Ontsluiering van Gods geheim

 

Ik begin met de woordjes: ‘en toch’.

Toch gaan we maar rustig en onverstoorbaar verder met de ontwikkeling van de boodschap, onze boodschap, van het Koninkrijk der hemelen. Daarvoor zijn we geroepen.

Dat wil ik doen aan de hand van een boekje dat een beetje verwaarloosd is in onze gemeente, nl. het boekje Openbaring.

Er wordt eigenlijk nooit uit gesproken en ik wil er maar eens een inleiding over houden.

Openbaring, in het Grieks staat er: apocalyps. Dat betekent eigenlijk: ontsluiering. Er hangen dus sluiers voor, en het gaat er om dat die sluier weg genomen wordt.

Maar waar hangt die sluier voor? Die hangt voor geheimen.

Het boek is door Johannes opge-schreven en het is gestuurd aan de gemeenten. Er worden zeven gemeenten genoemd, maar dat is natuurlijk de gemeente van alle tijden.

Hij heeft het gehoord van de engel Gabriël, die het hem heeft verteld.

En die engel heeft het van Jezus, want die engel weet ook niets uit zichzelf.

En Jezus wist ook niets uit zichzelf. Jezus heeft het van God ontvangen.

Dus zó zit de trap in elkaar. God, Jezus, Gabriël, Johannes; en nu wij.

En het is geen geschiedenis met allemaal jaartallen. Dat boek kun je niet in de tijd plaatsen. Beslist niet!

Want de komst van het Koninkrijk is niet te berekenen. Dat zegt Jezus zelf.

Het heeft wèl een begin, en het heeft een eind; dat is héél duidelijk.

Het begin is: God is alles in Eén, en het einde is: God is alles in àllen.

Paulus schrijft: Want in Hem woont de ganse volheid van God lichamelijk, dat is nogal wat. Maar er staat nog wat achter: Jullie hebben de volheid verkregen in Hem!

Nou, voordat dat zóver is…, maar we zijn bezig.

Het begin is er dus geweest, en nu zijn wij op weg naar het einde.

Want Openbaring, hoe je er ook over denkt, maar het is wel een troostboek hoor.

Een troostboek. Als je al die visioenen leest dan slaat de schrik je om het hart; maar lees er tussendoor. Lees wat er omheen staat.

Een troostboek, want, en dat is een zilveren spoor in al die ellende daar, wij worden door de liefde van God er doorheen gedragen.

Zie je de handen van God die ons dragen? Want het zijn allemaal beelden van een onzichtbare werkelijkheid die zich afspeelt in de hemel.

Sommige van die beelden worden weer eens wat uitvergroot, of wat duidelijker uitgelegd. Dan komen er allerlei details boven. Maar je kan het ook alleen maar begrijpen als je een hemelburger bent.

Je kan het alleen maar begrijpen als je gewend bent om geestelijk te denken; bezig zijn met de dingen van de Geest.

Want wat voor verklaring je ook opslaat over dat boek Openbaring…; er zijn zoveel mensen die zich daaraan gewaagd hebben, maar ze geven allemaal natuurlijke uitleggingen.

Ik wil wel een voorbeeld geven.

Er is bijv. een ster, die met een enorme vaart uit de hemel valt en verwoes-tingen aanricht op aarde. Nou, zeggen ze, dat is een atoombom….

En er is sprake van sprinkhanen, nou, dat zag Johannes natuurlijk niet goed, maar dat zijn dan helikopters…..

Of het gaat over Jeruzalem, nou, dan kijken ze allemaal naar die stad in het Midden-Oosten, een aards Jeruzalem.

Waar slaat dat nou op? En een aards Babel. Er is sprake van een tempel, nou, dan is dat een aardse tempel die weer herbouwd wordt.

Het is allemaal zo aards.

Neem Sion, nou, ze kijken dan weer naar het Midden-Oosten. Mensen laten zich daar ook begraven; want dan staan ze ook als eerste op als Jezus daar terugkomt.

Het is een zooitje. Allemaal aardse verklaringen. Dat gaat dus nergens meer over.

Het gaat over een hémels Jeruzalem, en dat zijn wij o.a.

Het gaat over een geestelijke tempel, dat is een tempel in de geest met levende stenen.

Het gaat ook over een geestelijk Babylon. En dat is een geheim.

Eigenlijk gaat het in dit boek over twee geheimen die ontsluierd worden:

– de ontwikkeling van de ware kerk en

– de ontwikkeling van de valse kerk.

Die twee ontwikkelingen, dat is geheim.

De ware kerk is maar een kleintje en de valse kerk…., nou, dat wordt een joekel van een kerk.

Wéreldwijde opwekking…; en de eerste stenen, en de eerste beginselen daarvoor, zijn al gelegd, en die worden al gelegd.

Een wereldwijde ontwikkeling.

Het is dus de ontwikkeling van de Christus, en de ontwikkeling van de antichristus. Die twee!

Het is de ontwikkeling van de boom des levens, dat wordt een bos; of de ontwikkeling van de boom des doods. Dat wordt een bos des doods.

Geestelijke dood of geestelijk leven.

Die twee staan tegenover elkaar.

Dat zijn de geheimen die in dit boek worden ontsluierd.

Het is zó goed om daar gewoon inzicht in te krijgen zodat je niet voor verras-singen komt te staan.

Paulus spreekt heel veel over het geheim van de Christus dat zich in de gemeente ontwikkelt.

Al zijn brieven zijn ermee doorspekt.

Het geheim van de Christus in ons!

Dàt is het! Dat is het hele geheim waar God al voor de grondlegging der wereld aan bezig was, en waar Hij z’n hele leven al mee bezig is.

De ontwikkeling van Hemzelf in ons, zodat Hij alles in allen kan wórden.

Het geheim van God. Dat staat in Openbaring 10:7.

Op het moment dat de zevende engel zijn bazuin zal laten klinken, zal Gods geheim werkelijkheid worden, zoals hij zijn dienaren, de profeten, heeft beloofd.

Zo’n simpel zinnetje: Gods geheim.

En wat is Zijn geheim? De ontwikkeling en de wording van de Christus in ons!

In één zinnetje is het gezegd.

En in Openbaring 10:3 wordt gesproken over donderslagen en stemmen; en Johannes hoort dat.

Hij hoort die donderslagen, en hij hoort die stemmen wat zeggen.

Hij heeft die stemmen beluisterd en wil het opschrijven. Maar dan hoort hij een andere stem die zegt: Schrijf het maar niet op; houdt het maar geheim.

Dat kreeg Daniël ook te horen aan het eind van z’n leven. Hij hóórde dingen en zàg dingen en stond te trillen op z’n benen, en dacht toen: wat moet ik hier allemaal mee? Dan klinkt er een stem die zegt: verzegel het maar, het slaat op het eind.

En die stemmen hebben wij ook nog niet gehoord.

Johannes weet het, die engel weet het, God weet het, Jezus weet het, maar wij weten het geheim nog niet. Dus daar is het zoeken naar. Wat is er gezegd? Hoe komt God met Zijn geheim tot volheid?

Het staat er achter. Een klein stukje van die sluier dat Gods geheim werkelijkheid wordt: zoals Hij zijn profeten heeft beloofd.

God heeft over dat geheim gesproken aan de profeten.

Er staat ergens in de Bijbel dat God geen ding doet, of Hij maakt het Zijn profeten bekend. Dus het is zaak om goed te profeteren.

Het wordt geopenbaard in degenen die Hem lief zijn. Dus door de profetie.

Het woord dat verkondigd wordt, gewoon hier; de hemelse boodschap, èn de profetiëen in de gemeente zullen eens het geheim openbaren.

Woord en Geest, die twee zijn onver-brekelijk met elkaar verbonden.

De ontwikkeling van die 2 geheimen gaat gelijk op. En, ik moet wel zeggen, ze lijken bedrieglijk veel op elkaar.

Maar daar heb ik het de vorige keer over gehad over de gelijkenis van het onkruid en de tarwe.

Ze lijken ongelooflijk veel op elkaar! Dat is niet te geloven!

Alleen komt het onkruid als eerste op.

De antichrist openbaart zich het eerst. Maar hij noemt zich de christus hoor! Hij noemt zichzelf echt geen antichrist. Jezus zegt: dat zijn valse christussen.

Het zijn wel allebei parousia’s, dat woord wordt gebruikt.

Wij hebben het over de parousia van Christus; maar dàt is de parousia van de zoon des verderfs.

Die staan lijnrecht tegenover elkaar, maar hun taal lijkt erg veel op elkaar. Dat is eigenlijk niet te onderscheiden.

Het verderf openbaart zich het eerst, want de parousia ontwikkelt zich in de mens; zowel van de Christus als de antichristus. In de mens!

En het verderf openbaart zich eerst in de mens in wie de grote leugen gestalte krijgt. Want wat zegt hij: als God willen zijn. Nou, wat lijkt dat veel op ons evangelie. Als God willen zijn. De vraag is dan: welke God? Wat voor een Godsbeeld heb je?

En Openbaring spreekt erover, maar de hele aarde, en dat zijn veel mensen hoor, gaat er achteraan.

De héle aarde! T.v.’s staan er bol van.

Een wereldwijde opwekkingsbeweging. En dansen en zingen…, het is geweldig…

En dat doen ze dan in de naam van Jezus.

Dan mag je de vraag stellen: welke Jezus?  Want Paulus zegt tegen de Corinthiërs: Als er hier een andere Jezus verteld wordt dan ik vertel, dan geloven jullie dat direct…..

Als er een andere geest gepredikt wordt dan wat ik gedaan heb, dan nemen jullie dat onmiddellijk aan…

Dus je hebt andere Jezussen, en andere geesten! Maar hij noemt zich: heilige geest. Dat is het verderfelijke. Je kan dat onderscheid alleen maar hebben als je geestelijk denkt. Als je onderscheid hebt in de geestelijke wereld.

Een valse en een echte; een valse is namelijk nèt echt. Pseudo is nèt echt. Is eigenlijk niet te onderscheiden.

Openbaring 13:11. Ik pak er zomaar een tekst uit, jullie hebben het allemaal wel eens gelezen dat er een enorm beest uit de zee komt, die wordt opgeroepen door de duivel. Hij roept een beest op, een monsterachtig reptiel, met allemaal koppen en kronen en namen van Godslastering; die roept hij op uit de zee.

Dat beest komt dus uit de zee en hij begeeft zich aan land.

En in Openbaring 13 staat: Toen zag ik een tweede beest dat opkwam uit de aarde. Dat is een mens! Of mensen. Maar dat is een mens.

En wat gebeurt er nou? Dat beest uit de aarde, die mens, laat zich totaal inspireren door dat beest uit de zee, en hij noemt die geest: heilige geest.

Daar wordt hij mee gedoopt.

Alle krachten van die geest, dat monster, beginnen zich te manifesteren in die mens uit de aarde. Dus wat doet hij?  Enorme wonderen en tekenen.

Misschien gaat hij ook wel zweven of zo….; de gekste dingen, iedereen kijkt.

Want hij laat, zegt Paulus, aan zich zien dat hij God is. Hij showt, en dat is het grote verschil met de mensen van de ware kerk.

Hij showt! Kijk eens wat wij kunnen!

Kijk eens wat hier gebeurt. Geweldig. Kom jongens, er heen, er naar toe…!

Dit is nog nooit vertoond….

Dus het beest uit de aarde wordt één met het beest uit de zee.

Dat is nou de tegenhanger van de heilige Geest.

Er staat dat hij twee horens had. En er staat achter: als het lam. En het lam is onze Heer!

Dus wat lijkt hij er veel op! Hij lijkt zó veel op onze Heer zo te zien; en twee horens. Ik vertaal het maar met woord en geest. Daar zit kracht achter.

En wij hebben het ook altijd over Woord en Geest.

Het is zijn woord tegenover ons Woord, en zijn geest tegenover onze Geest.

Het woord is de boodschap en het is de geest die daar kracht aan verleent.

Dus precies hetzelfde.

Maar nou staat er nóg wat achter: Hij sprak als de draak. En hoe spreekt de draak, de oude slang?

Hoe spreekt hij? Nou, móóóiiii…., prachtige woorden…., niet te geloven.

Ja, want de slang is het listigste dier van het veld. De mensen worden allemaal betoverd door die draak.

Ze worden betoverd door die slang.

En wat zegt hij? Het is de oudste leugen die er op aarde bestaat. De eerste woorden van de slang bestaan uit drie delen: Als je daar van eet, zul je niet sterven, je ogen zullen geopend worden, en je zult als God zijn.

Nou, dat wil iedereen wel. Je kijkt naar die vruchten en je begeert ze om daardoor verstandig te worden, zegt Eva.

Niet sterven is toch prachtig? Dat vertellen wij nl. ook, als je van de boom des Levens eet.

Je ogen zullen geopend worden. Ja, onze ogen zijn ook geopend.

En je zult als God zijn. Nou! Staat er niet in de Schrift: jullie zijn goden? Ja, nou dan.

Er staat nog één stukje achter: kennende goed en kwaad. En daar zit het venijn. Want goed en kwaad gaat niet samen. Het is kwaad.

Maar ja, een aards mens heeft dat onderscheid niet, die ziet dat niet.

Ze tuinen er allemaal in. En het gevolg is dat de mensen die gruwelijke geest gaan aanbidden. Allemaal staan, handen omhoog, vanwege de grote wonderen en tekenen die dat beest doet.

De grootste atheïst valt in aanbidding neer; dit is nog nooit vertoond…

Zulke machtige dingen, halleluja!  Groot is de heer…, de kreten zijn niet van de lucht.

In Daniël 8:12 staat: Al wat hij onderneemt gelukt. Hij is bedreven in raadselen. Een monster.

Uiteindelijk wordt de ware kerk, dat kleine groepje ware christenen die dit zien en zich afwenden, vervolgd.

Ja, die worden vervolgd!

Hun namen staan nl. opgetekend in het boek van het Lam. En dat zijn er op dat moment niet zoveel. Maar ze worden vervolgd hoor. Wij!

We hebben dus, zo wordt de heilige Geest ook genoemd, de Geest van openbaring gekregen.

We hebben dus de Geest gekregen zodat je de ontsluiering kan snappen.

De Geest van openbaring.

Ik wil maar zeggen: laten we ons maar uitstrekken naar de ontwikkeling van de Christus in ons. En onze oren en ogen goed openhouden, om te onder-scheiden wat van de Vader afkomstig is, òf van de vader der leugen.

Die beiden ontwikkelen zich.

Goed luisteren naar wat de Geest zegt in de gemeente; niet eindeloos met jezelf bezig zijn. Dat is ook nog een punt. Met de dingen van de aarde: jouw huisje, jouw boompje…..

Het gaat om het geestelijke huis, en jouw geestelijke boom, want dàt ben jij.

Het gaat niet om het cultiveren van de kastanje, maar het gaat om de boom die er uit voortkomt.

Waar ben je mee bezig?

Met die kastanje, of met die geweldige, prachtige boom, die daaruit voortkomt.

Welk leven heb je afgelegd en welk leven heb je omarmd?

Wees alsjeblieft in de hemel bezig, want de Vader zal je echt onder-steunen hoor! Door de verdrukking heen. Door de nacht die over de aarde valt, blijft Hij ons Licht, zal Hij ons dragen.

En uitkijken naar de voleinding van de verborgenheid van God. Dat maakt Hij bekend aan z’n profeten.

Er staat geschreven: Want we hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam. Dat is een juridische term.

We hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis.

Er staat nog wat achter: en zij hebben hun leven niet liefgehad.

Hùn leven, de kastanje, niet liefgehad tot in de dood.

Nog één tekst, Hand. 20:24.

Paulus is op doorreis en zegt dan: ik heb geen tijd om naar Efeze te gaan, roep de oudsten hier maar even heen.

Die oudsten komen dus allemaal, en Paulus begint een heel verhaal tegen hen. Hij zegt: ik heb drie jaar hartstikke veel gewerkt bij jullie in de gemeente, maar ik heb nou geen tijd om te komen, maar ik ga nu afscheid nemen; ik word door de heilige Geest gestuurd waarheen ik me laat sturen.

En dan zegt hij: er wachten mij verdrukking en boeien. De toekomst ziet er voor mij niet zo geweldig uit.

Verdrukking en boeien.

Misschien is er wel eentje die (heel vroom) gezegd heeft: nou.., daar houdt de Heer z’n hand wel op…..

Nee hoor. Verdrukking en boeien staan mij te wachten.

Maar, zegt hij, ik heb een andere waar-schuwing voor jullie: uit jullie midden zullen mannen opstaan die verkeerde dingen leren. Het zijn grimmige wolven. Dat zag Paulus van tevoren aankomen.

Uit je eigen midden komen lui die verkeerde leringen vertellen. Dat is wat! Dat is verschrikkelijk.

Dan staat er ineens:  Ik hecht echter niet de minste waarde aan het behoud van mijn leven.

Daar moet je eens over nadenken.

In de NBG staat dat nog helderder, daar zegt Paulus: Ik tel mijn leven niet en ik acht het niet kostbaar voor mijzelf. 

Zóó, moet je nagaan. Dat moet je eens hardop zeggen, voor jezelf.

Paulus heeft het dus niet over de kastanje, maar hij heeft het over de boom die daaruit voort gekomen is. Hij heeft het over het leven als Christen. De Christus in hem! Waar hij altijd op hamerde, maar hij zegt: als ik m’n loopbaan maar teneinde mag brengen, en de bediening die ik van de Here Jezus ontvangen heb, om het evangelie, de genade Gods, te betuigen.

Daar gaat het mij om, zegt hij, ik tel mijn leven niet.

Wat een uitspraak hè? Ik acht het niet kostbaar.

Dan heeft hij zijn kostbaarheid elders vandaan.

Laten we dus bezig zijn met dié dingen in de hemel, en God zal je er doorheen dragen; wat Corrie ook zei: geef Me je hand, en je geeft Hem je hand en je komt er samen dóór!

Hou die Hand goed vast; Hij houdt jou goed vast.

 

Na zingen van een lied over de hemelse gewesten gaat Duurt nog even verder:

 

Dus in de hemelse gewesten, in die gebieden, in die regionen van veel duisternis en veel licht en vermenging daarvan. Dàt is onze plaats. Dáár zijn we bezig.

En als je nou zingt: ik wil Hem loven, ik wil Hem loven….., ik moet er niet aan denken dat ik m’n keel schor moet schreeuwen met dat eindeloze geloof… Maar de Heer loven is gewoon de dingen doen die Hij zegt. Dàt is nou loven! Dan leef je tot eer van God.

De dingen doen, de dingen zeggen. Daar hoef je niet bij te springen of eindeloos je armen omhoog te heffen.

Echt niet hoor!

 

Zullen we bidden?

 

Vader, het gaat over de ontsluiering van Uw prachtige geheim. Zó mooi, zó liefdevol, ook zo krachtig dat we de schoonheid van Uw wezen gaan zien; en ook dat de schoonheid van Uw wezen in ons, gewone mensen, met hun handicaps, met hun onvolmaakt-heden; maar dat Uw schoonheid bekend wordt, gestalte krijgt.

Vader, ik bid U ons deze dingen bekend maakt.

We zegenen elkaar met die hemelse gedachten, dat prachtige gedachten-goed van U, wat eeuwigheidswaarde heeft.

Amen.

 

Duurt Sikkens d.d. 30-09-2012