kinderen zorgt.

Hebt u reeds een ontmoeting met Jezus gehad? Is Hij uw Heer en Heiland, zodat u kunt getuigen: “Ik ben een kind van God”? De Bijbel zegt: “Allen, die Hem (Jezus Christus) aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden”(Joh. 01:12). Als u met een berouwvol hart uw zonden belijdt en gelooft dat Jezus Christus ze voor u ge­dragen heeft aan het kruis van Golgotha, wordt u een kind van God en hebt u het ware geluk gevonden! Dan bent u gees­telijk rijk geworden, onvoorstelbaar rijk’

Er staat in Gods Woord dat Jezus is gekomen om leven en overvloed te brengen (Joh. 10:10). En in (Rom. 08:32) schrijft Paulus: “Hoe zal Hij, God, die zelfs zijn eigen Zoon, Je­zus Christus, niet gespaard, maar voor ons allen overgege­ven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken?”.Tot de gelovigen in Kolosse schreef Paulus: “In Hem, Christus, woont al de volheid der godheid lichamelijk; en gij hebt de volheid verkregen in Hem”(Kol. 02:09).

Helaas zijn er veel Christenen die geestelijk ver bene­den hun stand leven. Zij durven zich de beloften Gods niet zo maar toe te eigenen. Zij leven in armoede terwijl God rijkdom wil schenken.

Zij menen dat ze hoogmoedig zijn als zij aanspraak maken op Gods beloften die in Jezus Christus alle “ja en amen” zijn. Wat een misverstand! Juist door het niet aanvaarden Juist door het niet aanvaarden En doen wij afbreuk aan het volbrachte verlossingswerk van Jezus Christus. Wie in de grote en in de kleine dingen ten allen tijde op de levende God vertrouwt, zal nooit teleurgesteld worden. Natuurlijk is het soms wel eens noodzakelijk dat ons geloof op de proef gesteld wordt. Soms moeten wij geestelijk gecorrigeerd worden, want het is Gods wil dat wij een geheiligd, toegewijd leven hebben en de geestelijke weg, de weg van geloof, bewandelen. Maar dan ervaren wij ook iedere keer weer, Gods, grote liefde en goedheid. Vaak geeft Hij zelfs meer dan wij verwachten en waarvoor wij bidden, omdat Hij openbaar maakt dat Hij bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen (Ef. 03:20).

Boven bidden boven denken

Wil Hij alles, alles aan ons schenken.

 

Van de redactie

Redactie en medewerkers wensen alle lezers en lezeres­sen van “Levend Geloof” rijk gezegende Kerstdagen toe! Het is onze bede dat Christus, die eens in ons hart werd gebo­ren, meer en meer in al Zijn volheid in en door ons leven openbaar wordt. Opdat wij ten volle Hem kunnen dienen, waarvan de profeet Jesaja reeds profeteerde dat Hij is “de Wonderbare Raadsman, de Sterke God, de Eeuwige Vader en de Vredevorst”!

 

Kerstboodschap door Judith Jacobs (gedicht)

(De ster van Bethlehem).

Ik ben het licht der wereld; Wie mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben. (Joh. 08:12).

Wie het kerstgebeuren heeft gegrepen,

Wie de blijde boodschap heeft verstaan,

die kan verheugd, en blij van harte,

rondom de kribbe staan.

 

Toen de engelen koren eertijds zongen

van het heil dat het mensdom werd gebracht,

Toen was de Zone Gods geboren

een stralend licht in donkere nacht.

 

Al is de glans van Bethlehems sterre

voor ons reeds lang geleen vergaan

God schonk ons door zijn zoon op aarde

het eeuwige licht in ons bestaan.

 

Wie het kerstgebeuren heeft begrepen

wie het evangelie heeft verstaan,

die kan met het harte, vol aanbidding,

bij Christus kribbe staan.

 

Is het volle evangelie eenzijdig door Gert Jan Doornink

Wat heeft de Gemeente van Jezus Christus een heerlijke boodschap uit te dragen. Het is de boodschap van volkomen verlossing in Jezus Christus. Dezelfde boodschap die Jezus bracht en de apostelen. De boodschap die Jezus aan Zijn discipelen opdroeg te verkondigen met de woorden; “Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping”(Mark. 16:15). De boodschap die bevestigd wordt door tekenen en wonderen.

De boodschap die ook in deze eindtijd van uitermate groot belang is, want Jezus zei:. “Dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn”(Matt. 24:14). Toch worden er van alle kanten bezwaren geuit tegen deze boodschap. Uiteraard in de eerste plaats vanuit de wereld die alles wat met God en Godsdienst te maken heeft haat, en zeker als men zich radicaal opstelt.

Dan komen de bezwaren uit de kerken,, ‘van hen “die met een schijn van godsdienst de kracht verloochend hebben”. Ze­ker er zijn in de verschillende kerken nog oprechte kinde­ren Gods, maar de leiding en de gehele kerkelijke structuur staat afwijzend tegenover het volle evangelie.

Tenslotte komen de bezwaren en de tegenstand helaas uit de evangelische groepen en kringen. Wij schrijven “helaas” want dikwijls zijn dit oprechte kinderen Gods die bewust bekering en wedergeboorte hebben beleefd, maar niet verder groeien in het geloof. Zij verschuilen zich achter hun lei­ders, die zich verzetten tegen verschillende aspecten van het volle evangelie, zoals “de doop met de Heilige Geest”, “de strijd in de hemelse gewesten”, “genezing”, “overwin­ning over de zonde”, “demonenuitdrijving”, om maar enkele dingen te noemen. Uiteraard is dat een droevige zaak, vooral als men blijft weigeren zich te laten overtuigen door Gods Woord en de Heilige Geest.

Voorwaarts

Natuurlijk zijn wij niet zo bekrompen om niet te erkennen dat Gods Geest ook werkt buiten de Volle Evangelie- en Pink­sterbeweging. We weten dat het niet alles goud is wat er blinkt. Gods Geest werkt gelijk Hij wil en Gods almacht is onbeperkt.

Maar een kind van God die door Woord en Geest de ogen geopend zijn voor het volle heil in Christus, behoort ook dit volle heil uit te dragen.

Nergens roept Gods Woord ons op “een stap terug te doen doen1‘, veeleer worden wij opgeroepen, voorwaarts te gaan. Wij zullen op moeten groeien van onmondige Christenen tot volwassenen in het geloof, zeker in deze eindtijd nu de machten van satan zich zo uiterst geraffineerd manifeste­ren. Lees Efeze 4 er maar eens op na.

Het is tragisch en droevig dat vele kinderen Gods dit niet kunnen of willen inzien. In het natuurlijke leven vinden zij het een vanzelfsprekende zaak dat een kind uit­eindelijk opgroeit tot volwassene, maar in geestelijk op­zicht moet men daar bij hen niet mee aankomen.

Wij kennen velen die de naam “volle evangelie” niet meer willen gebruiken, omdat – zo redeneert men – het evangelie reeds “vol” is. Maar heel vaak schuilt er een an­dere gedachte achter. Men durft geen kleur te bekennen omdat men bang is voor exclusief of fanatiek door te gaan.

Petrus

Let eens op Petrus wat hij op de Pinksterdag verkondig­de tot de samengestroomde menigte: “Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen”(Hand. 02:38). Petrus was niet bang, maar was vol van de kracht en de liefde van Jezus en bewogen over hen die nog in de greep van satan waren.

Jezus zelf sprak: “Wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid”(Joh. 16:13). Welnu, dé Heilige Geest is gekomen! We leven na Pinksteren! Wij zijn verantwoordelijk dat het evangelie van het Koninkrijk Gods wordt uitgedragen. Wat anderen doen komt voor hun verantwoordelijkheid. De waarachtige eindtijd-christen kan en mag niet anders dan het volle evangelie ‘be­kendmaken door woord en daad.

Eenzijdig

Op de vraag of het volle evangelie eenzijdig is kunnen wij dus volmondig “ja” zeggen. En meteen er achteraan: “Gelukkig wel”, want ieder ander “evangelie” kan de mens niet werkelijk verlossen uit satans macht.

Het volle evangelie is een boodschap die niet voor twee­ërlei uitleg vatbaar is, omdat de Bijbel er op talrijke plaatsen zeer duidelijk over spreekt.

Waarom zullen wij dan een andere boodschap brengen dan ons is opgedragen? Waarom zullen wij water in de wijn doen? Zeker, er zijn een aantal extreme en fanatieke Christenen die bepaalde teksten op liefdeloze wijze hanteren. Ze zijn er altijd geweest en zullen er ook in de toekomst wel blij­ven. Maar zullen we terwille van hen met het badwater ook het kind weggooien? Ons enigste antwoord kan slechts zijns dat nooit! Wij zouden onze Heer en Heiland verloochenen. En Jezus heeft gezegd: “Al wie Mij zal verloochenen voor de mensen, die zal ook Ik verloochenen voor mijn Vader, die in de hemelen is. Maar een ieder die Mij zal belijden voor de mensen, die zal ook Ik belijden voor mijn Vader, die in de hemelen is” (Matt. 10:32-33).

Weerstand

Wij kunnen en mogen niets anders dan het volle evangelie uitdragen. Hetzelfde evangelie dat Jezus bracht en de Ge­meente na Pinksteren. Dit evangelie zal altijd weerstand op­roepen vanwege zijn exclusiviteit en eenzijdigheid. Maar dat is een goed teken.

Deze wereld wordt, zeker in deze eindtijd, overspoelt met boodschappen. Allerlei partijen, belangengroepen, sekten, religies en occulte leringen, proberen de menselijke geest te beïnvloeden. De massamedia storten een stroom van ge­dachten over ons uit die hun oorsprong vinden in de bron van alle kwaad: satan.

Daartegenover staat de éne, waarachtige boodschap: het volle evangelie. De boodschap van de levende God zelf. De boodschap van het Koninkrijk Gods, vol glans en heerlijkheid omdat zij alle “ingrediënten” bevat waardoor de mens, die gaat geloven in Jezus Christus, bevrijd wordt van zijn angsten, minderwaardigheidscomplexen, ziekten, zonden en zorgen. Daarvoor in de plaats komt het nieuwe leven van Christus dat gekenmerkt wordt door liefde, vrede, overwinning en blijdschap.

Waarheid

De felle tegenstand tegen het volle evangelie, bevestigt juist de waarheid er van. Want de enigste tegenstander van dit evangelie is de duivel, die opereert door middel van mensen die onder zijn invloed staan, dus via allen die nog niet door een persoonlijk geloof in Jezus Christus een kind van God zijn geworden.

Juist hen die zich “eenzijdig” en uitsluitend bezig hou­den met de verkondiging van het volle evangelie, zullen het meest van vervolging en verdrukking te lijden hebben, omdat satan in hen een reëel gevaar ziet. Maar zij zijn er met Paulus zeker van “dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopen­baard zal worden”(Rom. 08:18). Daarom gaan zij, vol vertrouwen op de levende God en met blijdschap in het hart, door met de proclamatie van het Volle Evangelie!

 

Maak uw geloof los van tradities

Een levend, sprankelend geloofsleven, zo de Heer dat van Zijn kinderen verlangt, wordt vaak ‘belemmerd en tegengehou­den door het vasthouden aan tradities. Velen hebben bij het aanvaarden van Jezus Christus de tradities overboord gezet. …. maar bij de door de Heer verder verlangde groei van hun geloofsleven, blijkt het vaak dat bepaalde oude gewoon­ten de kop weer sopsteken. Ook raken sommigen verstrikt in een nieuwe vorm van traditie”, waarvan de duivel een han­dig gebruik maakt om ons geestelijk schaakmat te zetten. Wij hebben de sleur en gewoonte op het oog, waardoor wij wel aan alles meedoen, door bijvoorbeeld regelmatig te of­feren en op de bijeenkomsten te komen, maar in werkelijk­heid toch geen aktieve, vurige getuigen zijn.

Iemand die jarenlang de gemeentesamenkomst of bidstond bezoekt, maar bijvoorbeeld nooit eens een profetie uit­spreekt, zal zich moeten afvragen of hij niet ongehoorzaam is aan 1 Korinthe 14 waar Paulus oproept te profeteren. Van­zelfsprekend moet alles in goede orde geschieden. Paulus geeft in dit opzicht verschillende adviezen en richtlijnen.

velen komen alleen maar op de samenkomst om iets “te ha­len1 , maar niet om “iets te brengen”. Terwijl Paulus toch zegt dat telkens als wij samenkomen ieder iets heeft tot stichting van de gemeente (1 Kor. 14:26). Iemand die nooit iets in brengt’1, heeft ook buiten de samenkomst weinig “uit te dragen”. Velen hebben hun vrijmoedigheid reeds lang prijs gegeven,, waarvoor Paulus waarschuwt (Heb. 10:35).

Toch is het voor hen nog niet te laat! Als dit stukje toevallig voor u bestemd is, breek dan met de macht der lauwheid, sleur en traditie en wordt een levend getuige van Hem die u bevrijdde uit satans macht. De Heer verblijd zich over allen die een fris en dynamisch geloof openbaren’.

 

Hoe vieren wij kerstfeest door Jan W. Companjen

Laten wij derhalve feest vieren, niet met oud zuurdeeg, noch met zuurdeeg van slechtheid en boosheid, maar met het ongezuurde brood van reinheid en waarheid”(1 Kor. 05:08).

Het geheim

Heel de wereld gaat ook dit jaar weer kerstfeest vieren, godsdienstig of niet godsdienstig, iedereen doet mee. En men kan zich afvragen of er veel verschil is in de kerst- feestviering van gelovigen en niet gelovigen. Is men er zich van bewust dat bij de geboorte van dat Kind in Bethlehem de wereld stond op een keerpunt van haar bestaan? Vanaf dat moment kon alles anders gaan.

Dat kleine woordje “kon” is het geheim van alles vanaf dat moment, toen Jezus Christus geboren werd, brak de he­mel, de onzienlijke wereld, open. Engelen daalden neer en verkondigden een Evangelie dat heel het volk blij kon maken, namelijk dat de Redder der wereld geboren was.

En daar zitten we dan ook meteen midden in de roos.

De eerste toespraak betreffende Jezus Christus gaf de be­lofte uit de hemel, rechtstreeks van de troon van God, dat deze Jezus, Redder van de wereld, van u en mij zou zijn en dat Zijn komst grote blijdschap gaf aan een ieder die tot Hem zou gaan. Nu, de herders hebben er geen gras over la­ten groeien, zij hoorden en gingen, zelfs met haast, naar de plaats die hun gezegd was. De herders keerden terug, God lovende en prijzende om alles wat zij hadden gehoord en gezien.

Grote scheidslijn

Vanaf dat moment gaat er een grote scheidslijn komen door heel de Godsdienstige wereld. Aan de ene kant vindt men hen die tot Hem gingen en Hem als koning aanvaardden. Aan de andere kant vindt men hen die toeschouwer blijven en niet ingaan op het Goddelijke aanbod tot herstel van de totale mens.

Zie hier wat ons in Christus geschonken is. Hij is de Gave Gods. De Gever van Levend Water. In Zijn gesprek met de Samaritaanse vrouw zegt Jezus daar zelf van: Indien gij wist van de Gave Gods en wie het is, die tot u zegt: Geeft Mij te drinken, gij zoudt het Hem gevraagd hebben en Hij zou u levend water hebben gegeven.

Jezus Christus is de Kern van het geestelijke leven. Hij is het waar heel de Bijbel over spreekt. In het Oude Testament als ‘belofte en heenwijzing van wat komen zou en in het Nieuwe Testament als een gekomen werkelijkheid, waaraan een ieder deel kan hebben die tot Hem komt.

In Johannes 5 komt ook de overste der Joden, Nicodémus, tot Jezus. Hij is onder de indruk van alles wat Jezus doet en leert. Hij zegt dan ook direct bij de aanvang van het gesprek tot Jezus, dat Hij – Jezus – een rabbi, dat wil zeggen: leraar, is en dat Hij door God gezonden is. Voorts zegt hij nog tot Jezus dat niemand die wonderen kan doen, tenzij men door God gezonden is.

Jezus steekt dan ook direct goed van wal, want Hij on­derkent meteen al dat het natuurlijke, wat in de zienlijke wereld door Hem gedaan wordt, door Nicodémus goed gezien wordt. Maar dit is niet het werkelijke waar het op aan komt. Daarom zegt Jezus dan ook tot Nicodémus: Voorwaar, voorwaar. Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.

Geestelijk leven

Dit zelfde zien wij ook terug bij de spijziging van de vijfduizend in Johannes 5. Toen de mensen dit gezien hadden, zei­den zij ook: Deze is waarlijk de profeet die in de wereld komen zou. Toen Jezus dit bemerkte, ja dat zij Hem met geweld wilden meevoeren en Hem koning wilden maken, trok Hij zich terug. Jezus zegt daar later van dat zij Hem zochten omdat zij van het brood gegeten hadden en verzadigd waren. Zij zochten Hem omdat Hij hen eten en gezondheid gaf.

Maar daarom gaat het in wezen niet. Het gaat om wedergeboorte en om veranderde mensen die weer gaan ervaren wat het zeggen wil geestelijk leven te hebben. Niét de angst voor de dood, niet de angst voor de toekomst, niet de angst voor God, maar herstel van de geestelijke band tussen de Schepper en het schepsel mens, is het geweldige van Jezus’ komst op aarde.     ,

“Hij nam de zonde weg en nu is mijn hart verblijd” Kent’ u dat lied? Laat het dan ook eens goed tot ons doordringen wat dat zeggen wil. Nog zeer velen zien het offer van Je­zus Christus voor ons gebracht als een natuurlijke aangelegenheid waardoor een natuurlijk, zondig en door de zonde mismaakt, leven tot een gelukkig einde kan komen. Indien u niet wedergeboren bent kunt u het Koninkrijk Gods niet zien, laat staan binnengaan.

Weinig inzicht

Hoe komt het nu dat er ten aanzien hiervan zo weinig in­zicht is? Dat komt zonder meer door het feit dat het geloof is aangepast aan het menselijke denken en dat het krachte­loos is gemaakt door overleveringen van mensen die het Woord Gods anders verkondigd hebben dan het ons door Jezus zelf geleerd is.

In (Matt. 15:06 v.v.) zegt Jezus zelf naar aanleiding van een wetsovertreding door Zijn discipelen (Matt. 15:02), dat zij het Woord van God van hun kracht beroofd hebben terwille van overleveringen. Tevergeefs eren zij Mij omdat’ zij leringen leren die geboden van mensen zijn.

Hier zitten wij in de kern van de zaak. Zeer veel mensen hunkeren naar vrede en rust. Hunkeren naar datgene wat Jezus beloofd heeft, doch zij ervaren het niet. Hoe komt dit?, vragen zij zich af. Nu dit komt omdat het volle heil van Christus door leringen geblokkeerd wordt.

Jezus vraagt persoonlijk geloof, Hij vraagt persoonlijke overgave. Hij vraagt erkenning van Zijn Koningschap. Hij vraagt niet of wij als kind besprengt, zogenaamd gedoopt, zijn, Hij vraagt niet of wij belijdenis hebben gedaan, neen Hij vraagt van ons persoonlijk antwoord en persoonlijke aflegging van het oude leven in de doop. (Zie Romeinen 6).

Het oude zuurdeeg moet weg

In de eerste de beste toespraak na Pinksteren zegt Petrus tot de Joden die vragen wat zij moeten doen om het eeuwige leven te beërven, dat zij zich moeten bekeren en zich laten dopen op de Naam van Jezus Christus tot vergeving van zon­den. Zij zouden in antwoord op deze daad, de Heilige Geest ontvangen en het Koninkrijk Gods kunnen binnengaan.

Daarom is het Schriftwoord boven dit artikel zo belang­rijk. Laten we gezamenlijk het oude zuurdeeg wegdoen. Weg met alle leerstellingen die ons van een echt Geestelijk leven afhouden. Het. is in deze als in het Oude Testament met de Israëlieten. Het was goed met dit volk van God als zij deden wat goed was in de ogen des Heren. Gehoorzaamheid was beter dan offerande en als het Woord des Heren verworpen werd, werd ook de overtreder verworpen.

Ook nu zijn er allerlei hoogten opgebouwd. Hoogten waarop men een Godsdienstige grond meent te hebben gevonden. De één bouwt zijn geloof en behoud op zijn kerklidmaatschap en de ander op zijn doop door besprenging als kind. Weer anderen geloven op gezag van de kerk, omdat de dominee of de pas­toor het zegt.

Maar Gods Woord zegt- hoe het oude zuurdesem uit uw mid­den weg. Nu weet ik wel dat het vers uit 1 Korinthe 5 dat boven dit artikel staat, slaat op de grove zonden die in de ge­meente van Korinthe gebeurden. Zij pleegden daar hoererij op een verschrikkelijke manier. Maar is de geestelijke hoe­rerij die er op het geestelijk terrein plaats vindt, niet veel afschuwelijker? Men laat het voorkomen dat men is ver­bonden met één man, Jezus Christus, doch men hoereert op een verschrikkelijke manier met allerlei andere mannen.

Een duidelijke les

Het gesprek van Jezus met de Samaritaanse vrouw bij.de put, geeft ons ook daarin een duidelijke les. Jezus zegt daar tot de vrouw: De man die gij nu hebt is uw man niet. Zij had al vijf mannen gehad en diegene waarmee zij op dat moment samenleefde was haar man niet.

De gehele geschiedenis door heeft de mens naar een man gezocht. Een verzorger die hem of haar geestelijk voedsel kon geven. Steeds is het gebleven bij overleveringen van mensen. Steeds is er iets tussen de Redder der wereld en de mens gezet. Steeds is het de duivel gelukt om de rechtstreekse verbinding tussen God en zeer vele goede gelovigen te verhinderen.

Er werd meer waarde gehecht aan het gehoorzamen van vader en moeder dan aan God. Het omver gooien van een afgoden­altaar dat door vrome oudere was opgebouwd c.q. was onder­houden, is nog steeds een zaak waar maar weinigen toe ko­men. Men doet dan de dingen die Jezus vraagt liever stiekem zogenaamd zonder iemand te kwetsen. Is bijvoorbeeld een doop dan nog een getuigenis van een goed geweten?

De ontdekking’

Doe al dit oude zuurdesem uit uw midden weg en verbind u aan één Man, Jezus Christus. Dan zult u werkelijk kerstfeest gaan vieren. Dan zult u tot de ontdekking komen dat het slechts om één ding gaat. Namelijk de Vader aanbidden in geest en waarheid. De Vader zoekt zulke aanbidders: God is Geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in Geest en waarheid.

Ja Jezus wil, dat ieder mens beantwoord aan Gods doel –

De zwakke maakt Hij tot een held, hij/zij die niet leeft uit gevoel –

Besef uw rijkdom dan in Hem en luister niet naar satans stem –

Wij moeten eén zijn, zoals Hij. En daartoe maakte ons Jezus vrij –

Weest enkel licht. Zodat de duisternis steeds zwicht!

Een heel fijn en gelukkig kerstfeest en een zeer gezegend begin en gelukkig komend jaar!

 

Jezus overwon satans macht door Henk Verheul

De nood in ons hart

Wanneer wij er de aandacht op vestigen dat de duivel rond gaat als een briesende leeuw, dan is dat niet om de duivel en zijn trawanten daar mee te eren, maar omdat er een grote nood in ons hart is, daar wij, rondom ons heen, zien hoeveel “christenen” gebonden zijn en zich inlaten met demonische toestanden. Bijvoorbeeld horoscopen, magnetisme en het be­zoeken van gelegenheden waar de duivel gediend wordt.

Mensen met angstcomplexen kom je zowel in volle-evangeliegemeenten als in kerken tegen. En dan niet te vergeten diegenen die gebonden zijn aan nicotine en alcohol, bijvoor­beeld sherry drinken omdat het zo goed is voor de lijn…..

Golf van duivelaanbidding

Een onderzoek wees uit? Satan leeft en maakt het wel. En­kele jaren geleden had de gedachte aan het bestaan van een duivel, samen met de zwavel-en-vuur-prediking, vrijwel afge­daan. In een tijd, dat het opvoedkundig stelsel van ons volk de Bijbel en God vrijwel uit de leslokalen heeft verbannen, heeft parapsychologie zijn weg naar het centrum van het les­rooster teruggevonden.

Ook op academies en universiteiten is de duivel niet onttroond. Kerken, gewijd aan aanbidding van satan, schieten als paddenstoelen uit de grond. De filmwereld is dit op alle mogelijke wijzen gaan gebruiken. Men ervaart het in de mu­ziek, bepaalde rituelen, bekendmakingen om vooruitgang te propaganderen en bovendien de verspreiding van allerlei lec­tuur.

Er gaat over de wereld en ook over ons land, een golf van duivel aanbidding en verering. De Bijbel zegt, dat demonen in staat zijn in mensen te wonen en hen te beheersen.. Over hen wordt gesproken als onrein, gewelddadig en kwaadaardig.

Allen die zonder Christus leven staan bloot aan het be­zeten zijn door demonen. De Bijbel leert dat deze demonen christenen blijven plagen, zelfs nog na hun bekering.

Onze strijd is een geestelijke strijd

“Want wij hebben niet te strijden tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereld- beheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de he­melse gewesten”(Ef. 06:12).

Jezus en Zijn discipelen hebben dikwijls demonen uitge­worpen. Petrus richtte zich tot de jonge mannen toen hij waarschuwde: “Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een briesende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden. Weerstaat hem, vast in het geloof….

(1 Petr. 05:08-09).

Jacobus zegt: “Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weer­stand aan de duivel en hij zal van u vlieden”(Jak. 04:07).

De duivel is een listige bedrieger hij is de leugenaar van af de beginne, hij is de grote aap van God.

Satan is overwonnen

Maar ondanks het feit dat hij rond gaat, verkondigen wij, dat het bloed van Jezus hem heeft overwonnen. Er is kracht in het bloed van Golgotha, voor u en voor mij en voor allen die bevrijd willen worden.

Er wordt dus een bepaalde druk uitgeoefend en de verant­woordelijkheid ligt bij jou of bij u om algehele overwinning over de duivel te zoeken in de kracht van Jezus Christus.

De duivel heeft een bovennatuurlijke macht, maar geen almacht. Jezus zei: “Mij is gegeven alle macht, in hemel en op aarde”. De macht van satan is beperkt. Hij kan alleen werken onder toelating van God. Leest de geschiedenis van Job. Paulus noemt dit: “de verborgenheid dar ongerechtigheid”.

Satan voert ons in een geestelijke strijd. Zie Jezus en de bezetene van Gadara in Markus 5. Lange tijd was deze man gepijnigd door demonen, die een onreine geest in hem hadden gebracht. Toen hij door de macht van Christus veranderd was staat er dat hij “bij zijn zinnen was”.

‘Velen zijn geestelijk ontspoord

Satan kan onze geest beïnvloeden. Op het ogenblik zijn meer mensen geestelijk ontspoord dan ooit tevoren. Is dit een duivelse activiteit? Ik zeg u,’ ja.

Ik wil niet zeggen dat iedereen die geestelijk ontspoord is, door de duivel bezeten is. Maar ik geloof wel, dat een deel van satan afkomstig is. Vooral bij hen die hun leven hebben overgegeven aan lusten, drugs, tabak, alcohol, enz.

De duivel valt ook mensen aan op moreel gebied. De beze­tene, die Jezus in de wildernis ontmoette, droeg geen kle­ren. Naakt woonde hij tussen de graven. Vandaag aan de dag zien wij nee als een rage, van naakt gaan, zowel door mannen als vrouwen. Films en tijdschriften, nudistenkampen, naaktstranden en popfestivals leggen steeds de nadruk op naaktheid als een levensuiting. De bezetene van Gadara deed het, omdat de duivel in hem was. Het is dus geen nieuws wat wij zien en horen.

Leven en overvloed bij Jezus

De Bijbel zegt: De mens is de kroon van de schepping. Daarom is Jezus gekomen naar deze aarde. Hij nam het kruis van verzoening en bevrijding op zich en Hij liet Zijn zijde doorsteken, zodat het bloed van verlossing stroomde langs het ruw houten kruis.

Jezus is niet alleen gekomen om te redden, genezen en te dopen met de Heilige Geest, maar om ons te geven leven en overvloed. Als de Bijbel zegt, dat wij in Hem een nieuwe schepping zijn geworden, waarom laten dan zovelen zich weer een slavenjuk opleggen? Het volk van Israël had een geweldige bevrijding meegemaakt. Zij waren verlost uit Egypte. En ondanks dat zij de heerlijkheid van God dag en nacht be­leefden, verlangden zij op een gegeven moment terug naar de vleespotten van Egypte.

Ons lichaam is een tempel van de Gods Geest

Vele christenen – dagelijks worden wij er mee geconfron­teerd -hebben een geweldige verlossing meegemaakt, maar ze zijn terug gegaan naar de poel of naar het doopbassin om wat van het oude leven terug te halen. In plaats van te wandelen in het licht met Jezus elke dag, hebben zij de duivel een vinger gegeven.

Misschien komt u tot de ontdekking dat u uzelf misbruikt. U beschermd niet uw lichaam dat de tempel is van de Heilige Geest wanneer u Christus toebehoort. Mensen die zich overge­ven aan drugs, drukken op de knop van zelfvernietiging’. Hoe­rerij is, volgens Paulus, zondigen tegen uw eigen lichaam. Dit geldt ook voor vraatzucht, dronkenschap, roken en onrei­ne toestanden.

De ketenen zijn verbroken!

De duivel is een voorstander van alles wat direct of ge­leidelijk uw ondergang bewerkt. Dat betekent een geleidelijke zelfmoord. Maar, prijst de Heer, er is een weg. Er is iets wat de duisternis heeft overwonnen. Dat is het bloed, het kostbaar bloed van Jezus. Ook voor u, die dit leest, misschien in grote nood, misschien gebonden in de ketenen van de duivel. Weet dan, dat er een vrijheid te verkrijgen is, want de ketenen zijn verbroken door het kruis van Jezus.

In het laatste boek van de Bijbel staat: “Zij hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam…..Zij overwonnen hem …..door het Woord van hun getuigenis”(Openb. 12:11).

Hoe ontvangt u overwinning?

U ontvangt geen bévrijding door maar te blijven bidden, maar door te staan op het Woord en te handelen naar Zijn Woord. Dan zal de overwinning uw deel zijn. Want het Woord van God en Zijn beloften zijn ja en amen voor diegenen die Hem liefhebben on Hem willen dienen met geheel hun hart en ziel. In dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft lief gehad. (Rom. 08:57)

U mag ons, ten allen tijde bellen of schrijven wanneer er een nood in uw leven mocht zijn. Niet dat wij het kunnen, maar wij weten: Er was een die gewillig Zijn leven eens gaf, t Was Gods Zoon ‘die hier neer daalde op aard”.